روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق بجنورد

سهمیه واگن خراسان شمالی برای صادرات به کشورهای CIS افزایش داده شود

رئیس اتاق بجنورد می گوید برای برقراری روابط بیشتر با کشورهای CIS داشتن یک کار گروه ویژه برای ایجاد خط ریلی و افزایش تعداد واگن ها ضروری است زیرا تمامی کشورهای CIS دارای خطوط ریلی بوده و بیشترین حمل و نقل خود را با استفاده از قطار انجام‌می دهند.

01 بهمن 1396
کد خبر : 11886
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بجنورد می گوید برای برقراری روابط بیشتر با کشورهای CIS داشتن یک کار گروه ویژه برای ایجاد خط ریلی و افزایش تعداد واگن ها ضروری است زیرا تمامی کشورهای CIS دارای خطوط ریلی بوده و بیشترین حمل و نقل خود را با استفاده از قطار انجام‌می دهند.

نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان شمالی با هدف بررسی مشکلات مراودات تجاری و بازرگانی با کشورهای CIS در محل این اتاق برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد در این نشست خواستار اختصاص سهمیه واگن بیشتر برای صادرکنندگان استان  به منظور انجام صادرات و واردات با کشور های مختلف به ویژه کشورهای CIS شد.

محمد صمدی به مشکلات موجود برای انجام مراودات تجاری و بازرگانی با کشورهای CIS اشاره کرد و گفت: از جمله آنها گران بودن قیمت تمام شده کالا برای صادرات است. در صورت نبود حمایت های دولتی انجام صادرات و واردات برای صادرکنندگان به صرفه نیست.

صمدی عدم وجود استراتژی مناسب در این رابطه را نیز از دیگر مشکلات برشمرد و  بر تهیه و تدوین یک برنامه استراتژیک از ناحیه دستگاه های ذیربط برای بیان مشکلات صادرکنندگان تاکید کرد.

وی متذکر شد: برای برقراری روابط بیشتر با این کشورها داشتن یک کار گروه ویژه برای برقراری خط ریلی و افزایش تعداد واگن ها ضروری است زیرا خطوط ریلی از بهترین وسایل حمل و نقل برای برقراری ارتباط صادرکنندگان استان با این کشورها در حوزه صادرات و واردات است.

 صمدی با اشاره به عدم پرداخت مشوق های صادراتی، خاطرنشان کرد: جوایز صادراتی صادرکنندگان استان نیز از سال ۸۹ تا کنون پرداخت نشده که مشکلاتی ایجاد کرده است.

رئیس اتاق بجنورد از افزایش سهمیه ریلی استان به عنوان یکی از موارد مهم برای حمل و نقل کالا با توجه به ارزان بودن و نبود مشکلات در تعرفه ها یاد کرد و افزود: در حال حاضر تمامی کشورهای CIS دارای خطوط ریلی هستند و بیشترین حمل و نقل خود را با استفاده از قطار انجام‌می دهند.

وی با اشاره به نبود خطوط ریلی در خراسان شمالی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سهمیه واگن داده شده به استان خراسان رضوی بسیار اندک است و لازم است پیگیری لازم برای اختصاص سهمیه بیشتر واگن به استان برای صادرات به کشور های مختلف از جمله تاجیکستان، قزاقستان و روسیه صورت گیرد.

صمدی یادآور شد: در حال حاضر کمیسیونی برای پیگیری این مساله در خراسان رضوی تشکیل شده که امور سهمیه بندی واگن را انجام می دهد ولی برای انجام بهتر روند صادرات و کاهش مشکلات صادرکنندگان حداقل هفته ای  چندین واگن به استان اختصاص یابد و خراسان شمالی از حاشیه خارج شود.

رئیس اتاق بجنورد در ادامه به صادرات محصولات استان به صورت فله ای و بدون بسته بندی نیز اشاره کرد و گفت: این امر مشکلاتی را برای صادرات استان ایجاد کرده است.

وی با اشاره به تلاش کشور برای پیوستن به اتحادیه های اقتصادی دنیا، تصریح کرد: هر چه بیشتر تلاش کنیم تا به این اتحادیه ها بپیوندیم موفق تر خواهیم بود.

صمدی فعال تر کردن سفارتخانه های کشور و  مجهز کردن حوزه اقتصادی و بازرگانی و تخصیص اعتبار ارزی برای حضور گسترده در نمایشگاه های خارجی را از دیگر راهکارها برشمرد.

موضوعات :
در همین رابطه