رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

نایب‌رئیس اتاق ایران مطرح کرد

150 پروژه برای اجرای برنامه ششم توسعه تعریف شده است

پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در اولین سمینار آموزشی بین‌المللی مدیریت پروژه در صنعت حفاظت الکترونیک بر ضرورت تعریف پروژه برای رسیدن به اهداف تأکید کرد و گفت: دولت به اهمیت این مسئله پی برده و برای اجرایی شدن قانون برنامه ششم توسعه در حدود 150 پروژه تعریف کرده است.

10 بهمن 1396
کد خبر : 12021
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب‌رئیس اتاق ایران با حضور در اولین سمینار آموزشی بین‌المللی مدیریت پروژه در صنعت حفاظت الکترونیک بر اهمیت پروژه محوری در روند اجرای برنامه‌ها و اهداف کشور تأکید کرد و با بیان این نکته که در ایران فرهنگ آینده‌نگری نهادینه نشده است، خواستار تغییر این پارادایم در سطح جامعه شد.

پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به این مطلب که آموزش، بخش ناگسستنی از زندگی انسان است، گفت: هر انسانی برای طی مسیر بالندگی، حل چالش‌های پیش روی خود و مصون ماندن از مشکلات باید، آموزش را جدی بگیرد.

وی یکی از چالش‌های امروز کشور را نبود فرهنگ آینده‌نگری در ایران دانست و تشریح کرد: متأسفانه در جامعه ایران، نگاه‌ها کوتاه‌مدت بوده و آینده‌نگری لازم وجود ندارد. این یک آفت و آسیب جدی است، به طور حتم رهایی از این موضوع یک نیاز مبرم بوده و باید جدی گرفته شود.

سلطانی با انتقاد از روند تحقق آنچه در چشم‌انداز 20 ساله تعریف شده است، گفت: در کشورهای پیشرو برای 50 سال و حتی 100 سال آینده، چشم‌انداز طراحی می‌شود اما در ایران، بخش قابل‌توجهی از برنامه‌های چشم‌انداز 20 ساله محقق نشده و حتی در بعضی از حوزه‌ها پست رفت نیز داشته‌ایم.

نایب‌رئیس اتاق ایران آشنایی با مفهوم پروژه را یک ضرورت در مدیریت کشور برشمرد و ادامه داد: تنظیم حرکت‌ها برای رسیدن به اهداف بر اساس گام‌های کوتاه، بیانگر مفهوم پروژه است. در این بین شناخت مفهوم مدیریت و تربیت مدیرهای حرفه‌ای بسیار اهمیت دارد. فردی که با مدیریت پروژه آشنا باشد، مفهوم ریسک، ارزش زمان، هزینه و کیفیت را بهتر درک می‌کند.

وی بر این باور است انتقاداتی که نسبت به دولت در خصوص کیفیت حکمرانی وجود دارد، ناشی از همین چالش است هرچند با داشتن تجربه انحراف قابل توجه از اهداف برنامه های پنج ساله توسعه اقتصادی خوشبختانه دولت به این نتیجه رسیده است که برای اجرای قانون برنامه ششم توسعه نیازمند تعریف پروژه هستیم که در این زمینه، حدود 150 پروژه تعریف شده است.

سلطانی، معضل دیگری که در این بخش وجود دارد را رویکرد تهدیدمحوری به جای فرصت محوری دانست و تشریح کرد: در کشورهای پیشرو به جای آنکه به گذشته توجه کنند، فرصت‌های آینده مورد توجه قرار می‌گیرد و متأسفانه در ایران به دلیل محوریت تهدیدها، همیشه نگاه به گذشته بوده و فرصت‌های پیش رو از دست می‌رود.

وی در ادامه به ضرورت پوست اندازی بخش خصوصی پر کردن شکافی که بین آنها و همتایانشان در دیگر کشورها وجود دارد اشاره کرد. نایب‌رئیس اتاق ایران، راه حل این مشکل را توجه به نوآوری و فناوری دانست و ادامه داد: نگاه برای کسب نوآوری و فناوری‌های جدید همیشه به بیرون بوده که رویکرد مناسبی نیست. بنگاه‌ها باید بیاموزند که نوآوری را از درون آغاز کنند. برای این مهم باید نحوه مدیریت صحیح نوآوری را بیاموزند.

نایب‌رئیس اتاق ایران در ادامه به فعالیت استارتاپها در کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه پیش از آنکه سازمان‌ها، آموزه‌های لازم در این حوزه را جابیاندازند، دست به اقدامات هیجانی در این بخش می‌زنند و دچار نوعی چشم و هم‌چشمی شده‌اند. واحدهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات باید نوع رفتارها و برخورد با استارتاپها را اصلاح کنند.

وی افزود: شاید ایران با برخی کشورهای منطقه مشکل داشته باشد اما باید پذیرفت که آنها از نظر نوآوری و حمایت از استارتاپها از ایران جلوتر هستند. با توجه به این میزان از دانش و نیروهای جوانی که در کشور داریم، جایگاهمان در این بخش، شایسته نیست.

سلطانی در ادامه سخنان خود به رشد غیرارگانیک سازمان‌ها اشاره کرد و ادامه داد: سازمان و بنگاه‌های فعال در ایران عموماٌ رشد ارگانیک دارند به این معنا که تلاش دارند بصورت طبیعی از نظر اندازه بزرگ ‌شوند. در حالیکه امروز رشد غیر ارگانیک با ادغام و تملک ایجاد می‌شود و منجر به سرعت یافتن بزرگ شدن بنگاهها می شود.

وی معضل جدی بخش خصوصی ایران را کوچک بودن آنها عنوان کرد که این مسئله با رشد غیر ارگانیک امکانپذیر می‌شود.

نایب‌رئیس اتاق ایران جهانی‌شدن بنگاه‌های اقتصادی را رمز موفقیت آنها دانست و تصریح کرد: اگر واحدی نتواند از مرزهای کشور پا را فراتر بگذارد، رشد نخواهد کرد. شاید این کار در حوزه فناوری اطلاعات سخت باشد اما اگر این اتفاق نیفتد به تدریج بازارهای موجود را هم از دست می‌دهد. حضور در بازارهای بین‌المللی موجب می‌شود که با واقعیت رقابت آشنا شویم.

وی تأکید کرد: یادمان باشد که حضور در بازارهای جهانی در حل بحران اشتغال نیز مؤثر خواهد بود.

در همین رابطه