شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران بررسی کرد

قیمت‌ نفت بی‌تاب تصمیم‌گیری اوپک

صد و هفتاد و سومین نشست اوپک با محوریت تصمیم‌گیری درباره تمدید توافق کاهش تولید در حال برگزاری است و کارشناسان معتقدند هر توافقی در نشست به دست آید اگر کمتر از توافق فعلی یعنی 9 ماه کاهش تولید باشد، میتواند روند کاهشی قیمت‌ها را تشدید کند. گفتنی است قیمت نفت در بازارهای جهانی پیش از برگزاری این نشست اندکی افزایش یافته بود.

09 آذر 1396
کد خبر : 11224
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

ساعاتی پیش صد و هفتاد و سومین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با هدف بررسی بازار نفت و افزایش تولید شیل اویل میزان پایبندی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به توافق نوامبر ۲۰۱۵ و در نهایت تصمیم گیری درباره تمدید توافق کاهش عرضه نفت آغاز شد.

بر اساس این گزارش این نشست در حالی برگزار می‌شود که از ساعاتی قبل از آن، قیمت‌های نفت در بازارهای جهانی اندکی افزایش یافته بود.

در نشست فعلی اوپک، وزیران سازمان کشورهای صادرکننده نفت (وپک) در دفتر مرکزی این سازمان در پایتخت اتریش، با وزیران سایر کشورهای تولیدکننده نفت و مهم‌تر از همه، روسیه دیدار خواهند کرد.

طبق برنامه اعلام شده در وب‌سایت اوپک، اجلاس علنی سازمان اوپک با حضور رسانه‌ها راس ساعت ۱۲:۳۰ به وقت تهران آغاز شده و پس از اتمام این جلسه علنی، مذاکرات پشت درهای بسته ادامه می‌یابد.

بنا بر گزارش رویترز، انتظار می‌رود وزیران غیر اوپک هم، راس ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه به وقت تهران به این اجلاس اضافه شوند و در نهایت، یک کنفرانس خبری مشترک برگزار کنند.

این نشست در حالی برگزار شد که ساعاتی قبل از آن، پیش‌خرید نفت خام برنت برای تحویل در ماه فوریه، که بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت است، در ساعت ۱۱:۱۶ دقیقه به وقت تهران در بشکه‌ای ۶۲.۷۳ دلار معامله شد که ۲۰ سنت (معادل ۰.۳ درصد) نسبت به قیمت بسته شده قبلی خود بالاتر بود.

همچنین قیمت پیش‌خرید نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، با ۱۵ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش به بشکه‌ای ۵۷.۴۵ دلار رسید.

در حالی‌ که هنوز هیچ بیانیه‌ای رسمی‌ اعلام نشده است، به نظر می‌رسد اوپک و روسیه کاهش تولیدات خود را تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید کنند. این توافق از ژانویه گذشته آغاز شده و در حال حاضر، تاریخ انقضای آن مارچ آینده است.

هرچند ممکن است این تمدید این توافق با یک فرصت بازنگری در ماه جون همراه باشد تا درصورتی که تقاضای بالا به علت محدودیت عرضه باعث داغ شدن بیش از حد بازار شد، اوضاع بررسی شود.

مت استنلی، واسطه نفتی در در شرکت خدمات سرمایه‌گذاری فریت در دوبی، می‌گوید: اوپک عاشق این است که برگ برنده را در دست خود نگاه دارد، آنها هیچ وقت همه چیز را رو نمی‌کنند.

کارشناسان بازار نفت معتقدند هر توافقی کمتر از یک تمدید ۹ ماهه توافق کاهش تولیدات موجود، می‌تواند باعث شتاب گرفت کاهش قیمت‌ نفت شود.

 

موضوعات :
در همین رابطه