رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

تلاش برای گسترش روابط تجاری تهران-سئول

سفر رییس جمهور کره جنوبی برای اولین بار به ایران

کره ای ها بیشترین واردات را به ترتیب از کشورهای چین، آمریکا، ژاپن و عربستان دارند و ایران با سهم 1.6 درصدی، در بین کشورهای صادرکننده به کره جنوبی، رتبه شانزدهم را داراست.

13 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1119
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در آخرین روز فروردین ماه سال جاری بود که دفتر ریاست جمهوری ایران از سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به تهران در تاریخ دوازدهم اردیبهشت خبر داد. پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری گفت: «خانم پارک گئون هی را در این سفر رسمی سه روزه، شماری از وزرا و مسئولان ارشد اقتصادی و صاحبان صنایع بزرگ این کشور همراهی می کنند و این اولین باری که رییس جمهور کره جنوبی از ایران دیدار می کند. قرار است در این سفر، راه های گسترش تبادلات تجاری و اقتصادی ایران و کره جنوبی بررسی شود. گفتنی است که ایران و کره جنوبی سابقه طولانی در تجارت با یکدیگر دارند.  ایران بیستمین کشور وارد کننده و شانزدهمین کشور صادرکننده به کره جنوبی است.

براساس گزارش سازمان توسعه تجارت از روابط اقتصادی کره جنوبی، کشورهای چین، آمریکا، ژاپن، هنگ کنگ، سنگاپور،ویتنام، چین تایپه، اندونزی، هند، روسیه، از شرکای عمده صادراتی تجار کره ای اند و ایران با سهم 1.1 درصدی در کل صادرات کره، رتبه بیستم را در بین این کشورها داراست. رتبه ایران در روابط تجاری با کره  ای ها در حوزه واردات اما، با چهار پله ارتقا در پلکان شانزدهم است. کره ای ها بیشترین واردات را به ترتیب از کشورهای چین، آمریکا، ژاپن و عربستان دارند و ایران با سهم 1.6 درصدی، در بین کشورهای صادرکننده به کره جنوبی، رتبه شانزدهم را داراست.

عمده اقلام صادراتی کره جنوبی شامل مدارهای مجتمع الکترونیک،روغن  های نفتی، خودرو،قطعات الکترونیکی برای تلفن، صفحات نمایشی ال.سی. دی و سایر، قطعات و لوازم یدکی خودرو، انواع سکوهای نفتی اکتشافی و  کشتی های خاص است.

واردات کره جنوبی هم بیشتر معطوف به مواد اولیه و تجهیزات تولید است. نفت خام و گاز طبیعی در صدر اقلام وارداتی کره جنوبی است. در گزارش ها، روغن های نفتی، پردازنده های الکترونیکی، ماشین ها و دستگاه های تولیدکننده نیمه هادی ها،روغن های نفتی سبک، سنگ، مس و کنستانتره از عمده اقلام وارداتی به کره جنوبی برشمرده شده است.

در 6 ماهه اول سال 1394، ارزش صادرات  ایران 5071 میلیون دلار برآورد شده. ایرانی ها در همین بازه زمانی، انواع اتومبیل، لوازم صوتی و تصویری، آهن و فولاد، کشتی، ماشین آلات، کفش، منسوجات و نیمه هادی ها را به ارزش  1859.7 میلیون دلار از کره جنوبی وارد کردند. گفتنی است کره ای ها در سال 2013، 223.2 میلیارد دلار خارج از کره جنوبی سرمایه گذاری کردند.

یکی از مهم ترین زمینه های واردات کره از ایران، نفت خام است. براساس آخرین گزارش سازمان توسعه تجارت از اطلاعات تجاری کشورها، در سال 2014، ارزش صادرات نفت خام ایران به کره جنوبی به 4.5 میلیارد دلار رسیده است. بطور کلی ارزش مبادلات غیرنفتی ایران و کره جنوبی در سال 2013 چهار میلیارد و 100 میلیون دلار اعلام شد که از این رقم بیش از 300 میلیون دلار صادرات ایران به کره جنوبی و سه میلیارد و 800 میلیون دلار واردات از کره بود.  محاسبه صادرات نفت خام ایران به کره جنوبی موجب می‌شود که حجم تجارت دو کشور در این سال به رقم 9 میلیارد و 200 میلیون دلار برسد.

در همین رابطه