رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در دیدار فعالان اقتصادی هند و ایران مطرح شد

توسعه چابهار، مشکل حمل‌ونقل چای هند به ایران را برطرف می‌کند

هیاتی متشکل از فعالان اقتصادی حوزه چای هند طی سفر به تهران با حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با فعالان بخش خصوصی دیدار و گفت‌وگو کردند. گسترش تجارت میان دو کشور، بخصوص در حوزه چای از محورهای اصلی گفت‌وگو بود.

15 اسفند 1396
کد خبر : 12562
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هیاتی متشکل از فعالان اقتصادی حوزه چای هند طی سفر به تهران با حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با فعالان بخش خصوصی دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار، محمدرضا کرباسی معاون بین‌الملل اتاق ایران، داویش اوتام معاون سفیر هند در تهران شایامی میسرا معاون رئیس انجمن چای هند و ابراهیم جمیلی رئیس اتاق مشترک ایران و هند حضور داشتند.

محمدرضا کرباسی در دیدار با هیات هندی ضمن استقبال از تبادل هیات میان فعالان بخش خصوصی دو کشور بر ضرورت همکاری بیشتر ایران و هند برای تولید و فروش چای و همچنین جلوگیری از ورود محصولات تقلبی به بازار تاکید کرد.

معاون بین‌الملل اتاق ایران گفت: ایران با حدود ۲۸ میلیون کیلوگرم واردات چای، یکی از بزرگترین واردکنندگان چای در دنیاست. باید تلاش کنیم روابط تجاری میان دو کشور را تقویت کنیم تا هند سهم بیشتری از صادرات چای به ایران در مقایسه با سریلانکا و دیگر کشورها داشته باشد.

ابراهیمی جمیلی طی سخنانی در نشست عمومی با اشاره به رابطه تاریخی ایران و هند گفت: قرابت فرهنگی ایران و هندوستان دلیل و سرمایه‌ای بنیادین برای بهبود روابط تجاری میان دو طرف است. فعالان اقتصادی ایران و هند باید از این ظرفیت‌ها بهره بگیرند.

شایامی میسرا معاون رئیس انجمن چای هند با اشاره به وضعیت روابط تجاری میان دو کشور گفت: امیدواریم بتوانیم تجارت خود را به‌صورت دوجانبه ادامه دهیم؛ و ایرانیان بتوانند از طعم‌های متعدد چای هندی در کشور خود استفاده کنند.

داویش اوتام معاون سفیر هند در تهران نیز طی سخنانی به سفر اخیر رئیس جمهور ایران به هند اشاره کرد و گفت: هیات فعالان حوزه چای هند پس از سفر جناب آقای روحانی به هند، راهی ایران شده است و امیدوار است بتواند در این حوزه روابط خوبی را با طرف‌های ایرانی برقرار کند.

او گفت: سفر رئیس‌جمهوری ایران به هند، در زمان کمتر از دو سال بعد از سفر نخست‌وزیر هند به ایران انجام‌شده و این نشان‌دهنده عزم راسخ هر دو کشور برای تقویت رابطه اقتصادی و تجاری دوجانبه است تا بتوانیم حجم مبادلات تجاری دوجانبه را به رقم قابل قبولی برسانیم.

او با اشاره به روابط تاریخی دو کشور، تصریح کرد: خط تمدنی و رابطه تاریخی ایران و هند خود را در خیلی چیزها نشان می‌دهد. رابطه نزدیک تمدنی و تاریخی زیربنای محکمی است که می‌تواند در روابط دیگر بخصوص در روابط تجاری میان دو کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

به‌گفته معاون سفیر هند، در سفری که رئیس‌جمهور ایران و هیات تجاری همراه به هند داشتند تفاهم‌نامه‌های زیادی امضا شد و در آنجا مقامات دو کشور قول دادند که برای پیشبرد اهداف تجاری، از فعالان اقتصادی حمایت لازم را خواهند داشت.

او ادامه داد: در حوزه چای اولین موضوع به حمل‌ونقل برمی‌گردد. بندر چابهار درحال‌توسعه است و این پروژه کمک می‌کند مشکل حوزه حمل‌ونقل حل شود. قرار است شرکت‌های هندی در تابستان سال آینده کار خود را در چابهار شروع کنند. 

داویش اوتام به توسعه خط آهن چابهار-زاهدان از سوی هند نیز اشاره کرد و گفت: توسعه این خط ریلی کمک بزرگی به توسعه تجارت در منطقه خواهد کرد.

اوتام به توافق دو کشور برای گسترش روابط بانکی نیز اشاره کرد و گفت: تصمیم گرفته‌شده شعبه‌ بانک‌های ایرانی در هند افتتاح شود و بانک پاسارگاد نخستین بانکی خواهد بود که وارد هند می‌شود.

او موضوع مورد توجه بعدی را تجارت روپیه با ریال عنوان کرد که از طریق بانک هندوستان در موضوع سرمایه‌گذاری هم دنبال خواهد شد. وی گفت: این تسهیلات برای دوستان نزدیک هند انجام می‌شود که ایران هم جزو دوستان نزدیک ماست.

فعالان اقتصادی دو کشور پس از این جلسه، در نشست رو در رو درباره زمینه‌های همکاری در حوزه چای به مذاکره پرداختند.

موضوعات :
در همین رابطه