رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق یزد در همایش بررسی موانع توسعه اشتغال پایدار استان

مهمترین مانع توسعه اشتغال پایدار، اقتصاد تک محصولی است

رئیس اتاق یزد می گوید یکی از دلایل فقدان توسعه اشتغال پایدار، اقتصاد بیمار کشور است. از آنجا که اقتصاد کشور تک محصولی است و تولید و صنعت به صورت ناپایدار در حال حرکت است، چندان در ایجاد اشتغال موفق نبوده ایم.

02 بهمن 1396
کد خبر : 11908
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش بررسی موانع و راهکارهای توسعه اشتغال پایدار استان یزد با حضور رئیس اتاق، استاندار و معاون تعاون وزیر تعاون با هدف بررسی وضعیت بازار کار کشور در محل اتاق یزد برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد در این همایش اظهار کرد: در حال حاضر بحث اشتغال و اشتغالزایی یکی از مباحث مهم تمام جوامع است. ایجاد اشتغال، مبارزه با فقر را به دنبال داشته و فقر مسئله ای است که بسیاری از آسیب ها را به همراه خواهد داشت.

محمدرضا قمی با تاکید بر اینکه شرایط ایجاد اشتغال باید به گونه ای باشد که کشور گرفتار مسائل افراد و تبعات منفی ناشی از بیکاری نشود، ادامه داد: در برنامه های توسعه کشور و سند چشم انداز ۱۴۰۴ استفاده از نیروی کار مورد توجه ویژه قرار گرفته و نگاه اجمالی به آن نشان می دهد که بحث اشتغال تاکنون در کشور مغفول مانده است.

قمی با استناد به آمار، یکی از دلایل این مسئله را اقتصاد بیمار کشور برشمرد و افزود: از آنجا که اقتصاد کشور تک محصولی است و تولید و صنعت به صورت ناپایدار در حال حرکت است، چندان در ایجاد اشتغال موفق نبوده ایم.

وی افزود: بر اساس آماری که در سال ۹۵ در حوزه صادرات ارائه شده، نزدیک به ۶۵ درصد از صادرات کشور از طریق نفت و ۵۳ درصد صادرات غیر نفتی از میعانات گازی و پتروشیمی است که به نفت وابسته است. رشدی که در اقتصاد رخ داده ناشی از نفت و فرآرده های نفتی و اقتصاد تک محصولی بوده است.

قمی بیان کرد: متاسفانه واحدهای صنعتی آنگونه که باید فعال نیستند و ناپایداری در واحدها و خدمات پشتیبانی آنها باعث شده نتوانند در عرصه اقتصاد عرض اندام کنند.

ایجاد اشتغال با راهکارهای سنتی امکان‌پذیر نیست

استاندار یزد نیز در این همایش با اشاره به لزوم ارائه راهکارهای نوین برای ایجاد اشتغال گفت: ایجاد اشتغال با راهکارهای سنتی امکان‌پذیر نیست و امروز باید کار متفاوتی در مقایسه با گذشته داشته باشیم.

محمود زمانی قمی با بیان اینکه دولت مسیر سهلی برای ایجاد اشتغال پایدار با طرح های فراگیر در نظر گرفته است، گفت: از همه راه ها استفاده خواهیم کرد اما گره های کور دیگری هم در استان وجود دارد. بسیاری از طرح های اشتغالزایی، موانعی دارد که در وزارتخانه ها و سایر دستگاه‌ها مانده و کاری که استان انجام می دهد شناسایی موانع پیش‌رو است.

زمانی قمی با بیان اینکه نرخ بالای بیکاری، تحصیلکرده‌های استان را رنج می دهد، تصریح کرد: باید مسیرهای جایگزینی برای ایجاد اشتغال داشته باشیم و به روش هایی ورود کنیم که بر مبنای دانش و فناوری، منجر به اشتغال فارغ التحصیلان شود.

استاندار یزد خواستار تسریع در روند بررسی پرونده ها در شورای عالی معماری در راستای اشتغالزایی شد و عنوان کرد: در سطح استان تلاش زیادی برای ایجاد اشتغال می شود اما در مواردی که طرح های اشتغال از حیطه اختیارات استان خارج می شود، روند کار بسیار طولانی می شود.

وی با اشاره به اینکه همه اجزای یک سیستم باید برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری تلاش کنند، افزود: باید برای این مهم چاره اندیشی شود و بانکها و دولت و بخش خصوصی بسیج شده و با بهره گیری از راهکارهای نوین، دغدغه حل مشکل داشته باشند.

زمانی قمی با تاکید بر توسعه فرهنگ تعاونی در استان بیان کرد: برای این منظور باید فرهنگ سازی ویژه صورت گیرد تا همه بخش ها با تفکر تعاونی و رویکرد تعامل و همکاری و هم‌افزایی برای ایجاد اشتغال اقدام کنند.

وی با بیان اینکه راه اندازی و تکمیل واحدهای با پیشرفت بالای ۶۰ درصد در اولویت مدیران استان است، گفت: با هماهنگی تیم اقتصاد دولت و دعوت از مسئولان مربوطه در سطح کشور به استان، برای ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری اقدام خواهد شد.

بخش عمده ای از بیکاران استان یزد مهاجر هستند

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این همایش با اشاره به وضعیت بیکاری و اشتغال استان یزد گفت: بخش عمده ای از بیکاران استان مهاجران هستند. اگر این مسئله حل شود نرخ بیکاری استان صفر است.

سیدحمید کلانتری ادامه داد: وقت همراهی و تعامل و اتحاد است. اولین مسئله ای که به عنوان یک ضرورت باید مورد توجه باشد، روح تعاون و همکاری به معنای عام است و هرکس در هر مسئولیتی باید به دیگری کمک کند تا نرخ بیکاری کم شود.

کلانتری با بیان اینکه نرخ بیکاری استان یزد نگران کننده است، افزود: یزد دارای کارآفرینان و سرمایه گذارانی است که با توجه به شهرتی که دارند و ویژگی هایی که از مردم یزد می دانیم باید به نوعی این مسئله و ضعف استان جبران شود.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اقتصاد استان یزد اقتصاد نرم افزاری است، گفت: اقتصاد و سرمایه گذاری یزد باید بر پایه دانش و علم و فناوری استوار باشد و بر اساس کمبود آبی که در این استان دیده می شود، نسبت به ایجاد اشتغال اقدام شود.

کلانتری افزود: در مقطعی پیشنهاد شد یزد توانایی خودگردانی و اداره خود را دارد اگر چنین ادعایی امروز هم مطرح شود، دولت استقبال خواهد کرد چون یزد مبتکران و خلاقانی دارد که هم توانایی اداره خود را دارند و هم می تواند در سطح کشور عملکرد خوبی داشته باشد.

وی افزود: یزد خدمات علمی و پزشکی خوبی در سطح کشور ارائه می کند و می توانیم این ظرفیت هایی که در سطح کشور از استان یزد وجود دارد، در خود یزد استفاده کنیم.

کلانتری اظهار کرد: ۳ هزار و ۲۰۰ تعاونی در استان داریم که در سطح کشور خوش درخشیده و نمونه ملی انتخاب شدند پس می توان بر اساس کار تعاونی و واگذاری امور به مردم و خروج دولت از اقتصاد در راستای توسعه همه جانبه اقدام کرد.

موضوعات :
در همین رابطه