رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از دومین روز برگزاری نشست‌های کمیته‌های تخصصی اکو

میزان حق عضویت کشورها در اتاق اکو بازنگری می‌شود

در دومین روز برگزاری نشست‌های کمیته‌های تخصصی اتاق بازرگانی و صنعت اکو، کمیته‌های بررسی اصلاحات اساسنامه اتاق اکو، کمیته فنی داوری تجاری اتاق اکو، کمیته داوری اتاق اکو، کمیته بانوان کارآفرین و کمیته فرعی رتبه‌بندی تجاری اتاق اکو برگزار شد.

26 آبان 1396
کد خبر : 11070
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روز دوم نشست‌های کمیته‌های تخصصی اتاق اکو به برگزاری کمیته‌های بررسی اصلاحات اساسنامه اتاق اکو، کمیته فنی داوری تجاری اتاق اکو، نهمین کمیته داوری اتاق بازرگانی و صنعت اکو، یازدهمین نشست کمیته بانوان کارآفرین اتاق بازرگانی و صنعت اکو و کمیته فرعی رتبه‌بندی تجاری اتاق اکو اختصاص پیدا کرد.

جلسه کمیته فنی اصلاح اساسنامه اتاق بازرگانی و صنعت اکو در تاریخ 16 نوامبر 2017 برابر با 25 آبان ماه سال جاری در محل اتاق بازرگانی ترکیه در آنکارا با حضور نمایندگان اتاق‌های بازرگانی ایران، پاکستان و ترکیه و نماینده اتاق بازرگانی و صنعت اکو برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، در این نشست خصوص موضوع تأمین مالی دبیرخانه اتاق اکو مقرر شد این بودجه از محل حق عضویت کشورها تأمین شود. با توجه به میزان هزینه‌های دبیرخانه دائمی اتاق اکو حق عضویت تعیین خواهد شد.

در جریان جلسه کمیته فنی اصلاح اساسنامه اتاق بازرگانی و صنعت اکو، در زمینه حق عضویت پیشنهاد شد با توجه به تجربه سایر مجامع همچون اتحادیه جنوب آسیا (سارک)، حق عضویت متفاوتی از کشورهای عضو بر اساس تفاوت‌های مالی این کشورها دریافت شود که میزان حق عضویت مقرر شد در نشست دیگری پس از تصویب کلیات اساسنامه مورد بررسی قرار گیرد.

  حسین سلیمی، نماینده اتاق ایران پیشنهاد کرد: به دلیل مشارکت کمرنگ برخی از کشورهای عضو اکو از جمله کشورهای آسیای میانه، با دولت‌های این کشورها ارتباط برقرار شود تا اتاق‌های بازرگانی خود را جهت مشارکت فعالانه در اجلاس‌های اتاق اکو تشویق کنند.

محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران نیز پیشنهاد کرد مسائل مالی اساسنامه در کمیته‌ای جداگانه مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

همچنین در جریان این نشست مقرر شد مطالعه امکان‌سنجی در خصوص مسائل مالی دبیرخانه اتاق اکو نیز انجام شود؛ طبق مصوبه اعضا، در این رابطه باید نظرات کشورهای بنیان‌گذار در خصوص مسائل مالی ظرف یک ماه به دبیرخانه اتاق اکو ارسال شود.

تبادل تجربیات در زمینه تصدی دبیرخانه اتاق اکو توسط سه کشور ترکیه، ایران و پاکستان نیز از دیگر مصوبات این نشست بود.

استقرار داوری اتاق اکو در محل دائمی دبیرخانه

در ادامه کمیته فنی داوری تجاری اتاق بازرگانی و صنعت در محل اتاق بازرگانی ترکیه در آنکارا با حضور نمایندگان اتاق‌های بازرگانی ایران، پاکستان و ترکیه و نماینده اتاق بازرگانی و صنعت اکو برگزار شد.

در این نشست حسین سلیمی به نمایندگی از کمیته ایرانی اتاق اکو ضمن سخنانی به اهمیت داوری تجاری در توسعه تجارت و بازرگانی بین کشورهای عضو اکو پرداخت.

در این بخش از نشست مصوب شد که مقر مرکز داوری اتاق اکو در محل دائمی دبیرخانه اتاق اکو پس از نهایی سازی مستقر شود.

نماینده پاکستان در کمیته فنی اصلاح اساسنامه اتاق بازرگانی و صنعت اکو نیز خواستار اجرائی شدن موافقت‌نامه نیویورک در کشورهای عضو اکو در خصوص شناسایی آراء داوری از سوی دادگاه‌های محلی در کشورهای عضو اکو شد.

او همچنین در خصوص رویه غیرحضوری بررسی مدارک و اسناد داوری از سوی طرفین نیز توضیحات لازم را به نشست ارائه کرد.

نماینده پاکستان همچنین خواستار حضور وکلا و حقوقدانان در فعالیت‌های کمیته داوری و همچنین ایجاد یک وب‌سایت جهت امور داوری اتاق بازرگانی اکو جهت بارگذاری و به‌روزرسانی اطلاعات در این زمینه شد که در این رابطه با تائید اعضا، مقرر شد سه نفر وکیل  از سه کشور بنیان‌گذار و یک نفر جهت امور فناوری اطلاعات معرفی شوند.

در ادامه این نشست مقرر شد موارد مطروحه در خصوص ایجاد مرکز داوری اتاق اکو طی نشست آتی شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای اکو از طریق دبیرخانه اکو به همه کشورهای عضو منعکس و نظرات این کشورها اخذ شود.

همچنین در این نشست مقرر شد کمیته فنی  برای بررسی مقررات داوری و مقررات داخلی مرکز داوری اتاق اکو تشکیل و در صورت امکان این دو سند با یکدیگر ادغام شوند.

معرفی توانمندی‌های کانون‌های بانوان ایرانی برای اعضای اکو

یازدهمین نشست بانوان کارآفرین اتاق بازرگانی و صنعت اکو نیز برگزار شد و پس از تأیید دستور کار گزارش، فعالیت‌های کمیته بانوان کارآفرین اکو توسط سیده فاطمه مقیمی، رئیس این کمیته ارائه شد.

در این نشست گزارش فعالیت اتاق بازرگانی و صنعت اکو درزمینهٔ فعالیت‌های بانوان کارآفرین اکو نیز توسط دبیر کل این اتاق آقای مهر عالم خان به نشست ارائه شد.

 مقیمی، رئیس کمیته بانوان کارآفرین اتاق اکو در این نشست  ضمن معرفی توانمندی‌های تشکل ایجادشده در اتاق ایران و تأسیس بیش از 16 شعبه معتبر در سراسر کشور بانام کانون‌های بانوان استانی کشور و عضویت بیش از 500 نفر در استان‌های مختلف گزارش کاملی از همایش‌ها، کلاس‌های آموزشی، سفرهای استانی، نشست‌های هیات مدیره‌های کشوری و انتقال تجربه در کارگاه‌های برگزار شده در مناسبت‌های بین المللی و...  ارائه کرد.

وی در ادامه به  برنامه‌های در دست اجرای کمیته بانوان کارآفرین اتاق اکو، مستند سازی تجربیات زنان در ایران و مقایسه تطبیقی شرایط رشد زنان در کشورهای منطقه پرداخت.

در خصوص وب پرتال بانوان بنا به پیشنهاد اتاق ایران مقرر شد مشخصات جزئی شامل مشخصات صاحبان شرکت‌ها و سوابق تجاری ایشان، کاتالوگ شرکت‌ها، محدوده جغرافیایی و میزان تجربه صاحبان و اطلاعات شعب شرکت‌ها در فرمت پرتال بانوان بازرگان  لحاظ شود .

در ادامه مقرر شد کارگاه ظرفیت‌سازی و توانمندسازی بانوان کارآفرین اکو با توجه به برگزاری کارگاه آموزشی طی جلسه حاضر از دستور کار خارج شود و همچنین در خصوص وب پرتال بانوان بازرگان اتاق اکو نیز گزارشی طی کارگاه آموزشی بانوان کارآفرین مطالبی  ارائه شد.

گفتنی است در حاشیه  جلسه کمیته بانوان، کارگاه آموزشی مشتمل بر سخنرانی بانوان کارآفرین از کشورهای ایران، پاکستان و ترکیه  درباره تجربیات ملی هریک از این کشورها درزمینهٔ توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری بانوان برگزار شد.

ارائه مطالعه مفهومی رتبه‌بندی تجاری شرکت‌های عضو اکو توسط ایران

کمیته رتبه‌بندی تجاری شرکت‌های عضو اکو ECOBRP آخرین کمیته‌ای بود که در روز دوم نشست‌های کمیته‌های تخصصی اتاق بازرگانی و صنعت اکو جلسه خود را برگزار کرد .

در این کمیته مطالعه مفهومی رتبه‌بندی تجاری شرکت‌های عضو اکو توسط اتاق ایران ارائه شد و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو اکو به ارائه نظرات خود در این خصوص پرداخته و حمایت خود را از این طرح اعلام کردند.

در جریان برگزاری این جلسه، مقرر شد اتاق‌های بازرگانی حاضر در نشست ،ظرف مدت 20 روز نظرات خود را در خصوص مطالعه مفهومی مربوطه ارسال کنند و  درصورتی‌که نظری دریافت نشود، این مطالعه مفهومی نهایی تلقی شود.

نماینده دبیرخانه اتاق بازرگانی و صنعت اکو ضمن استقبال از طرح رتبه‌بندی اتاق اکو، درخواست کرد موضوع جهت انعکاس به کشورهای عضو اکو از طریق اتاق اکو به دبیرخانه منعکس شود.

 

 

در همین رابطه