رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق تهران در سی‌ودومین نشست شورای اسلامی شهر تهران مطرح کرد

ضرورت تسهیل مشکلات بخش خصوصی در تعامل با شورای شهر

مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران که به دعوت اعضای شورای اسلامی شهر تهران در سی‌ودومین نشست این شورای حضور یافته بود، در سخنان خود به راه‌های تعامل بخش خصوصی و شورای شهر پرداخت و تاکید کرد: بخش خصوصی در حوزههای شهری مشکلاتی دارد که می‌تواند در تعامل با شورای شهر تسهیل شود ضمن اینکه برخی از آنها قابلیت تبدیل به درآمدهای پایدار برای شهرداری را نیز دارند.

04 دی 1396
کد خبر : 11528
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سی‌ودومین نشست شورای اسلامی شهر تهران، با حضور و سخنرانی مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد.

مسعود خوانساری که به دعوت اعضای شورای اسلامی شهر تهران در این نشست حضور یافته بود طی سخنانی ابتدا به معرفی پیشینه و خدمات اتاق بازرگانی تهران پرداخت و در ادامه از ظرفیت‌های همکاری اتاق تهران و شورای شهر تهران به‌عنوان دو نهاد مدنی گفت.

خوانساری با بیان اینکه اتاق تهران هشت کمیسیون تخصصی و در مجامع و نهادهای تصمیم گیر بسیاری، نماینده دارد افزود: اتاق بازرگانی مشاور سه قوه است و به‌عنوان نماینده بخش خصوصی برای تدوین لوایح، طرح‌ها، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها مورد مشورت و نظرخواهی قرار می‌گیرد. نماینده اتاق بازرگانی می‌تواند مانند نمایندگان مجلس در صحن مجلس سخنرانی داشته باشد.

رئیس اتاق تهران ادامه داد: توانمندسازی اعضا، مطالبه‌گری و دفاع از حقوق بخش خصوصی و تعامل با دولت و سایر قوا، نهادها و سازمان‌ها از وظایف اتاق بازرگانی است.

به گفته او برای توانمندسازی اعضا و تشکل‌های بخش خصوصی، اتاق تهران یک مرکز آموزش دارد که دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی متعدد برگزار می‌کند.

خوانساری ادامه داد: اتاق تهران با مرکز فنی و حرفه‌ای و موسسه WIFI اتریش همکاری سه‌جانبه‌ای برای ارائه آموزش‌های فنی و مهارتی آغاز کرده چراکه در چند دهه گذشته نظام آموزشی ما مدرک محور بوده و کمتر روی مهارت کار کرده است.

او در ادامه سخنان خود تأکید کرد که شورای شهر تهران و اتاق تهران دو نهاد مدنی و انتخابی هستند که می‌توانند در حوزه مسائل اقتصاد شهری با هم همکاری و هم‌افزایی خوبی داشته باشند ضمن اینکه اتاق تهران حدود 60 درصد از فعالیت‌های اقتصادی کشور را پوشش می‌دهد و در این میان سهم شهر تهران بسیار بالاست.

زمینه‌های همکاری اتاق تهران و شورای شهر

رئیس اتاق تهران، اولین موقعیت همکاری اتاق تهران و شورای شهر را مسئله نمایشگاه‌ها خواند و افزود: خوشبختانه سال گذشته شهرداری تهران نمایشگاه شهر آفتاب را راه‌اندازی کرد. با توجه به مشکلات ترافیکی نمایشگاه بین‌المللی، این اقدام گامی مؤثر و خوب بود اما باید پذیرفت که شهرداری اگرچه در ساخت و راه‌اندازی نمایشگاه خوب عمل کرد اما قطعاً بهره‌برداری از نمایشگاه امری تخصصی است و اتاق بازرگانی تهران می‌تواند هم در تکمیل سایت نمایشگاه و هم در بهره‌برداری از آن می‌تواند همراه و کمک‌کننده شهرداری و شورا باشد.

خوانساری افزود: می‌توان یک همکاری سه‌جانبه بین اتاق تهران، شهرداری و سرمایه‌گذاران و مشاوران خارجی ایجاد کرد تا نمایشگاه شهر آفتاب پربارتر و مؤثرتر در اقتصاد ملی اداره شود و شاید بتوان به‌این‌ترتیب به‌طور کل تمام نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی را در این محل برگزار کرد.

او با اشاره به لزوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی با توجه به کمبود اعتبار برای تکمیل پروژه‌های اقتصادی و زیرساخت‌ها گفت: برای رسیدن به رشد هشت درصدی در سال حدود 50 میلیارد دلار سرمایه نیاز است از سوی دیگر برای تکمیل طرح‌های توسعه‌ای و بهبود زیرساخت‌های شهر تهران نیز احتمالاً نمی‌توان تنها بر سرمایه داخلی اتکا کرد و باید برای رسیدن به هدف‌گذاری‌های انجام شده از سرمایه‌گذاری خارجی نیز سود برد.

خوانساری اظهار کرد: اتاق تهران با راه‌اندازی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری و برقراری ارتباط قوی با نهادهای بین‌المللی فعال در حوزه فاینانس به شورا و شهرداری شهر تهران کمک کند و کارهای مشترکی انجام دهد.

به گفته او اگر رویکرد شهرداری و شورای شهر تهران استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی باشد سریع‌تر می‌تواند پروژه‌های شهری را تکمیل کند و به بهره‌برداری برساند.

خوانساری سومین مسئله مورد اشاره را به مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها اختصاص داد و اقدامات اتاق تهران در این حوزه را تشریح کرد.

او گفت: اتاق تهران در زمینه بهبود وضعیت کودکان کار با کمیته امداد تفاهم‌نامه دارد. شورای شهر و شهرداری تهران هم می‌توانند به‌عنوان ضلع سوم وارد این تفاهم‌نامه شوند. در حال حاضر بسیاری از بنگاه‌های تولیدی و برندهای معروف که عضو اتاق تهران هستند بخشی از فروش خود را به حمایت از کودکان کار اختصاص می‌دهند که از طریق اتاق تهران در اختیار کمیته امداد قرار می‌گیرد.

به گفته رئیس اتاق تهران، شهرداری پایتخت هم می‌تواند در این زمینه فعالانه وارد شود و با توجه به ظرفیت و توانی که دارد به بهبود این معضل کمک کند.

خوانساری ادامه داد: مورد چهارم مسئله استارت‌آپ‌ها و کارآفرینی نوین برپایه فناوری است. به عینه دیده‌ایم که تحولات بزرگ و مثبتی در حوزه‌های مختلف مانند حمل‌ونقل شهری رخ داده است که هم موجب کاهش هزینه‌ها شده و هم سرعت سیر در شهر تهران را بالا برده است. اتاق تهران با زمینه‌ای که برای بروز و حمایت از استارت‌آپ‌ها فراهم آورده است می‌تواند محل همکاری شورای شهر و اتاق تهران باشد.

همکاری اتاق تهران و شهرداری در حوزه توسعه و نوسازی خطوط حمل‌ونقل شهری از دیگر پیشنهادات خوانساری بود که می‌تواند در جلسات کارشناسی مشترک بین دو طرف به نتیجه مطلوبی برسد.

مشکلات بخش خصوصی

رئیس اتاق تهران در بخش پایانی سخنان خود به بخشی از مشکلات بخش خصوصی پرداخت که با تعامل با شورای شهر می‌تواند تسهیل شود.

خوانساری با نام بردن از فرآیند طولانی صدور پروانه ساخت در تهران به‌عنوان یک معضل گفت: اگر همین امروز برای دریافت یک پروانه ساخت در تهران اقدام شود حدود 9 ماه طول می‌کشد تا این پروانه صادر شود. این روند سنگین و بروکراتیک به معضل پیچیده‌ای تبدیل شده است که شورا می‌تواند با در نظر گرفتن تمامی جوانب امر، نسبت به تسهیل این فرآیند اقدام کرد.

او از تبدیل واحدهای مسکونی به واحدهای اداری برای بهره‌برداری توسط شرکت‌ها به‌عنوان دیگر مشکل بخش خصوصی یاد کرد و گفت: ما پیشنهاد می‌دهیم که بجای پرداخت هزینه بالای اولیه، به صورت ماهانه به شهرداری اجاره پرداخت کنند که می‌تواند یک منبع درآمد مستمر برای شهرداری باشد و هم مشکل شرکت‌ها حل می‌شود. ضمن اینکه جلوی مشکلات مترتب بر وضعیت فعلی نیز گرفته می‌شود.

رئیس اتاق تهران در پایان سخنان خود پیشنهاد داد که هر شش ماه یکبار نمایندگان شورای شهر و نمایندگان بخش خصوصی در اتاق تهران با یکدیگر نشست مشترکی برای هم‌افزایی و همفکری در جهت حل مشکلات شهر تهران برگزار کنند.

در ادامه این نشست اعضای شورای شهر تهران در سخنانی بر لزوم همکاری شورا و اتاق تهران تأکید کردند. درخواست برای چاره‌اندیشی و همکاری در حل معضلاتی چون بیکاری به‌ویژه برای زنان و جوانان، حمل‌ونقل، آلودگی، تأمین مالی پروژه‌های شهرداری، واگذاری امور خدمات شهری به بخش خصوصی، ساماندهی شبکه توزیع، جلب سرمایه‌گذاری خارجی برای پیشبرد پروژه‌های شهر تهران از جمله پیشنهادات اعضا بود.

در پایان این نشست نیز محسن هاشمی تأکید کرد که شورای شهر با توجه به تجربه مطلوب واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی مانند اتوبان پردیس، باید با شناسایی پروژه‌های شهری آنها را به‌طور شفاف و با گزارش‌دهی دقیق به فعالان بخش خصوصی واقعی واگذار کند. رئیس شورا گفت: بخش خصوصی هم‌چنین می‌تواند به کمک حمل‌ونقل درون شهری بیاید و با هوشمندسازی چه در مورد مسئله پارک خودرو و چه حرکت خودرو در مناطق پرتردد و اخذ عوارض به مسئله آلودگی و ترافیک کمک کند.

هاشمی بر تداوم جلسات و نشست‌ها بین اتاق تهران و شورای شهر تهران تأکید و آن را باعث بهبود وضعیت مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: تمامی کمیسیون‌های شورای شهر می‌توانند در مورد مسائل مشترک با اتاق تهران وارد همکاری شوند.

موضوعات :
در همین رابطه