روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق بجنورد عنوان کرد

حل مشکلات 34 واحد تولیدی خراسان شمالی در کمیته قضایی اتاق بجنورد

محمد صمدی رئیس اتاق بجنورد بیان کرد: کشور تاجیکستان درخواست آموزش بافت فرش، پشتی ترکمن و دیگر دستباف ها از طریق ایران دارد. درحال حاضر 6 کشور دنیا از قبیل ایران، ترکمنستان، افغانستان، هندوستان و چین در ردیف اول فرش بافی قرار دارند.

25 دی 1396
کد خبر : 11806
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق خراسان شمالی در نشست خبری با خبرنگاران استان از حل مشکلات 34 واحد تولیدی در کمیته قضایی اتاق بازرگانی خبرداد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی خراسان شمالی در نشست خبری گفت: خراسان شمالی به عنوان استان معین تاجیکستان در سطح کشور و رئیس اتاق خراسان شمالی به عنوان رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان انتخاب شد. در این راستا توسط اتاق ایران، هیات تجاری و بازاریابی، اوایل دی ماه امسال به کشور تاجیکستان اعزام می شود.

محمد صمدی پیگیری امور مربوط به کشور ایران و تاجیکستان را ازجمله وظایف استان معین دانست و افزود: از این پس تمامی استان های کشور از طریق ما مسائل و مشکلات موجود با این کشور را پیگیری می کند. تفاهم نامه های مختلفی نیز طی سال های گذشته در زمینه های مختلف همکاری و صادرات و واردات با تاجیکستان در کشور منعقد شده است.

صمدی بیان کرد: کشور تاجیکستان درخواست آموزش بافت فرش، پشتی ترکمن و دیگر دستباف ها از طریق ایران دارد. درحال حاضر 6 کشور دنیا از قبیل ایران، ترکمنستان، افغانستان، هندوستان و چین در ردیف اول فرش بافی قرار دارند.

وی بااشاره به غنی بودن کشور تاجیکستان درحوزه معادن، کشاورزی و آب، تصریح کرد: دراین راستا شرایط واگذاری زمین ها دراین کشور بررسی و به متقاضیان ارائه می شود.

صمدی همچنین از اعزام هیات تجاری و بازاریابی به کشور ترکمنستان تا پایان سال جاری خبرداد وتصریح کرد: باتوجه به برگزاری نمایشگاه های مختلف دراین کشور، قرار است در اسفند ماه این اعزام به منظور انجام مذاکرات، ملاقات ها و نشست های تجاری انجام شود. در حال حاضر نیز مسئله بازگشایی مرز پروسه سو با این کشور درحال رایزنی است.

وی از قرقیزستان نیز به عنوان یک کشور عضو سازمان جهانی درآسیای میانه یاد کرد و اظهار داشت: به همین منظور در راستای برقراری ارتباطات کاری بیشتر، برنامه ریزی اعزام هیات تجاری طی سال جاری به این کشور انجام شده است.

رئیس اتاق خراسان شمالی به برگزاری 14 جلسه کمیته قضایی در محل اتاق بازرگانی به منظور حل مشکلات واحدهای تولیدی اشاره کرد وگفت: با برگزاری این جلسات به مسائل و مشکلات 34 واحد تولیدی رسیدگی شد و موانع موجود از قبیل مشکلات با بانک ها، بیمه و امور مالیاتی بررسی و رفع شد.

صمدی افزود: عمده مشکلات این واحدها دیرکرد در پرداخت اقساط بانکی و مصادره اموال آنها توسط بانک ها به ویژه در زمینه تضمین های بانکی گرفته شده توسط بانک ها بود. اغلب بانک ها منازل مسکونی و اموال صاحبان واحدهای تولیدی را به عنوان وثیقه خواسته بودند که همین امر باعث بروز مشکلات بسیار برای واحدهای تولیدی شده بود. با پیگیری های انجام شده در کمیته قضایی به بانک ها پیشنهاد تقسیط بدهی واحدهای تولیدی داده شد و مدیران کارخانجات نیز تشویق شدند تا بدهی خود را پرداخت تا مشکلات حل شود.

وی از دیگر مشکلات مهم واحدهای تولیدی را نبود سرمایه درگردش و بالا بودن نرخ بهره بانکی دانست و افزود: این واحدها خواستار کاهش نرخ بانکی در حد معمول با توجه به تک رقمی شدن تورم هستند تا فعالیت های اقتصادی برای آنها مقرون به صرفه بوده و توجیه اقتصادی داشته باشد.

رئیس اتاق خراسان شمالی به عدم پرداخت مشوق های صادراتی طی سال های گذشته به صادرکنندگان نیز اشاره کرد و یاد آورشد: با وجود پیگیری های فراوان هنوز این مشوق ها به صادر کنندگان پرداخت نشده که همین امر قدرت رقابت را از آن ها سلب کرده است. همچنین براساس قانون، صادرات از مالیات معاف است با این وجود طی دوره های سه ماهه از صادر کنندگان، مالیات طلب می شود.

وی به برگزاری اولین جلسه دبیرخانه اتاق های مشترک سه گانه بازرگانی، تعاون و اصناف اشاره و اظهار کرد: باتشکیل دبیرخانه اتاق های مشترک در محل اتاق بازرگانی استان پیگیری مسائل تعاونی ها و اصناف در زمینه های مختلف کاری انجام می شود.

صمدی ضمن یاد آوری برگزاری 110 دوره آموزشی از ابتدای تشکیل اتاق تاکنون، خاطرنشان کرد: این درحالی است که در سال جاری نیز 24 دوره آموزشی با شرکت بیش از 2هزار و 200 نفر برگزارشده که براساس تایید مرکز آموزش عالی ایران در بین اتاق های سایر کشور در ردیف برترین اتاق ها قرار گرفته ایم.

موضوعات :
در همین رابطه