رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران

نظام دانش‌بنیان کشور نیازمند بازتعریف است

در نشست اخیر کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران، ضرورت ارائه تعریفی جدید از نظام دانش‌بنیان در کشور مطرح شد. همچنین مقرر شد برای رسیدگی به موضوع مجوزها برای شرکت‌های نوآور و نوپا، نشستی با حضور سازمان‌های متولی که موظف به اعطای انواع مجوزها هستند برگزار شود.

25 آذر 1396
کد خبر : 11408
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران در نشست ماهانه به مسئله ناکارآمدی نظام دانش‌بنیان فعلی در کشور اشاره کرده و بر لزوم ارائه تعریفی جدید از این نظام تأکید کردند.

به اعتقاد آنها برای موفقیت در این امر لازم است که ابتدا مشکلات، نواقص و خلاء های موجود در سیستم کنونی شناسایی شود و در پی آن با ارائه راهکارهای جامع و مفید، تعریف دقیقی از نظام دانش‌بنیان داشته باشیم.

افشین کلاهی، رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: متأسفانه نظام فعلی، هیچ خروجی نداشته و انتقادات بسیاری نسبت به آن وجود دارد. از طرفی نتوانسته نیاز فعالان این حوزه را برآورده کند.

این فعال اقتصادی گفت: تعریف یک پروژه تحقیقاتی از سوی کمیسیون برای آسیب‌شناسی و شناخت تجربیات مسئولانی که در حال حاضر در این حوزه فعال نیستند اما در گذشته حضور پررنگی داشته‌اند، برای یافتن شاخص‌هایی که می‌تواند در تعریف نظام دانش‌بنیان، مؤثر باشد، راه‌حلی مؤثری خواهد بود.

در ادامه این نشست بهبود وضعیت کسب‌وکارهای نوآور و نوپا مورد توجه قرار گرفت. وضعیت این کسب‌وکارها به عنوان یک شاخص در گزارش‌های جهانی بررسی می‌شود. بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به یک کشور، رتبه آن کشور را در این شاخص‌ها در مقایسه با دیگر کشورها در نظر می‌گیرند، بدین ترتیب ارتقای رتبه ایران در شاخص‌هایی ازاین‌دست بسیار مهم است.

سهیلا جلودار زاده، نایب‌رئیس این کمیسیون تأکید کرد: شرکت‌های نوپا و نوآور بیش از هر چیز دیگری درگیر چرخه دریافت انواع مجوزها هستند. در گام نخست باید این نقص بزرگ که مانع جدی بر سر راه این شرکت‌هاست را حذف کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه مقاومت دستگاه‌ها در برابر حذف این مجوزها به دلیل نگاه درآمد- هزینه‌ای آنهاست. این نهادها نمی‌خواهند منابع درآمدی خود که همین مجوزهایی است که صادر می‌کنند را از دست بدهند. از طرفی شاید با حذف این مجوزها به طور کل کارآیی آن دستگاه از بین برود و بود و نبود آن فرقی نکند که در چنین وضعیتی انحلال آن دستگاه مطرح می‌شود. برای همین شاهد مقاومت‌های سرسختانه‌ای برای حفظ انواع مجوزها و حتی در نظر گرفتن مجوزهای جدید در بدنه دولت هستیم.

در نهایت مقرر شد برای رسیدگی به این مسئله نیز نشستی با حضور کلیه متولیانی که در این حوزه مسئولیت اعطای مجوز دارند، برگزار شود.

در همین رابطه