رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

دو روایت متفاوت از وضعیت رکود بنگاه‌های اقتصادی

مسعود خوانساری نایب رئیس اتاق ایران معتقد است همچنان 11 بخش صنعتی در رکود به سر می‌برند اما روز یکشنبه مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد از پایان رکود در اقتصاد ایران سخن گفته بود.

15 اسفند 1396
کد خبر : 12568
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

امروز آخرین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در سال جاری برگزار شد.

مسعود خوانساری، نایب رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق تهران در این نشست با اشاره به ارقام مرکز آمار، وضعیت اقتصادی و به خصوص نرخ بیکاری، معتقد است که همچنان در رکود به سر می‌بریم. او همچنین گفته است که یازده بخش صنعتی، هنوز دارای رکود بوده و رشد منفی دارند.

خوانساری از نامه به رئیس‌جمهور با محوریت آنچه او سیاست‌گذاری ناصحیح ارزی دولت، نابسامانی بانکی و کسری بودجه خواند، خبر داد و گفت: اقتصاد ایران در سال ۹۶ با بیکاری و عدم رونق تولید همراه بود؛ این دو عارضه ناشی از کاهش رشد سرمایه‌گذاری، دسترسی دشوار و گران به تسهیلات و کاهش رقابت‌پذیری کالاهای داخلی نسبت به خارجی بوده است.

رئیس اتاق تهران با بیان اینکه نقدینگی در آذرماه ۱۴۴۵ هزار میلیارد تومان بوده است، یادآور شد: از سوی دیگر بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به ۱۱۳ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال گذشته رشد کمتری داشته است.

روز یکشنبه مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مصاحبه‌ای تاکید کرده که اقتصاد ایران از رکود خارج شده است.

کرباسیان با اشاره به بررسی‌های انجام‌شده درباره واحدهایی که به اسم تعطیل به شورای استان‌ها اعلام شده‌اند، معتقد است که وضعیت آن‌ها بهتر شده است و بسیاری از آن‌ها در حال خروج از چرخه رکود هستند. هرچند ممکن است تعدادی از بنگاه‌ها هنوز چندان رونق نگرفته باشند و البته برای برخی کاری نمی‌شود کرد. با این حال به گفته او اکنون صادرات ما رشد داشته است که بخشی از آن هم صادرات صنعتی است و این خود بیانگر اوضاع بنگاه‌هاست.

نقطه اشتراک اظهارات نایب رئیس اتاق ایران و وزیر امور اقتصادی و دارایی، خوش‌بینی نسبت به وضعیت اقتصادی در سال پیش رو است که البته هر کدام اما و اگرهایی را برای توفیق در سال آینده مفروض دانسته‌اند.

در همین رابطه