رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

معاون راه‌آهن با حضور در نشست کمیسیون حمل‌ونقل مطرح کرد

ضرورت افزایش سهم بخش‌خصوصی در حمل و نقل ریلی

در نشست اخیر کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران، ضمن نگاه به مشکلات حوزه حمل‌ونقل ریلی و تشریح نیازهای این بخش، اولویت‌ها برای دوره دو ساله فعالیت کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.

23 آبان 1396
کد خبر : 11015
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران در تازه‌ترین نشست خود با حضور معاون راه‌آهن کشور به بررسی وضعیت حمل‌ونقل ریلی کشور پرداختند و با تأکید بر اهمیت رشد این حوزه برای حمل بار، خواستار استفاده از فناوری‌های جدید در بخش ریلی شدند.

مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران با توجه به حضور محمدرضا انصاری، نایب‌رئیس اتاق ایران، 5 اولویت اصلی کمیسیون در دوره دوم فعالیت را تشریح کرد.

بررسی زمینه توسعه بندر چابهار و راه‌اندازی مسیرهای مواصلاتی به این بندر با توجه به موقعیت استراتژیک آن به عنوان اولویت اول مطرح شد. به گفته بهاروند، این اقدام می‌تواند موجب رونق استان سیستان و بلوچستان شود. انبارهای استاندارد، جاده‌های مناسب، راه‌آهن، سیستم‌های گمرکی و غیره از نیازهای این بندر به شمار می‌آید.

در این نشست اینچنین مطرح شد که برای راه‌اندازی این بندر باید مشوق‌های خاصی در نظر گرفته شود تا تجار به استفاده از آن ترغیب شده و بدین ترتیب زمینه رشد چابهار فراهم شود.

بهاروند نوسازی ناوگان جاده‌ای و بررسی این موضوع که آیا در بحث حمل‌ونقل جاده‌ای همچنان از خود مالکی حمایت شود یا مالکیت شرکتی؟ را اولویت دوم کمیسیون دانست و تأکید کرد: اینکه مالک کامیون‌ها، راننده‌ها هستند و خرید کامیون برای شرکت‌ها به دلیل گران بودن صرف اقتصادی ندارد، باعث شده اختلالاتی در روند حمل بار اتفاق بیفتد. اما متأسفانه قیمت کامیون در ایران سه برابر قیمت‌های جهانی است و شرکت‌ها نمی‌توانند به تعداد موردنیاز، کامیون خریداری کنند.

به باور این فعال اقتصادی اتکا به حمل‌ونقل خویش‌فرما قدرت عملیاتی در جاده‌ها را برای شرکت‌ها کاهش داده و این موضوع محدود به عملکرد رانندگان است.

بررسی تشکیل اتحادیه کارگزاران گمرکی، اتحادیه شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و پیگیری مشکلات شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در بحث‌های مالیاتی، تأمین اجتماعی و غیره اولویت‌های بعدی این کمیسیون هستند.

در ادامه این نشست نوراله بیرانوند، معاون راه‌آهن کشور ضمن تشریح وضعیت ریلی کشور و مشارکت بخش خصوصی در این حوزه از برنامه‌های جدید این معاونت برای توسعه شبکه ریلی سخن گفت و تأکید کرد: در حال حاضر 12 درصد حمل بار کشور و 10 درصد حمل مسافر توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. این وضعیت با حد بهینه حمل‌ونقل فاصله زیادی دارد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید سهم حمل بار توسط ریل باید به 30 درصد و حمل مسافر به 20 درصد ارتقا پیدا کند.

وی ادامه داد: در بخش زیرساخت‌های ریلی به 25 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم و در مجموع طبق برنامه 5 ساله باید 100 هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

بیراندوند همچنین تأکید کرد: سرمایه‌گذاری در بخش ناوگان وظیفه بخش خصوصی بوده و دولت در آن وارد نمی‌شود.

معاون راه‌آهن ایران، کاهش حق دسترسی، نوسازی ناوگان ریلی، تضمین سرمایه‌گذاری در قالب تضمین خرید خدمات و تضمین اصل و فرع سرمایه‌گذاری، تصویب قانون حمایت از راه‌آهن و استفاده از تسهیلات ماده 12 قانون رفع موانع تولید را از برنامه‌های این معاونت دانست.

موضوعات :
در همین رابطه