رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق یاسوج در شورای گفت‌وگوی استان خبر داد

هدفگذاری برای احداث دهکده گیاهان دارویی در کهگیلویه‌‌و‌بویراحمد

سی و سومین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه وبویراحمد با حضور استاندار، مدیران دستگاه های دولتی و نمایندگان بخش های خصوصی در سالن دولت استانداری برگزار شد.

18 دی 1396
کد خبر : 11709
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سی و سومین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه وبویراحمد با حضور استاندار، مدیران دستگاه های دولتی و نمایندگان بخش های خصوصی در سالن دولت استانداری برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در این نشست گفت: شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در راستای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار ایجاد شده است و هر ماه پیرامون مشکلات مربوط به حوزه های صنعتی، کشاورزی و سایر موضوعات بخش خصوصی در استان تشکیل می شود.

جبار کیانی پور اظهار کرد: در راستای هدفگذاری ها، نسبت به رفع مسائل و مشکلات واحد های صنعتی و تولیدی اقدام و راهکارهایی نیز ارائه می شود. در ارتباط با حمایت از تولیدات داخلی نیز مصوباتی داشتیم که تمامی دستگاه های اجرایی موظف به خرید از تولیدات استان شدند.

کیانی پور با اشاره به کشت گیاهان دارویی و ایجاد دهکده گیاهان دارویی، بیان کرد: بازدید میدانی از ظرفیت های استان، بازدید از کشورهای صاحب صنایع اسانس گیری، برگزاری همایشی با محوریت این موضوع و تشکیل دبیرخانه در اتاق بازرگانی از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است. بر اساس این اقدامات می توانیم دهکده ای به مساحت ۹۰ هکتار در ارتباط با کشت گیاهان دارویی و فرآوری آن در استان داشته باشیم.

رئیس اتاق یاسوج گفت: با توجه به تفاهم نامه با بنیاد برکت، می توانیم از ظرفیت های این بنیاد برای ایجاد واحدها و سرمایه گذاریهای جدید استفاده کنیم. دستگاه های استان نیز مکلف شدند ظرفیت ها را شناسایی و با همکاری اتاق بازرگانی زمینه را برای حضور بنیاد برکت در حوزه سرمایه گذاری های جدید فراهم کنند.

در انتخاب طرح های تولیدی، زنجیره تولید را در نظر داشته باشید

نائب رئیس اتاق یاسوج در این نشست با اشاره به یکی از تجارب بسیار بدی که استان در امر سرمایه گذاری در سالهای اخیر داشته است، افزود: در طول این دوران انتخاب طرح های تولیدی و سرمایه گذاری در استان به صورت  جزیره ای بوده است.

چنگیز هاشمی افزود: به عنوان مثال صنایع تبدیلی و  طرح های کشاورزی باید به گونه ای باشند که بتوانند صنایع بالا دست و پایین دست ایجاد کنند و زنجیره ای با هم مرتبط باشند و منابع یکدیگر را تامین کنند. چرا که طرح هایی از این دست اگر به صورت جزیره ای ایجاد شوند در دراز مدت نمی توانند در تولید استان رونقی ایجاد کنند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه گفت: تزریق منابع باید به سمت بخش های واقعی تولید استان باشد. احصا و اولویت بندی پروژه ها با برنامه ریزی صحیح در راستای اجرای مطلوب تفاهم نامه با بنیاد برکت ضروری است و برای اجرای طرح های پیشنهادی در حوزه توانمند سازی اقتصادی با مشارکت بنیاد برکت باید امکان سنجی مناسبی انجام شود.

علی محمد احمدی با تاکید بر ضرورت دسته بندی پروژه ها گفت: در دسته اول باید طرح هایی که مراحل توسعه را شروع نکرده اند در اولویت باشند. در گروه دوم پروژه هایی که شروع شده، پیشرفت فیزیکی داشته و نیاز به سرمایه در گردش دارند با اولویت تامین منابع از بانک ها مورد توجه قرار گیرند و گروه سوم نیز در حوزه طرح های فعالی است که با مشکلاتی در بخش های مختلف روبه رو هستند.

احمدی با تاکید بر اولویت بندی طرح های بزرگ برای استفاده از ظرفیت بنیاد برکت، اظهار کرد: در حوزه پروژه هایی که با اعتبار پایین محقق می شوند، می توان از ظرفیت های دیگر بهره برد. در حوزه پروژه های بخش های مختلف مانند کشاورزی و صنایع دستی نیز باید سهم هر بخش را مشخص و بر اساس اولویت بندی و برنامه ریزی گام برداشت.

احمدی خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری نیز باید طرح های مناسب با توزیع حغرافیایی با تاکید بر مناطق غیر برخوردار تعریف شود.

موافقت با مجوز کشت، فرآوری و زنجیره گیاهان دارویی

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه گفت: هفت بند مختلف در خصوص پروژه های اقتصادی وجود دارد و ستاد اجرایی فرمان امام در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در بعد ایجادی و مشارکتی متعهد به اقدام شده است و محقق خواهد شد.

مجید محنایی بیان کرد: در این جلسه برخی از طرح ها که ضمانت اجرایی لازم را در استان ندارند مطرح و بررسی شد. در قالب یک بند نیز طرح های خرد و متوسط با الگوی بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام مطرح شد. همچنین چهار بند از تفاهم نامه با بنیاد برکت بررسی شد که اگر این بخش ها به صورت پایلوت اجرایی شود، شاهد تحقق سایر بخش ها و توسعه بیش از پیش استان خواهیم بود.

محنایی یکی دیگر از طرح های مطرح و مهم در این راستا را حوزه گیاهان دارویی دانست و گفت: گیاهان دارویی به عنوان یک زنجیره کامل مورد توجه ستاد اجرایی فرمان امام است و خوشبختانه موافقت و مجوز کشت، فرآوری و زنجیره کامل گیاهان دارویی انجام شده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: اجرای طرح توانمند سازی اقتصادی و مشارکت کارآفرینان با اولویت کسب و کار خرد و متوسط در مناطق چاروسا، دیشموک، باشت، لوداب و سایر مناطق استان با الگوی بنیاد برکت هدفگذاری شده است.

جعفر گوهرگانی افزود: هدفگذاری برای توسعه باغات در ۵۳۵۰ هکتار از اراضی شیب دار استان از جمله پتانسیل های پیش بینی شده بخش کشاورزی در مناطق هدف است. توانایی و ظرفیت توسعه ۲۵۰۰ هکتار بادام و انگور دیم در شهر دیشموک، توسعه کشت گلخانه ای در ۲۶ هکتار، کشت گیاهان دارویی در ۲۸۵ هکتار و توسعه دامپروری با ظرفیت ۵۰۰ طرح از پیشنهادات این حوزه برای عملیاتی شدن تفاهم نامه با بنیاد برکت است.

گوهرگانی با اشاره به وجود ۱۷۶ واحد پروار بندی گوساله و گوسفند از غیر فعال بودن ۸۰ درصد آنها خبر داد و افزود: از مجموع ۷۰ واحد دام سنگین، ۴۳ واحد غیر فعال است، اما یک واحد فعال این بخش به تنهایی ظرفیت ۲۵۰۰ راسی دارد.

وی برنامه ریزی برای توسعه واحد های فرآوری و صنایع تبدیلی را از دیگر ظرفیت های دیده شده در این برنامه دانست و افزود: توانایی ظرفیت سازی و ایجاد سردخانه چهار هزار تنی در سی سخت وجود دارد و در این حوزه می توان ۱۰ هزار تن ظرفیت بسته بندی ایجاد کرد. در این بخش با ۶.۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری می توان ۴۰ نفر اشتغالزایی نیز ایجاد کرد.

موضوعات :
در همین رابطه