رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق یاسوج در نشست شورای گفت‌وگو

فرودگاه مهم‌ترین زیرساخت توسعه‌ای هر استان است

جبار کیانی پور‌، رئیس اتاق یاسوج می گوید توسعه استان به ویژه با قابلیت‌های گردشگری وابسته به حمل و نقل هوایی است. با توجه به سریع بودن، فرودگاه مهم‌ترین زیرساخت توسعه‌ای هر استان است.

07 اسفند 1396
کد خبر : 12415
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سی و چهارمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان در اتاق یاسوج و با حضور استاندار، معاونین، مدیران دستگاه‌های دولتی، معاون دادگستری و نمایندگان بخش خصوصی استان برگزار شد.

رئیس اتاق یاسوج در ابتدای این نشست سانحه سقوط هواپیمای تهران یاسوج را به خانواده‌های داغدار این حادثه تسلیت گفت.

جبار کیانی پور‌ به نقش اساسی حمل و نقل در توسعه استان اشاره کرد و گفت: با توجه به سریع بودن و دسترسی زودتر به کارها، فرودگاه مهم‌ترین زیرساخت توسعه‌ای هر استان است.

وی افزود: جان باختگان این حادثه از جمله فعالان اقتصادی و پزشکان و نخبگان علمی بودند که وقت برایشان خیلی مهم بود. این سوانح نه تنها برای ما بلکه برای همه دنیا اتفاق می‌افتد البته برای ما کمتر از بسیاری کشورهای دیگر دنیا اتفاق افتاده است.

رئیس اتاق یاسوج یادآور شد: باید بپذیریم توسعه استان به ویژه با قابلیت‌های گردشگری وابسته به حمل و نقل هوایی است و پرواز تنها راه نجات استان است که نباید با این سقوط خلایی در اراده ما ایجاد شود، باید پروازها دوباره راه بیفتد تا شاهد توسعه اقتصادی استان باشیم.

کیانی پور افزود: توسعه صادرات غیر نفتی در استان بر اساس اسناد بالادستی انجام نمی شود و باید بررسی کرد چه دلایلی در عدم تحقق هدفگذاری ها وجود دارد. همچنین در برنامه توسعه ۵ ساله، صادرات غیر نفتی فاصله زیادی با تحقق هدفگذاری ها داریم.

کیانی پور تاکید کرد: توسعه تشکل های صادراتی با برنامه ریزی اصولی ضروری است. ظرفیت های بسیار بالایی در استان وجود دارد اما صنایع تبدیلی مناسبی در استان ایجاد نشده است. برگزاری نمایشگاه ها و ارائه پتانسیل ها در توسعه صادرات غیر نفتی مناسب بوده و برنامه ریزی برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی نیز ضروری است.

رئیس اتاق یاسوج گفت: در فرایند و بروکراسی کارت بازرگانی با سازمان های مالیاتی و تامین اجتماعی مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود.

وی گفت: طی جلسه ای بر ایجاد شرکت مدیریت صادراتی در استان تاکید و اتاق بازرگانی مکلف شد مجموعه عناصر دارای توانایی مالی، دانش و اهلیت را گردآوری کرده و برنامه ریزی برای تشکیل و تاسیس شرکت انجام شود.

ایجاد شرکت مدیریت صادراتی در استان ضروری است

علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: ایجاد شرکت مدیریت توسعه صادراتی در استان با هدفگذاری صحیح، خروجی مناسب و برنامه ریزی دقیق ضروری است و به رشد صادرات غیر نفتی استان کمک می کند.

 احمدی بر شناسایی و ظرفیت سازی در حوزه مزیت های استان تاکید کرد و گفت: ایجاد ارزش افزوده با استفاده از ظرفیت های احصا شده و هلدینگی ضروری است.

احمدی با اشاره به موضوع خوشه های تولید، گفت: باید دید در این بازه زمانی چه تعریفی از خوشه وجود دارد و این موضوع چگونه و با چه چارچوبی تعریف تعریف شده است. همچنین باید پکیج دقیقی از آن تعریف و هدفگذاری های خوشه در استان انجام و کمک شود پکیج توسعه صادراتی تکمیل شود.

استاندار ابراز داشت: باید توجه مناسبی به توسعه صادرات غیر نفتی شود تا این حوزه رشد یافته و به پویایی برسد. باید از ظرفیت فارغ التحصیلان دانشگاهی و توانایی های پژوهشی برای تحقق برنامه های توسعه صادرات غیر نفتی استان استفاده شود.

احمدی با اشاره به مشکلات یکی از تونل های موجود در مسیر بابامیدان به یاسوج بر رفع مشکلات این تونل نیز تاکید کرد.

وی به سانحه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج و جان باختن جمعی از هموطنان و نیروهای علمی و اقتصادی اشاره و ابراز کرد: مشکلات توپوگرافی فرودگاهی در استان های مختلف وجود دارد و باید در گذشته جانمایی مناسبی در حوزه فرودگاه های کشور با در نظر گرفتن تجهیز مناسب انجام می شد.

استاندار عدم فعالیت های اصولی و آمایشی در اقدامات گذشته را از حوزه های مشکل ساز در حوزه زیرساخت ها دانست و بیان کرد: فرودگاه یاسوج توسعه و تجهیز مناسبی داشته و اخیرا ۳۰ میلیارد تومان در آن هزینه شده است. موضوع سقوط هواپیما باید به نحو تخصصی و توسط متولیان کارشناس بررسی شود.

وی گفت: باید با تلاش مضاعف و پیگیری های مجموعه مدیریت استان تلاش شود فرودگاه یاسوج مجهز تر و حوزه راه نیز تقویت شود. با تحقق توسعه این بخش ها، استان تقویت شده که بخش خصوصی نقش مهمی در این راستا دارد. با استفاده از توانایی سرمایه گذاران در توسعه صادرات استان، مسیر ارتباط هوایی نیز بهبود خواهد یافت.

احمدی با تاکید بر پیشبرد اهداف توسعه در استان، افزود: جامعه ای که هدفمند باشد بی شک عقب نشینی نمی کند. اراده و اهتمام به جهش اقتصادی استان کمک می کند. در همین راستا باید زیرساخت ها توسعه یابد.

موضوعات :
در همین رابطه