رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

استاندار ایلام پیشنهاد کرد

کنسولگری عراق برای کمک به همکاری‌های اقتصادی، در ایلام راه‌اندازی شود

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام با اشاره به اهتمام کشورمان بر توسعه مراوده‌های تجاری با کشور عراق، گفت: ایلام به سبب هم‌جواری با کشور عراق دارای ظرفیت‌های مناسبی است که باید از این فرصت به نحو مطلوب استفاده شود.

10 دی 1396
کد خبر : 11616
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست چهارجانبه مسئولان دولتی، بخش خصوصی و اتاق مشترک ایران و عراق با دعوت اتاق ایلام تشکیل شد.

استاندار ایلام در این نشست بر ضرورت حمایت همه‌جانبه از صادرات غیرنفتی تأکید کرد و گفت: توسعه صادرات زمینه‌ساز رونق اقتصادی است.

قاسم سلیمانی دشتکی با اشاره به اهتمام کشورمان بر توسعه مراوده‌های تجاری با کشور عراق، گفت: این استان به سبب هم‌جواری با کشور عراق دارای ظرفیت‌های مناسبی است که باید از این فرصت به نحو مطلوب استفاده شود.

سلیمانی دشتکی ادامه داد: مشکلات در مرز بین‌المللی مهران با کشور عراق دو جنبه داخلی و خارجی دارد. در بخش داخلی تلاش می‌شود از طریق مسئولان استانی و کشوری مشکلات پس از دسته‌بندی رفع شوند اما در بخش خارجی مسائل و مشکلات باید از طریق مقامات وزارت خارجه دو کشور حل‌وفصل شود که این موضوع نیز در دست پیگیری است.

استاندار ایلام همچنین بر ضرورت ایجاد کنسولگری عراق در این استان تأکید کرد و گفت: ایجاد کنسولگری عراق در استان ایلام می‌تواند فرصت جدیدی برای توسعه روابط بیشتر با کشور همسایه ایجاد کند.

وی به با اشاره به ایجاد منطقه آزاد تجاری در مرز مهران گفت: تلاش‌های گسترده‌ای با توجه به ظرفیت‌های استان ایلام مانند تصویب منطقه آزاد تجاری مهران شده تا با نهایی شدن تصویب شاهد کارهای بزرگی در منطقه باشیم

تشکیل کمیسیون مشترک ایران و عراق

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام در این نشست، رفع مشکلات تجار را زمینه‌ساز توسعه روابط اقتصادی با کشور عراق دانست و گفت: مشکلات تجار و بازرگانان در این استان با کشور عراق در دو بخش داخلی و خارجی است که باید حل‌وفصل شود.

شعبان فروتن افزود: اختلال تعرفه گمرکی در مرز، فعالیت سلیقه‌ای در امور گمرکی، عدم اطلاع‌رسانی در خصوص تعطیلی مرز و دریافت عوارض هنگفت از رانندگان ازجمله مشکلاتی است که ریشه در مسائل خارجی کشور عراق داشته و باعث بروز تعلل درروند صادرات کالا به کشور همسایه شده است.

فروتن با اشاره به اعتصاب رانندگان عراقی گفت: مسئولان عراقی سه نوع هزینه برای رانندگان در نظر گرفته‌اند. بر اساس آمار از هر کامیون عراقی برای ورود به مرز، 25 هزار دینار برای ورودی، 15 هزار دینار باسکول و 125 هزار دینار برای مسئله‌ای دیگر دریافت می‌کنند درحالی‌که رانندگان عراقی معتقدند هیچ‌گونه امکانات جاده‌ای وجود ندارد.

رئیس اتاق ایلام همچنین عدم صدور ویزا برای تجار و بازرگانان، عدم مدیریت واحد در مرز، کوچک بودن محوطه گمرک برای تخلیه و بارگیری و نداشتن امکانات رفاهی و خدماتی برای سهولت در صادرات را از دیگر مشکلات بخش داخلی در مرز بین‌المللی مهران عنوان کرد.

فروتن گفت: با توجه به اینکه استاندار و گمرکات عراق مجری قوانین دولت مرکزی هستند بنابراین باید مشکلات از طریق مقامات دولت مرکزی عراق پیگیری شود. با توجه به نفوذ سفارت ایران در عراق بین مسئولان عراقی، باید از این ظرفیت برای حل‌وفصل مشکلات مرزی بین دو کشور استفاده شود.

رئیس اتاق ایلام همچنین پیشنهاد کرد: کمیسیون مشترک در سطح مقامات ایران و عراق باهدف پیگیری امور مرزی و تجاری بین دو کشور تشکیل‌شود تا مشکلات احتمالی از طریق این کمیسیون پیگیری و رفع شود.

اختیارات استانداران همسایه با کشور عراق، بیشتر شود

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق نیز در این نشست گفت: کشور عراق یکی از بازارهای اقتصادی منطقه به شمار می‌رود که باید از این فرصت برای رونق اقتصادی بیشترین بهره را ببریم.

یحیی آل اسحاق بیان کرد: امروز کشورهای منطقه مانند ترکیه تلاش می‌کنند  بازار عراق را در دست گرفته و کالاهای تولیدی بیشتری را روانه این کشور کنند، بنابراین می‌طلبد دولت ما نیز برای افزایش صادرات به عراق کارهایی انجام دهد و به استاندارانی که با کشور همسایه ارتباط دارند اختیارات بیشتری واگذار کند.

رئیس ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه نیز در این نشست حمایت از فعالیت اقتصادی با کشور عراق را جزو اولویت‌های کاری دانست و گفت: تفاهم‌نامه‌های مختلفی بین استان‌های مرزی ایران و عراق منعقد شده که با اجرای آن‌ها می‌توان شاهد تحولی عظیم در عرصه اقتصاد کشورمان بود. وزارت امور خارجه از هرگونه فعالیتی که منجر به توسعه روابط اقتصادی شود، حمایت می‌کند.

ناصر کنعانی اظهار کرد: تلاش می‌شود نشست مشترکی بین مسئولان دولتی و بخش خصوصی استان‌های مرزی کشورمان با کشور عراق باهدف رفع مشکلات بازرگانان در بخش‌های مختلف ازجمله تعرفه گمرکی، اطلاع‌رسانی در خصوص تعطیلی مرز، افزایش مراوده‌های تجاری، سهولت در تردد تجار به عراق تشکیل شود.

ابراهیم محمدرضازاده، دبیر میز عراق در سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این نشست گفت: تلاش شده روابط اقتصادی بین فعالان اقتصادی ایران و عراق روزبه‌روز افزایش یابد. بدون تردید حمایت دولت از فعالان اقتصادی زمینه‌ساز توسعه صادرات غیرنفتی و به‌تناسب آن رونق فضای کسب‌وکار است.

صادرات موتور محرک اقتصاد کشور است

سید حمید حسینی، دبیر اتاق مشترک ایران و عراق نیز در این نشست حمایت از صادرات را اولویتی اساسی دانست و گفت: صادرات موتور محرک اقتصاد بوده که در آخرین زنجیره تولید قرار دارد. اتاق مشترک ایران و عراق همواره به دنبال افزایش ارتباط با کشور عراق بوده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایلام نیز در این نشست گفت: مسئولان دولتی دو کشور ایران و عراق باید برای توسعه روابط اقتصادی از بخش خصوصی حمایت کنند.

محسن چمن‌آرا اظهار کرد: تشکیل کمیسیون مشترک بین مسئولان ایران و عراق برای حل‌وفصل مشکلات احتمالی تجارت می‌تواند بازوی توانمندی برای توسعه تجارت باشد.

موضوعات :
در همین رابطه