رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق خرمشهر در همایش تجلیل از صادرکنندگان استان

خوزستان می تواند نبض اقتصاد کشور را در دست بگیرد

هانی فیصلی می گوید برای حصول رشد و نمو اقتصادی، تقویت توان کیفی و کمی تولید یک کشور ضروری است؛ تولیدی که منجر به ایجاد اشتغال و افزایش میزان درآمد ملی و سطح رفاه جامعه شود.

29 آبان 1396
کد خبر : 11103
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هانی فیصلی می گوید برای حصول رشد و نمو اقتصادی، تقویت توان کیفی و کمی تولید یک کشور ضروری است؛ تولیدی که منجر به ایجاد اشتغال و افزایش میزان درآمد ملی و سطح رفاه جامعه شود.

به منظور تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان خوزستان و گرامیداشت روز ملی صادرات، همایشی در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با حضور مسئولان عالی رتبه دولتی و روسای سه اتاق بازرگانی استان برگزار شد و از 20 صادر کننده نمونه با اهدای  تندیس و جایزه تقدیر به عمل آمد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر ضمن تبریک روز ملی صادرات به فعالان این عرصه گفت: در سالی که به فرمایش مقام معظم رهبری به "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" نامگذاری شد، اهمیت صادرات غیرنفتی بر هیچ کس پوشیده نیست.

هانی فیصلی افزود: برای حصول رشد و نمو اقتصادی، تقویت توان کیفی و کمی تولید  یک کشور ضروری است. تولیدی که منجر به ایجاد اشتغال شده و در نهایت جهت بهره مندی بهینه، نیاز به صادرات کالاهای تولیدی دارد تا با ارزآوری، میزان درآمد ملی را افزایش و سطح رفاه جامعه را افزایش دهد.

فیصلی گفت: استان ما از دیرباز به دلیل دروازه های تجاری متنوع، خواستگاه و جایگاه معاملات تجاری کشور به شمار میرفت. استانی که علاوه بر مواد خام و منابع نامحدود با در اختیار داشتن صنایع، زمین های حاصلخیز، منابع آب و راه های ترانزیتی متنوع قلب بی بدیل اقتصادی کشور بوده و می تواند نبض تپش های اقتصادی کشور را در دست بگیرد.

وی همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان با معرفی فعالان برجسته این حوزه را عاملی انگیزشی برای فعالیت بیشتر با کیفیت بهتر صادرکنندگان برشمرد و افزود: به قدرت میتوان گفت که "غبار خستگی صادرکنندگان را تنها میتوان با رفع مشکلات، نواقص و معایب موجود در مسیر صادرات استان به طور کامل زدود" و رفع این مشکلات تنها با همت مسئولین میسر خواهد بود.

فیصلی بیان کرد: اتاق خرمشهر وظیفه دارد ضمن انعکاس مشکلات، خواستار رفع آنها باشد. اولین و مهم ترین معضل در راه توسعه مراودات تجاری خرمشهر لایروبی و استخراج شناورهای غرق شده اروند رود است. شاهراهی که از قدیم شریان اقتصادی استان بوده و با لایروبی آن توان رقابت این بندرگاه تجاری را افزایش داده، میزان ورود شناورهای حجیم تر و با ظرفیت باربری بالا بوجود آورده و در نهایت میزان مراودات تجاری را توسعه و توان اقتصادی منطقه و کشور را افزایش می دهد.

وی بیان کرد: برگزاری نشست های هدفمند و مداوم با مسئولان کشور عراق جهت حصول تفاهم دو جانبه در مسیر لایروبی و خروج مغروقه ها میتواند باعث حصول نتیجه و رونق بخشی به فعالیت های بازرگانی در خرمشهر و همچنین بازگشت تحرک، پویایی و رونق به رگ های خرمشهر شود.

فیصلی افزود: وجود زیرساخت های لازم و امکانات ترانزیتی همراه با نیروی انگیزشی و رغبت بازرگانان به فعالیت در بندر خرمشهر  می تواند غنای سابق را به این گلوگاه تجاری برگرداند. اعطای تسهیلات، معافیت ها و امتیازات ویژه به این بندر همراه با اقدام جهت بازگشایی مسیر آبی کشتی های بزرگ، امید خرمشهر جهت بازگشت به رونق تجاری و اقتصادی پیش از جنگ تحمیلی را زنده نگاه خواهد داشت.

رئیس اتاق خرمشهر با اشاره به اهمیت مرز بین المللی شلمچه بیان کرد: مرز بین المللی شلمچه با زیرساخت های منحصر به فرد و ویژگی های ممتاز توان تبدیل به بزرگترین بندر خشک کشور و  مهم ترین مرز خاکی منطقه را در دل خود قرار داده است.

فیصلی گفت: عدم وجود تعرفه های یکسان در مرزهای مختلف مشترک با کشور عراق، صدور بخشنامه ها و قوانین گمرکی خاص، تعطیلی بدون هماهنگی و متناوب و هزینه های حمل و نقل غیر همگون توان رقابت مرز شلمچه با سایر مرزهای زمینی با عراق را کاهش داده است. این در حالی است که  اعطای تسهیلات خاص به سایر مرزها ، شلمچه را از رونق دور کرده است.

وی افزود: چرا فعالان اقتصادی باید با چندگانگی قوانین و مقررات و هدفمند بودن تعرفه ها  مواجه باشند. قوانین و تعرفه هایی که عمدتا از سوی جانب عراقی وضع شده، سبب کاهش انگیزه فعالان اقتصادی جهت خروج کالاهای خود از این مرز شده است.

فیصلی ادامه داد: تعطیلی مکرر مرز شلمچه از سوی جانب عراقی در مناسبت های مختلف سبب رکود فعالیت های صادراتی از این مرز شده و توان فعالیت های بازرگانان را کاهش می دهد. اتاق خرمشهر ضمن درخواست کاهش تعطیلات پیشنهاد می کند با ایجاد زیرساخت ها و امکانات لازم در این مرز، مسیر ترانزیتی ویژه فعالیت های بازرگانی از شلمچه تا بصره را راه اندازی کرده تا تعطیلی دروازه های مرزی به کمترین حد ممکن رسیده و فعالیت های صادراتی مستمر صورت گیرد.

رئیس اتاق خرمشهر کندی ورود و خروج کامیون های حمل بار از دروازه های ورودی مرز را  سبب تاخیر در روند تجاری شلمچه و ایجاد بی نظمی و بی رغبتی در فعالیت های بازرگانی این مرز برشمرد و افزود: خواستار استقرار دستگاه های ایکس ری کامیونی و راه اندازی دروازه های خروجی متعدد در مرز شلمچه هستیم.

فیصلی ادامه داد: تکمیل پروژه مسیر راه آهن خرمشهر _ بصره و اتصال آن به شبکه های ریلی ایران و عراق نیز می تواند علاوه بر تسریع روند صادرات کالا، راه حل مناسبی جهت رفع معضلات موجود باشد. همچنین تعرفه های حمل و نقل گرانتر و عدم وجود رویه یکسان در تعیین نرخ ترانزیت نیز مشکل عمده بازرگانان است. اتاق خرمشهر جهت رفع این معضل تأسیس اتحادیه حمل و نقل بین دو کشور را جهت نرخ گذاری معین و ثابت پیشنهاد می کند.

وی دیگر مشکلات صادرات به کشور عراق را صدور بخشنامه های آنی، ممنوعیت یکباره صدور کالاهای خاص، افزایش تعرفه های گمرکی در شلمچه و سخت گیری در ورود و خروج بازرگانان از مرز شلمچه به کشور عراق عنوان کرد و گفت:  همه این موارد از خواسته های به حق بازرگانان جهت رفع مشکلات در مسیر خدمتگزاری صادرات به کشور بوده که رفع آنها نیازمند به ایجاد کمیته لازم جهت ایجاد دیپلماسی با کشور عراق است.

رئیس اتاق خرمشهر افزود: اتاق خرمشهر به عنوان پارلمان بخش خصوصی تقاضای رایزنی وزارت امور خارجه و سایر مسیولان مرتبط کشور با همتایان عراقی را دارد تا با رفع مشکلات تجاری موجود در منطقه رونق تجاری به منطقه را برگردانده و رشد اقتصادی خوزستان را فراهم آورد.

موضوعات :
در همین رابطه