رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق زاهدان در شورای گفت‌وگوی استان تشریح کرد

تاثیر منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه در ترانزیت سیستان و بلوچستان

عبدالحکیم ریگی، رئیس اتاق زاهدان می گوید روند واگذاری زمین جهت راه اندازی و احداث منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه در حال نهایی شدن است. با راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه استان سیستان و بلوچستان قطب ترانزیت کشور خواهد شد.

13 اسفند 1396
کد خبر : 12507
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زاهدان و دبیر شورای استان، در نشست شورای گفت وگو دولت وبخش خصوصی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: جهت سهولت در امر تجارت و جلوگیری از موازی کاری، آزمایشات اداره استاندارد و بهداشت مواد غذایی باید بصورت متمرکز صورت گیرد.

عبدالحکیم ریگی تصریح کرد: روند واگذاری زمین جهت راه اندازی و احداث منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه در حال نهایی شدن است و امیدواریم به زودی شاهد واگذاری زمین باشیم. باید تلاش کنیم واگذاری زمین با سرعت بیشتر صورت گیرد و اخذ استعلامات در کمترین زمان ممکن و زیر یک سقف بصورت تجمیعی انجام شود. با راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه استان قطب ترانزیت خواهد شد.

ریگی با اشاره به موازی کاری های اداری افزود: در بحث آزمایشات کالاهای وارداتی به ویژه برنج، شاهد موازی کاری آزمایش توسط معاونت غذا و دارو و اداره استاندارد هستیم که این خود باعث افزایش زمان ترخیص و بالا رفتن هزینه ها می شود. پیشنهاد می شود یکی از دو سازمان مسئولیت انجام آزامیشات را تقبل و نتیجه آزمایشات مورد قبول سازمان دیگر باشد.

استاندار سیستان وبلوچستان در این نشست اظهار کرد: با وجود ظرفیت های استان، تجارت این منطقه در سطح ملی تاثیر گذار نیست. همه دستگاه ها و بخش خصوصی باید با مشارکت و هم افزایی، سطح تجارت و زمینه سرمایه گذاری در استان را توسعه دهند. برای رفع موانع پیش روی سرمایه گذاری و رونق کسب و کار و تجارت باید مبتنی بر قانون عمل و با انعطاف در جهت رفع این موانع تلاش شود.

سید دانیال محبی بر آزمایش همزمان فلزات سنگین بر روی برخی کالاهای خوراکی توسط اداره کل استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی اشاره و به بررسی و رفع موازی کاری ها در این حوزه تاکید کرد.

سکینه اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری استان نیز اظهار کرد: سیستان وبلوچستان اولین استان در کشور خواهد بود که در آن سامانه پنجره واحد اقتصادی راه اندازی می شود. دولت تسهیلات خوبی در اختیار بخش خصوصی جهت نوسازی ناوگان حمل ونقل قرار می دهد و افراد می توانند با استفاده از این فرصت مناسب کامیونهای فرسوده را نوسازی کنند.

ضرورت توجه به سرمایه‌گذاران و حذف موانع پیش روی آن‌ها

در ادامه این نشست مدیر کل اداره دارایی و امور اقتصادی استان با تأکید بر ضرورت توجه به سرمایه‌گذاران و حذف موانع پیش روی آن‌ها، اظهار کرد: در این حوزه در هشت ماه گذشته 9 مصوبه از سازمان سرمایه‌گذاری با مبلغ، بالغ بر 860 میلیون دلار مجوز گرفت. این رقم چهار برابر سرمایه‌گذاری مصوب سال گذشته و سه برابر سرمایه‌گذاری مصوب در سال 94 است. از سال 1385 تا 1393 نیز میزان سرمایه‌گذاری مصوب و محقق در استان صفر بوده است.

امیر مرتضوی سرمایه‌گذاری را محصول یک کار تیمی دانست و گفت: اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان وظیفه جمع‌آوری اطلاعات، تحلیل آسیب‌شناسی و تصمیم سازی درزمینه سرمایه‌گذاری را بر عهده دارد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های بخش خصوصی بحث استعلام‌ها و مجوزهای سرمایه‌گذاری است که با راه‌اندازی سامانه دادور به‌وسیله وزارت اقتصاد و دارایی درخواست سرمایه‌گذاران هم‌زمان به‌تمامی دستگاه‌های اجرایی مربوطه ارسال می‌شود و از این طریق مجوزهای سرمایه‌گذاری باصرفه جویی در زمان بررسی و تائید می‌شود.

مدیر کل دفتر جذب و حمایت سرمایه گذاری استانداری نیز با اشاره به اینکه در گذشته قیمت اراضی که برای طرح های سرمایه گذاری واگذار می شده نسبت به سایر استان ها بالاتر بوده است، تصریح کرد: این موضوع باعث رغبت نداشتن سرمایه گذاران شده بود که بر اساس اختیارات استان و مصوبه شورای گفت و گو استان و با همکاری دستگاه های مرتبط، قیمت این اراضی با تخفیف٨٠ درصدی در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفت.

ماندانا زنگنه ضمن مهم ارزیابی کردن جلسات شورای گفت و گو اظهار کرد: وظایف شورا برداشتن موانع و مشکلات عرصه تولید، سرمایه گذاری و تجارت است. مصوبات شورا های استانی می تواند در هیات دولت نیز مطرح شود.

در ادامه رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی نیز گفت: پیمانکاران بخش کشاورزی دارای سرمایه اندک هستند و مالیات دریافتی از این شرکتها توان ادامه فعالیت راگرفته است. با تغییر هر ساله سامانه پنجره واحد، تغییرات زمان طولانی جهت راستی آزمایی صرف میکند که باعث اتلاف وقت سرمایه گذار می شود.

حمید رضا جهان تیغ اظهار کرد: در بخش کشاورزی حدود 2000 نفر فارغ التحصیل داریم که پیشنهاد می شود با ایجاد شرکتهای تعاونی زمینه اشتغالزایی این عزیزان فراهم شود.

عطا اله اکبری، مدیر شهرسازی و معماری اداره راه وشهرسازی نیز در این نشست اظهار کرد: امور واگذاری زمین منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه در حال انجام است و امیدواریم عملیات نهایی واگذاری زمین انجام گیرد. پیشنهاد می شود شورای گفت و گو با مکاتبه با شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درخواست کند که حریم قبلی شهر میرجاوه اصلاح شود تا زمین منطقه ویژه اقتصادی در مجاورت با مرز بدون مشکل واگذار شود.

غلام سرور نوتی زهی نائب رئیس اتاق زاهدان و رئیس خانه معدن استان هم گفت: استان سیستان و بلوچستان از استانهای کمتر توسعه یافته است و دلیل آن را می توان عدم ریسک پذیری مدیران عنوان کرد. بهتر است برای جذب سرمایه گذاری در استان ابتدا اهلیت سرمایه گذار و سپس موانع سرمایه گذاری بررسی شود.

در پایان این نشست سید علی میرحسینی، رئیس اتاق اصناف استان نیز گفت: هزینه های بالای سربار در استان موجب شده بسیاری از سرمایه گذاران از این استان مهاجرت کنند.

موضوعات :
در همین رابطه