شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رییس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد

حساب‌های بانکی مشکوک کنترل می‌شوند

سیدکامل تقوی نژاد در نشست خبری خود گفت: کارگروه‌های ویژه مالیاتی فقط حساب‌های بانکی افرادی را کنترل می‌کنند که توسط دستگاه‌های ذی‌ربط، «مشکوک» اعلام شده باشد.

سیدکامل تقوی‌نژاد

رییس سازمان امور مالیاتی
15 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1140
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
سیدکامل تقوی نژاد در نشست خبری خود گفت: کارگروه‌های ویژه مالیاتی فقط حساب‌های بانکی افرادی را کنترل می‌کنند که توسط دستگاه‌های ذی‌ربط، «مشکوک» اعلام شده باشد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی

 

 کارگروه‌های ویژه مالیاتی فقط حساب‌های بانکی افرادی را کنترل می‌کنند که توسط دستگاه‌های ذی‌ربط، «مشکوک» اعلام شده باشد.
 این پاسخی بود که رییس کل سازمان امور مالیاتی در نخستین نشست خبری‌اش در خصوص کنترل حساب‌های بانکی مودیان مالیاتی داد.
 اظهارات موافقان و مخالفان سرکشی به حساب‌های بانکی در روزهای اخیر نقل محافل خبری شده است، در حالی که برخی سرکشی به حساب‌های بانکی برای اطلاع از میزان درآمدهای مردم را به صلاح نمی‌دانند، برخی با مر قانون در این زمینه استناد کرده و معتقدند در تمام دنیا برای اطلاع از گردش مالی، وضعیت اقتصادی و شرایط زندگی افراد چنین اقدامی صورت می‌گیرد.   وقتی مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف به قطع یارانه ٢٤ میلیون برخوردار کرد، برخی سرکشی به حساب‌های بانکی را راهکار عملیاتی برای شناسایی افراد متمول و غیرنیازمند به یارانه‌ها عنوان کردند. حالا رییس کل سازمان امور مالیاتی در نخستین نشست خود حرف‌های مهمی هم درباره سرکشی به حساب‌های بانکی و هم درباره دریافت مالیات از سود سپرده و... زده است.  سیدکامل تقوی‌نژاد با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی با توجه به مقام حاکمیتی که دارد حتی حق سرکشی به حساب‌های بانکی را داراست و ماده ١٦٩ قانون چنین اختیاری را به آن داده است، گفت: این در حالی است که هدف اصلی ما بررسی شفاف دارایی‌ها برای دریافت مالیات است تا بتوانیم تعادل بیشتری را بین مودیان مالیاتی برقرار کنیم.  او با تاکید بر اینکه هیچ خط قرمزی برای دریافت مالیات وجود ندارد.
منظور او از حساب‌های مشکوک، حساب‌هایی هستند که گردش مالی بالایی دارند اما جزو مودیان مالیاتی نبودند و سازمان امور مالیاتی می‌تواند با اختیارات قانونی خود و با هماهنگی با نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و قضایی ذی‌ربط این حساب‌ها را رسیدگی کند. وی در پاسخ به پرسش خبرنگارانی که در مورد رقم گردش بالای حساب سوال کردند، از دادن رقم مشخص خودداری کرد. او ادامه داد: اگر دارایی‌ها به درستی مورد بررسی قرار نگیرند و در مورد آن شفاف‌سازی نشود آنگاه باید ما را مورد سوال قرار داد که چرا اطلاعات دقیقی برای اخذ مالیات نداریم.  تقوی‌نژاد تاکید کرد که سازمان امور مالیاتی به طور حتم در بررسی حساب‌های بانکی امانت را رعایت خواهد کرد، چرا که حساب‌ها متعلق به اشخاص بوده و ما تا حدی که مجاز هستیم آن را بررسی می‌کنیم و اگر ماموری خارج از آنچه تعیین شده به اطلاعات مردم ورود پیدا کند به طور حتم جرم بوده و مجازات خواهد شد، چرا که هدف ما فقط تطبیق حساب‌ها و پرونده‌ها با میزان دارایی و کشف حساب‌های مشکوک است. رییس کل سازمان امور مالیاتی ادامه داد: برای نمونه سال گذشته فقط در یک مورد ۶۳۰ میلیارد تومان سازمان یک حساب مشکوکی را کشف و از آن مالیات اخذ کرد و این بررسی‌ها برای جلوگیری از فرار مالیاتی افرادی است که درآمدهای بالایی دارند اما مالیات نمی‌پردازند.  تقوی‌نژاد تصریح کرد: در این زمینه اختیاراتی به سازمان مالیاتی برای رسیدگی به اسناد و مدارک این گونه افراد وجود دارد و دستگاه‌ها مکلفند که اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار دهند. برای برخورد با متواریان مالیاتی نیز اختیاراتی به ما داده شده است که با همکاری قوه قضاییه با آنها برخوردهای لازم صورت گیرد.
دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی
وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که آیا دریافت مالیات از سود سپرده بانکی در دستور کار است، گفت: هنوز تصمیم در این زمینه اتخاذ نشده است اما صحبت‌هایش به عنوان مسوول سازمان امور مالیاتی نشان داد که مخالفتی به عنوان یک مسوول با چنین اقدامی ندارد.  او با بیان اینکه هدف ما افزایش پایه‌های مالیاتی برای بالابردن درآمدهای این بخش است، ادامه داد: یکی از این پایه‌ها می‌تواند سپرده‌های بانکی باشد. وی تاکید کرد که گرچه هنوز قانونی در رابطه با دریافت مالیات از سودهای بانکی به تصویب نرسیده، اما جزو برنامه‌های مطالعاتی مهم سازمان امور مالیاتی قرار دارد. وی درباره اخذ مالیات از موسسات غیرمجاز بانکی گفت: سازمان مالیاتی، مالیات بر ارزش افزوده از بانک‌ها نمی‌گیرد اما از موسسات غیرمجاز مالیات دریافت می‌کند و آنها مکلف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند. در بحث ارث، افرادی که نزد بانک‌ها و موسسات مجاز سپرده‌گذاری کرده باشند، لازم است که برای آزاد‌سازی ۳ درصد مبلغ سپرده را مالیات بپردازند و اگر سپرده آنها در موسسات غیرمجاز باشد، این رقم به ۱۰ درصد می‌رسد.
خبر خوش برای اصناف
تقوی‌نژاد همچنین با اعلام اینکه خبر خوشی برای اصناف دارد، اعلام کرد که طی جلساتی که در روزهای اخیر با فاضلی - رییس اصناف - داشته است با هم توافق کردند تا در سال ١٣٩٥ مالیات مشاغل کمتر از پنج درصد بوده و مالیات در بخش اصناف و مشاغل افزایشی نداشته باشد. به گفته وی در سال جاری با برنامه‌ها و سیاست‌های اتخاذ شده مالیات مشاغل و اصناف به طور راحت‌تر و شفاف‌تر اخذ خواهد شد.
مخالفت سازمان امور مالیاتی با معافیت تسعیر ارز
وی در بخش دیگری از این نشست در حالی با معافیت سود ناشی از تسعیر نرخ ارز مخالفت کرد که در روزهای گذشته مجلس با معافیت سود ناشی از تسعیر نرخ ارز موافقت کرده و آن را به تصویب رسانده است.  رییس سازمان امور مالیاتی در توضیح دلایل این مخالفت با اشاره به این مصوبه معافیت کلیه صادر‌کنندگان از مالیات را مورد توجه قرار داد و ادامه داد: در این رابطه کالاهای کشاورزی و صنعتی فناوری شده تا ١٠٠ درصد از مالیات معافند و طبق بند ٢٤ ماده ١٤٨ قانون مالیاتی اگر صادر‌کنندگان از زمان فروش ارز دچار زیان شوند این زیان جزو هزینه قابل قبول است چرا که در دوره‌هایی نرخ ارز دچار نوسان می‌شود. تقوی‌نژاد ادامه داد: اما معافیت ناشی از سود تسعیر ارز پذیرفته نیست، چرا که ممکن است بعد از به دست آوردن ارز از سوی صادر‌کننده مدتی بعد در نوساناتی که ایجاد می‌شود قیمت به طور قابل توجه افزایش یافته و سود بالایی کسر شود که این موضوع دیگر ربطی به زمان صادرات ندارد، بنابراین نباید با معافیت سود ناشی از تسعیر نرخ ارز موافقت شود. وی تاکید کرد که این سازمان با این مصوبه مجلس مخالف بوده و در حال رایزنی برای لغو آن است.
واکنش تقوی‌نژاد به اظهارات عسگر‌اولادی
خبرنگاری اظهارات اخیر عسگراولادی، از تجار اتاق بازرگانی را مورد اشاره قرار داد که گفته بود سازمان امور مالیاتی وبال مردم شده است. رییس سازمان امور مالیاتی نیز در رابطه با این موضوع گفت که مالیات موضوع ملی و از حقوق عمومی مردم است و در هیچ جای دنیا از آن چشم‌پوشی نمی‌شود و هیچ عقلی مالیات را زیر سوال نمی‌برد و در رابطه با اصل موضوع آن انتقاد نمی‌کند، این در حالی است که ما خود پرونده‌های بسیاری در رابطه با افرادی داریم که درآمدهای بالا داشته و سودهای کلان کسب می‌کنند اما آن را به گونه‌ای کتمان و صورت‌های مالی را دستکاری می‌کنند که نمی‌توان از آن کوتاه آمد.
٩٠ درصد پیش‌بینی‌ها محقق شد
وی با اعلام اینکه در سال گذشته در مجموع حدود ٦٦ هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان از مالیات‌های مستقیم و ارزش افزوده وصول شده است، گفت: این رقم بیانگر تحقق ٩٠ درصدی درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه است که ١٦ درصد نسبت به وصولی سال ١٣٩٣ رشد دارد.  وی ادامه داد: نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص ملی در سال گذشته حدود ٣/٦ درصد و نسبت مالیات به هزینه جاری حدود ٩/٤٨ درصد بوده است. تقوی نژاد درباره رقم فرار مالیاتی گفت: گاهی رقم فرار مالیاتی تا ۴۰ درصد مالیات‌های وصولی هم می‌رسد، این در حالی است که رقم اقتصاد زیرزمینی ۲۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود اما سازمان مالیاتی از بخش‌های سیاه و خاکستری هم مالیات می‌گیرد.  رییس سازمان امور مالیاتی در رابطه با معوقات مالیاتی نیز اعلام کرد که در حال حاضر حدود ٤٢ هزار میلیارد تومان در این رابطه معوق شده که ١٧ هزار میلیارد آن اصل مالیات و حدود ٢٤ هزار میلیارد دیگر جریمه‌های آن است.  تقوی‌نژاد این را هم اعلام کرد تمامی افرادی که اصل معوقات مالیاتی خود را تا پایان شهریورماه امسال پرداخت کنند جریمه آنها بخشیده خواهد شد.

در همین رابطه