رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست روسای اتاق‌های سراسر کشور مطرح شد

ساختار سازمان تأمین اجتماعی، نیازمند تحول

روسای اتاق‌های سراسر کشور در تازه‌ترین نشست خود، عملکرد کمیسیون صنایع و گزارش واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در خصوص سامانه کارت بازرگانی و پیوند آن با سازمان تأمین اجتماعی را بررسی کردند.

15 بهمن 1396
کد خبر : 12090
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در تازه ترین نشست روسای اتاق‌های سراسر کشور، عملکرد کمیسیون صنایع و اقدام واحد فاوای اتاق ایران در مورد پیوند با سازمان تأمین اجتماعی از طریق سامانه کارت بازرگانی، بررسی شد.

در ابتدای این نشست محمدمهدی کاشف، مدیر واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، گزارشی درباره سامانه کارت بازرگانی و چگونگی فعالیت آن ارائه داد. بر اساس اظهارات وی این سامانه از ۲۷ تیرماه سال جاری به سامانه اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی متصل شد و  در بستر آن تا 14 بهمن‌ماه ۸ هزار و ۶۱۰ استعلام به صورت کلی انجام شده است. وی گفت: از این بین ۸۹ درصد از بازرگانان از مراجعه حضوری بی‌نیاز شده اند و ۱۱ درصد به دلیل بدهی مجبور شدند که مجددا به این سازمان مراجعه کنند. همچنین یک هزار و ۴۵۹ نفر نیز به دلیل در اختیار نداشتن کد کارگاه مجبور به مراجعه شدند.

وی خاطرنشان کرد: گزارش تفکیکی وضعیت هر استان نیز به صورت مجزا تهیه و در اختیار هر اتاق قرار گرفته است.

در ادامه این نشست عملکرد سازمان تامین اجتماعی و چالش‌های موجود در فعالیت این سازمان مورد بررسی قرار گرفت. به باور روسای اتاق‌های سراسر کشور سازمان تامین اجتماعی با چالش‌های متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند و نیازمند یک تحول اساسی است.

مسعود خوانساری، نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به عملکرد سامانه کارت بازرگانی گفت: سامانه مذکور تنها برای ارائه تسهیلات و راحت‌تر شدن روند کسب‌وکار ایجاد شده و باید به گونه‌ای طراحی شود که در ادامه به مانعی در برابر حرکت بخش خصوصی تبدیل نشود.

در همین رابطه، پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق ایران نیز ضرورت انجام برخی اصلاحات در این سامانه را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: شرایط سازمان تأمین اجتماعی بسیار وخیم است. امروز این سازمان ورشکسته است و پارلمان بخش خصوصی باید برای نجات آن از دولت مطالبه‌گری کند تا رویکرد اشتباه آن تغییر کرده و سازمان تأمین اجتماعی راه و روش جدیدی را برای ادامه راه برگزیند.

 وی ادامه داد: از هیئت‌رئیسه می‌خواهم که رویکرد خود را در مورد تغییر سن بازنشستگی اعلام کنند. همچنین اتاق ایران باید در مورد تکالیف اضافه‌ای که دولت بر دوش سازمان تأمین اجتماعی گذاشته و اتاق همواره در برابر آن سکوت کرده اعلام نظر کند.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در واکنش به اظهارات مطرح شده در مورد سازمان تأمین اجتماعی گفت: طی روزهای اخیر پیشنهاد جدیدی برای بالا رفتن سن بازنشستگی در مجلس مطرح شد که متأسفانه رأی نیاورد.

 وی ادامه داد: اقدامات اتاق در راستای بهبود فعالیت سازمان تأمین اجتماعی بسیار مهم است؛ اتاق می‌توانند در این رابطه با برنامه‌ریزی وارد شود.

در بخش دیگری از این نشست جمال رازقی جهرمی، رئیس اتاق شیراز این پیشنهاد را مطرح کرد که مرکز آموزش اتاق ایران به مدارس کارآفرینی تبدیل شوند. وی گفت: این اقدام کمک می‌کند تا نیروهای جوان، باتجربه و کارآمد تربیت شوند. در حال حاضر نسل جوان حاضر نیست فعالیت و رشته پدران خود را در حوزه تولید دنبال کند؛ درحالی‌که واحدهای بزرگ در کشورهای پیشرو وارد نسل سوم و چهارم خود شده‌اند.

در ادامه این نشست ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران گزارشی از عملکرد این کمیسیون در دوره هشتم ارائه داد.

بر اساس اظهارات روغنی، اعضای کمیسیون صنایع اتاق ایران از استان‌های مختلف هستند و از این منظر چالش‌های مختلف موجود در سطح کشور در کمیسیون مطرح و بررسی می‌شود.

وی در ادامه از نبود استراتژی توسعه صنعتی در کشور انتقاد و تأکید کرد: کمیسیون از وزارت صمت درخواست کرده تا وظیفه تدوین استراتژی توسعه صنعتی را به اتاق بسپارد. این مطالبه به کمک ارکان مختلف اتاق مطرح و در حال پیگیری است.

این عضو هیات نمایندگان از برقراری روابط گسترده کمیسیون صنایع اتاق ایران با دانشگاه‌ها، مرکز پژوهش‌های مجلس، معاونت‌های دولت و نهادهایی از این دست، خبر داد و افزود: به کمک این روابط مشکلات موجود در حوزه صنعت بررسی می‌شود؛ کاهش قدرت رقابت محصولات تولیدی، وضعیت بنگاه‌های کوچک و متوسط، وضعیت سرمایه‌گذاری صنعتی پس از انقلاب، پیش‌بینی اقتصادی سال ۹۵ و ۹۶، موضوع اعطای تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله این موارد هستند. روغنی همچنین انجام مطالعه‌ای کارشناسی در حوزه نرخ ارز و تأثیر آن بر تولیدات داخلی توسط کمیسیون صنعت خبر داد.

در ادامه علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق سمنان طی اظهارنظر درباره فعالیت‌های کمیسیون صنایع خواستار اولویت‌بندی موضوعات، شناسایی مشکلات بر اساس تحقیقات میدانی و دریافت نظرات دیگر اعضای اتاق در خصوص آنها شد.

منوچهر توسطی، رئیس اتاق اراک نیز از توقف فعالیت تعداد قابل‌توجهی از صنایع و واحدهای تولیدی سخن گفت و تصریح کرد: حال و روز صنایع ایران مانند گذشته نیست، تعداد قابل‌توجهی از بخش‌های شهری مانند شهرک‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و مواردی مانند آن، توسط صنعتگران و تولیدکنندگان در طول سال‌های گذشته ساخته شده‌اند، ولی امروز دیگر آنها مانند قبل نمی‌توانند در این عرصه‌ها فعالیت کنند. چراکه از لحاظ نقدینگی و سرمایه دچار مشکل شده‌اند. امروز صنعت در کشور با وضعیت وخیمی روبرو است و کمیسیون صنایع می‌تواند در این حوزه با مطالعات کارشناسی بیشتر راهکارهای مختلف ارائه دهد.

علیرضا کشاورز قاسمی، رئیس اتاق قزوین نیز گفت: هر اتاق وظیفه دارد ساختار مطالعاتی لازم را داشته باشد و در اسرع وقت از نظرات و نتایج مطالعات کمیسیون‌های مختلف مطلع شود. دست‌آوردهای کمیسیون‌ها باید به موقع در اختیار اعضای هیئت نمایندگان قرار گیرد.

در همین رابطه