رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در سی و سومین نشست شورای گفت و گوی استان سمنان مطرح شد

ضرورت توجه سیاست گذاران اقتصادی به ثبات نرخ ارز

علی‌اصغر جمعه‌ای رئیس اتاق سمنان در سی و سومین نشست در محل سالن جلسات این اتاق برگزار شد، گفت: کمتر از یک سال است که بانک‌ها سیاست کاهش سود سپردها را در برنامه قرار داده بودند ولی متأسفانه شاهد آن هستیم که در شرایط حاضر متولیان پولی کشور سیاست‌های قبلی خود را مجدد در دستور اجرا قرار داده‌اند.

06 اسفند 1396
کد خبر : 12382
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سی و سومین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان در اتاق این استان برگزار شد.

علی‌اصغر جمعه‌ای رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان در این نشست گفت: باید ترتیبی اتخاذ شود تا برنامه‌ریزی از فعالان اقتصادی سلب نشود این بدین معناست که صاحبان کسب کار بتوانند آینده‌نگری مناسب نسبت به اوضاع داشته باشند.

جمعه‌ای تصریح کرد: کمتر از یک سال است که بانک‌ها سیاست کاهش سود سپردها را در برنامه قرار داده بودند ولی متأسفانه شاهد آن هستیم که در شرایط حاضر متولیان پولی کشور سیاست‌های قبلی خود را مجددا در دستور اجرا قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: شواهد مسئله این را بیان می‌کند که سیاست کاهش و افزایش سود سپرده به‌هیچ‌عنوان کارشناسی نبوده است،

رئیس اتاق سمنان از سیاست‌گذاران نظام پولی درخواست کرد که یک نقشه راه منظم و باثبات مالی حداقل برای مدت دو سال به فعالان اقتصادی ارائه شود.

جمعه ای معتقد است برنامه‌ریزی منظم همراه با کارشناسی دقیق می‌تواند راهکار مناسب برای تدوین و ثبات نظام مالی کشور باشد.

وی خطاب به استاندار و دادستان استان می‌گوید: تا زمانی که سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها سوددهی مکفی را به سپرده‌گذار می‌دهد، امید به توسعه اقتصادی، تولید و اشتغال نداشته باشید.

حمید علوی رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق سمنان مصوبه غیر کارشناسی بانک‌ها را یک عامل بازدارنده ارزیابی و اظهار کرد: حجم تراکنش مالی برای افراد حقیقی و حقوقی به‌صورت روزانه 50 میلیون تومان در نظر گرفته‌شده به‌طوری‌که فعالان اقتصادی برای انجام امور پرسنلی خود در ماه های پایانی سال که حجم انتقالات پول زیاد می باشد، دچار مشکلات عدیده ای شده اند.

رئیس کمیسیون معدن اضافه کرد: کاهش تراکنش بانکی در روزهای پایانی سال باعث شده که سرعت نقل‌وانتقال پول بشدت کاهش یابد.

رستم سعد اللهی رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان، ناپایداری بورس را یکی از عوامل سرگردانی بازار دانست و اظهار کرد: افزایش قیمت کالا در بورس باعث شده تا تأمین مواد اولیه برای تولیدکنندگان بسیار پرمخاطره باشد.

 در ادامه سید شهاب‌الدین چاووشی استاندار سمنان گفت: نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی بسیار مهم و حائز اهمیت است و اگر بخواهیم از بن‌بست اقتصادی رها شویم تنها این گفت و گوهای کارشناسی است که می‌تواند مؤثر باشد.

استاندار سمنان آمادگی دستگاه‌های اجرایی را مطلوب ارزیابی کرد و اظهار کرد: وسعت کار بیش از این‌ها است لذا مدیران باید سعی و اهتمام لازم را داشته باشند.

رئیس شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان تثبیت نرخ ارز و سیاست‌های باثبات نظام مالی را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور از بیماری مزمن لجام گسیختگی نقدینگی رنج می‌برد و راه نجات آن‌ هم اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

استاندار سمنان تصریح کرد: انبوه نقدینگی و منابع ثروت عظیم باید در فعالیت‌های اقتصادی شکل بگیرد تا اشتغال مولد به وجود بیاید.

رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان اظهار داشت: اصلاحات اقتصادی با فرمول و بخشنامه، سامان پیدا نمی‌کند بلکه باید سیاست‌های مولد اقتصادی نهادینه شود.

در ادامه این نشست بازخوانی ماده 76 قانون تامین اجتماعی و مشکلات صنعت فرش در خصوص مالیات عملکرد و مالیات مستقیم مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

موضوعات :
در همین رابطه