رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق البرز در نشست هم‌اندیشی تعامل بین بانک و صنعت

رفع چالش‌های بخش تولید به همراهی بانک‌ها نیاز دارد

رئیس اتاق البرز می‌گوید تولید بیش از نیاز، قاچاق کالا و واردات بی‌رویه کالا سه ضلع یک مثلث خطرناک در صحنه اقتصاد جامعه هستند.

21 آبان 1396
کد خبر : 10978
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق البرز از تولید بیش از نیاز، قاچاق کالا و واردات بی‌رویه کالا به‌عنوان سه ضلع یک مثلث خطرناک درصحنه اقتصاد جامعه نام برد. 

رئیس اتاق البرز در نشست هم‌اندیشی تعامل بین بانک و صنعت، رفع چالش‌های ناشی از رکود و رسیدن به راهکارهای مناسب در جهت رونق اقتصادی را نیازمند همدلی، همراهی و هم‌اندیشی میان بانک‌ها و صنایع دانست.

رحیم بنا مولایی گفت: در این‌گونه نشست‌ها می‌توانیم مشکلات بخش تولید را بررسی و عارضه‌یابی کنیم. امید است در این بررسی‌ها که با نظرات کارشناسی بخش خصوصی و بانک‌ها همراه است به راهکارها و تصمیم‌گیری‌های مناسبی برسیم تا هم مشکل‌گشای بخش تولید استان و هم در سطح ملی راهگشای مشکلات اقتصادی کشور شویم. 

بنامولایی از عدم  تعادل عرضه و تقاضا به‌عنوان عوامل اصلی بروز معضل رکود نام برد و گفت: متأسفانه رکود حاکم در بخش تولید از آشفتگی ناشی از صدور موافقت‌نامه‌های اصولی بیش‌ازحد و غیرمنطقی سال‌های اخیر سرچشمه گرفته است. 

وی تاکید کرد: تولید بیش از نیاز، قاچاق کالا و واردات بی‌رویه کالا به‌عنوان سه ضلع یک مثلث خطرناک درصحنه اقتصاد جامعهاست. چهره پلید این مثلث خطرناک در بسیاری ازکارخانه‌ها بخش تولید را قفل و زمین‌گیر کرده است. 

رئیس اتاق البرز افزود: تا زمانی که تولید بیش از نیاز همراه با قاچاق و واردات بی‌رویه در برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا در بازار مصرف ادامه داشته باشد، سیاست رفع رکود از شعار فراتر نخواهد رفت.

بنا مولایی به سازمان صنعت و معدن توصیه کرد نتایج حاصل از عملکرد غلط ناشی از صدور موافق نامه‌های اصولی در سال‌های اخیر که معضل تولید کالاهای بدون مشتری و رکود را درپی داشته، موردبررسی قرار دهد تا ازاین‌ پس اشتباهات فاحش گذشته تکرار نشود.

او از جمعیت انبوه فارغ‌التحصیلان بیکار به‌عنوان یک معضل حاد جامعه نام برد و گفت: دلیل خودنمایی این مشکل از عدم برنامه‌ریزی برای ایجاد بالانس و تعادل در عرضه و تقاضا ناشی شده است.

نگاه به سرمایه‌دار باید تغییر کند

رئیس اتاق البرز با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی باهدف تغییر نگاه به صاحبان سرمایه، ادامه داد: در مواردی شاهد نگاه‌ها و برخوردهای ناشایست حتی در برخی ادارات با صاحبان سرمایه و کارآفرین هستیم.  برای تأمین امنیت صاحبان سرمایه و پیشگیری از فرار سرمایه باید برخوردهای نامناسب در این راستا اصلاح شود.

بنامولایی با ذکر این مطلب که نباید داشتن سرمایه جرم تلقی شود، اظهار کرد: اکنون بسیاری از صاحبان سرمایه ما به دلیل پاره‌ای بی‌حرمتی‌ها در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند. باید نگاه و فرهنگ جامعه به نحوی باشد تا از صاحبان سرمایه‌های مشروع حمایت شود.

وی گفت: برخی تصورات غلط باعث شده سرمایه‌داران ما به‌جای تقویت اقتصاد کشورمان در دوبی سرمایه‌گذاری و آن منطقه را آباد کنند. هم‌اکنون قطر و عمان نیز برای جذب صاحبان سرمایه کشورمان تلاش می‌کنند. 

در همین رابطه