رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گرانی بنزین و گازوئیل به بهانه ایجاد اشتغال

پیشنهاد رسمی دولت در برنامه سالانه پیوست شده به لایحه بودجه 1397، این است که بهای هر لیتر بنزین به 1500تومان و هر لیتر گازوئیل به 400 تومان برسد و منابعی از این محل صرف برنامه‌های اشتغال شود.

22 آذر 1396
کد خبر : 11371
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هر لیتر بنزین بشود ۱۵۰۰ تومان و هر لیتر گازوئیل ۴۰۰ تومان؛ این پیشنهاد رسمی دولت است که نه در لایحه بودجه سال آینده بلکه در برنامه سالانه دولت (پیوست شده به لایحه بودجه سال آینده) آمده است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت با تأیید پیشنهاد دولت برای اصلاح قیمت این دو حامل انرژی تأکید کرد که هنوز میزان دقیق افزایش قیمت و زمان اجرای آن مشخص نیست. این در حالی است که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در اقدامی شتاب‌زده با اشاره به برخی اخبار در مورد افزایش قیمت بنزین، گفت: هر قیمت جدیدی که برای بنزین اعلام می‌شود کذب محض است.

هم‌زمان با آغاز بررسی لایحه بودجه سال 1397 در کمیسیون‌های مجلس، اتاق تهران با انتقاد از غیرواقعی بودن لایحه بودجه سال آینده، از تعیین نرخ 3500تومان برای هر دلار آمریکا در بودجه و همچنین مشخص نبودن سازوکار پرداخت بدهی‌های دولت در سند دخل‌وخرج سال آینده انتقاد کرد.

بر اساس این گزارش در اسناد پشتیبان لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال آینده 980هزار شغل خالص برای سال 97ازجمله ایجاد اشتغال فراگیر، اشتغال عشایری و روستایی و اشتغال حمایتی پیش‌بینی شده که بر اساس آن 734هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز خواهد بود.

دولت پیشنهاد داده تا مبلغ 174هزار میلیارد ریال از محل افزایش قیمت بنزین به 1500تومان و گازوئیل به 400تومان برای اشتغال درنظر گرفته شود.

افزون بر اینکه دولت برای تحقق وعده خود جهت ایجاد اشتغال فراگیر در سال پیش رو، مصمم است تا 150هزار میلیارد ریال از محل سپرده‌گذاری منابع ارزی صندوق توسعه ملی نزد بانک‌های عامل و تلفیق آن با منابع بانک‌ها برای اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی اختصاص دهد.

سهم منابع بانکی در پیشنهاد دولت 350هزار میلیارد ریال برآورد شده و 60 هزار میلیارد ریال هم از تتمه اعتبارات قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری درنظر گرفته شده است.

انتقاد بخش خصوصی از بودجه 97

روز گذشته اما مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران در نشست هیأت نمایندگان این تشکل در واکنش به لایحه بودجه سال آینده، از غیرواقعی بودن برخی ارقام بودجه خبر داد و گفت: بودجه سال 97هم با کسری روبه‌رو خواهد بود. وی همچنین از افزایش بودجه جاری دولت به‌عنوان یک چالش یاد کرد و افزود: عملاً در بودجه هم راهکاری برای سیستم بانکی دیده نشده است و بدهی‌های دولت به سیستم بانکی کماکان باقی مانده که رقم بالایی هم هست.

رئیس اتاق تهران گفت: فشار مالیاتی امسال مجدداً افزایش داشته و آن را نسبت به سال قبل دیده‌اند که رقم بالایی درنظر گرفته‌اند و یک رقم کارانه بالایی را هم برای وصول مالیات برای کارمندان مالیاتی گذاشته‌اند. اگر این موضوع به مودیانی که مالیات نمی‌دهند اختصاص داده شود، خوب است ولی اگر قرار است بار این مالیات دوباره بر دوش کسانی باشد که مالیات پرداخت می‌کنند و حساب وکتابشان دقیق است، متأسفانه باز مشکلی را برای تولید ایجاد خواهد کرد.

خوانساری با اشاره به کاهش بودجه عمرانی در 19سال گذشته، از تعیین نرخ ارز در بودجه انتقاد و خاطرنشان کرد: در بودجه قیمت ارز 3500تومان دیده شده است درصورتی که الان در بازار آزاد قیمت حدود 4هزار و 200تومان است و اصلاً معلوم نیست با چه هدفی این عدد 3500تومان را درنظر گرفته‌اند، اگر قرار است به سمت تک نرخی برویم، 700تومان اختلاف هیچ نشانه‌ای را به تولیدکننده و سرمایه‌گذار نمی‌دهد و روشن نمی‌کند که بالاخره تصمیم دولت چیست، آیا قرار است ارز را تک نرخی کنند و یا اینکه دوباره ارز مبادله‌ای همچنان وجود داشته باشد؟

رئیس اتاق تهران با حمایت از تصمیم دولت برای حذف یارانه غیرنیازمندان گفت: «در لایحه اقدام خوبی قرار است در ارتباط با یارانه‌ها انجام شود و 30میلیون نفر را حذف کنند و ان‌شاءالله بودجه آن به بخش صنعت و آن چیزی که قانون مشخص کرده است اضافه شود.

واکنش زنگنه به افزایش قیمت بنزین

وزیر نفت درخصوص انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت بنزین، گفت:هر وقت لازم شد دولت موضوع افزایش قیمت بنزین را عنوان می‌کند. به گزارش خانه ملت، وی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین در بودجه سال ۹۷ دیده شده است، افزود: اینکه چه زمانی و چگونه افزایش قیمت بنزین اعمال شود، هنوز مشخص نیست. زنگنه تصریح کرد: بحث مبلغ قیمت بنزین هنوز باز است و این تصمیم در مجلس جای بحث دارد.

در همین رابطه