شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق یزد در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان

سیاستگذاران و دولتمردان برای رفع مشکلات صنایع برنامه‌ریزی کنند

محمد رضا قمی، رئیس اتاق یزد می گوید: تعدد مشکلات صنایع، اولویت بندی رفع مسائل را برای مدیران مشکل کرده است.

14 آذر 1396
کد خبر : 11293
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر سال ۹۶ استان یزد با حضور رئیس اتاق یزد، استاندار و جمعی از فعالان اقتصادی استان در محل اتاق یزد برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد در این مراسم با بیان اینکه گلایه های بخش خصوصی تکراری شده است، اظهار کرد: این مراسم ها فرصتی برای یادآوری مسائل است تا سیاستگذاران و دولتمردان برای رفع مشکلات صنایع برنامه ریزی کنند.

محمدرضا قمی افزود: نمی توان ادعا کرد مسئولان کشور ما به موضوع صادرات اشراف ندارند. علت کندی روند حل مسائل این است که تعدد مشکلات به اندازه ای است که اولویت بندی آن برای مدیران دشوار و سیاستگذاران ما برای رفع آن با مشکل مواجه هستند.

قمی ادامه داد: در برنامه سوم توسعه، سیاستگذاری در جهت حمایت از صادرکنندگان انجام شده است. جوایز صادراتی، تسهیلات کم بهره و توسعه روابط بین الملل از آن جمله حمایت هاست اما به تدریج این موارد به دست فراموشی سپرده شد. گرچه در مقطعی رشد صادرات کمرنگ شد اما به طور قطع مسئولان و دولتمردان در این زمینه پاسخ های خود را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه قرار بود هشت درصد منابع بانکی در اختیار صادرکنندگان باشد، عنوان کرد: اکنون این رقم دو درصد است زیرا بانکها به دلیل نبود اعتبار نمی توانند در گشایش ال سی اقدام کنند و ناخواسته در زمینه پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان با مشکل مواجه هستند.

قمی بیان کرد: نرخ سرمایه گذاری ثابت از سال ۹۰ تا ۹۵ به استثنای سال ۹۳، منفی است یعنی اصطحکاک سرمایه گذاریهای سالهای قبل بسیار شده و زمانی که این اتفاق رخ دهد، یعنی فضای کسب و کار در جامعه مناسب نیست.

رئیس اتاق یزد ادامه داد: در امر سرمایه گذاری و صادرات در مقطعی ارتقا یافتیم اما دوباره به حالت اول بازگشتیم. آمارها نشان می دهد از زمستان پارسال تاکنون، نمودار سرمایه گذاری در حال صعودی شدن است که این نتیجه همت دولت و بخش خصوصی است.

وی بیان کرد: امیدواریم در چند ماه باقی مانده تا پایان سال جاری، صادرات محصولات غیرنفتی و مسائل ارزی با توجه به سرمایه گذاری اسفند ۹۵ و بهار ۹۶ ، هم در کشور و هم در استان یزد نسبت به شش ماهه اول امسال بیشتر شود. این امر زمانی محقق می شود که عوامل داخلی نسبت به سرکوب نرخ ارز اقدامی نکنند تا ما امیدوار به رشد بسیار خوبی در صادرات کشور باشیم.:

سرمایه گذار درگیر چرخه پیچیده اداری نشود

استاندار یزد نیز در این همایش اظهار کرد: جذب سرمایه گذاری، استراتژی اقتصادی استان یزد است. سرمایه گذار نباید درگیر چرخه پیچیده اداری شود.

محمود زمانی قمی با بیان اینکه حل مشکلات صنعت استان یزد نیازمند وفاق و همدلی است، بیان کرد: استان یزد مملو از امتیاز و مزیت، هم در حوزه جغرافیایی و هم در زمینه نیروی انسانی است. در حوزه صنعت و تولید نیز تولیدکنندگان تلاش می کنند بخشی از تولیدات خود را در خارج از کشور عرضه کنند، مشکلات بسیاری وجود دارد که باید یکی پس از دیگری حل شود.

زمانی قمی تاکید کرد: همه دستگاه ها باید سیاست های اقتصادی که در استانداری تعیین می شود را اجرا کنند. بر اساس این سیاست ها و برنامه ریزی ها باید به سراغ افرادی که در حوزه صنعت آسیب دیده اند برویم تا مشکلات آنها را حل و فصل کنیم..

وی با اشاره به واحدهای نیمه تمام صنعتی استان یزد اظهار کرد: باید به طور ویژه به واحدهایی که اشتغالزایی بیشتری خواهد داشت، توجه جدی تری شود و تکمیل آنها در اولویت قرار گیرد. اگر ۲۰۰ طرح نیمه تمام صنعتی داشته باشیم که به فرض ۱۵ هزار شغل ایجاد می کند، آنهایی که اشتغالزایی بیشتری دارند را  در اولویت قرار خواهیم داد.

استاندار یزد، جذب سرمایه گذاری در یزد را بسیار مهم دانست و افزود: باید به سمت جذب سرمایه گذاری های جدید برویم. برای اشتغال بیشتر و کاهش نرخ بیکاری باید از هرگونه سرمایه گذاری استقبال کنیم.

زمانی قمی یکی از راهبردهای اصلی را تمرکز بر اشتغال فارغ التحصیلان دانست و یادآور شد: بخش فرهنگ و آموزش عالی بدانند که مهارت محوری را باید در دستور کار خود قرار دهند و نگاه نویی به عرصه اشتغال داشته باشند.

موضوعات :
در همین رابطه