رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران تشریح کرد

تصمیم‌های جدید مربوط به محصولات فلزی در بورس کالا

امیرحسین کاوه دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران تصمیم های اتخاذ شده در زمینه توزیع و بازار فلزات در نشست معاونت اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت را تشریح کرد.

17 اسفند 1396
کد خبر : 12605
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

امیرحسین کاوه دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران تصمیم های اتخاذ شده در زمینه توزیع و بازار فلزات در نشست  معاونت اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت را تشریح کرد.

به گفته کاوه در راستای مدیریت آرامش بازار و حسب دستور ریاست جمهوری مبنی بر عدم افزایش قیمت تا پایان خرداد و نیز با توجه به مباحث مطرح شده در جلسه  پایش وضعیت تأمین در حضور مقام های دولتی مربوط، تشکل های بخش خصوصی،  فولاد سازان خصوصی و دولتی، نمایندگان سندیکای لوله و پروفیل فولادی و مدیران بورس کالا در محل معاونت اقتصادی وزارت صمت، تصمیماتی برای  توزیع و بازار فلزات اتخاذ شده است.

کاوه گفت: در این نشست ضرورت بررسی و اصلاح چگونگی تعیین قیمت فلزات و محصولات فلزی در بورس کالا و لزوم بررسی عملکرد بورس کالا در شفافیت عرضه، کشف و تعیین قیمت پایه مورد تاکید قرار گرفت. همچنین لزوم بازنگری و اصلاح روش های موجود در جهت مدیریت آرامش بازار، هم افزایی در خصوص تامین مواد اولیه و محصولات مورد نیاز صنایع پایین دستی با استفاده از مکانیزم های نوین مدیریت بازار نیز مورد بحث قرار گرفت.

وی افزود: از دیگر نکات مهم مطرح  شده در  این جلسه، ضرورت کاهش مراکز متعدد تصمیم گیری در خصوص عرضه و تعیین قیمت پایه فلزات اساسی و ارائه ساختار متمرکز در این خصوص و ضرورت همگرایی بیشتر در زنجیره تامین و عرضه در بین اعضای جلسه بود.

به گفته  دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران طبق جلسه ارسالی از سوی معاونت اقتصادی وزارت صمت که به امضا سینکی معاون وزیر رسیده تصمیمات این نشست برای اجرا ابلاغ شده که به شرح زیر است:

۱) با توجه به اهمیت محصولات فلزی و ضرورت مدیریت آرامش بازار عرضه، تقاضا و قیمت مقررگردید، حاضرین در جلسه (معاونت، شرکت انجمن، سندیکا)، نقطه نظرات خود را با توجه به ملاحظات تخصصی حوزه ذیربط و با عناوین تصویری از وضعیت فعلی در حوزه مربوطه به روایت آمار، تهدیدات، فرصت ها، راهکارها و راهبرد های پیشنهادی کوتاه مدت و بلند مدت را تهیه و ظرف مدت یک هفته در قالبی منسجم، به این معاونت منعکس نمایند 
_
۲) واحدهای تولیدی انواع محصولات فلزی (فولاد، آلومینیوم و مس) مکلفند نسبت به عرضه هفتگی و مستمر محصولات یاد شده با حداکثر عرضه در بورس کالا اقدام نمایند. 
▫️لذا هیچگونه افزایش قیمتی ناشی از عدم عرضه مکفی در بورس کالا و سایر موارد از جمله افزایش نرخ جهانی و... با توجه به مصوبه کارگروه تنظیم بازار مبنی بر عدم هرگونه افزایش نرخ کالاها تا پایان خرداد سال ۹۷ مورد پذیرش نبوده و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان موظف است در چارچوب ضوابط و مقررات جاری رسیدگی قانونی را معمول و بورس کالا نیز نسبت به رعایت آن اقدام نماید.
 
۳) کلیه واحدهای تولیدی شمش (فولادی و آلومینیومی)، کاتد مس و ورق فولادی مکلف به عرضه محصولات خود در بورس کالا بوده به نحوی که فراوانی عرضه محصولات مذکور کاهش قیمت در بورس کالا را به دنبال داشته باشد.
 بدیهی است عرضه محصول خارج از بورس تحت هر عنوانی، از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت
 
 ۴) واحدهای تولیدی میلگرد با توجه به ظرفیت تولید واقعی، مکلف به عرضه محصولات در بورس کالا می باشند. لذا در صورت عدم عرضه مکنی به دلایل غیر منطقی که موجب بر هم زدن آرامش بازار می گردد از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان مورد رسیدگی قرار گرفته و در صورت احراز تخلف برخورد قانونی از طریق سازمان تعزیرات حکومتی انجام می پذیرد
 
- تعیین میزان کف عرضه میلگرد در بورس کالا، در جلسه کارشناسی با هماهنگی دفتر تخصصی و انجمن مربوطه مورد ارزیابی و بررسی و اقدام قرار گیرد.
 
۵) مبنای عرضه شمش (فولادی و آلومینیومی)، کاتد مس و انواع ورق فولادی به منایع پایین دستی، در قالب سامانه بهین یاب بوده و عرضه خارج از مکانیزم مزبور و بورس کالایی از سوی واحد های تولیدی عرضه کننده، تخلف محسوب گردیده و مطابق ضوابط و مقررات جاری توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان رسیدگی صورت می پذیرد. معاونت محترم امور صنایع و معاونت محترم امور معادن و صنایع معدنی موظف بوده ظرف دوماه نسبت به ابلاغ به واحدهای پایین دستی جهت ثبت نام در سامانه بهین یاب و همچنین تکمیل و به روزرسانی سامانه مذکور اقدام و متعاقبا پس از تکمیل به فوریت در جهت اعلام به بورس کالایی اقدام نمایند .
موضوعات :
در همین رابطه