رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

افتتاح 6 مدرسه ابتدایی در سیستان و بلوچستان به همت پویش «ایران من»

مدارس ابتدایی پویش «ایران من» در روستاهای اسلام آباد کنارک شهرستان چابهار، شوشگیم شهرستان راسک، شوشگیدر شهرستان سرباز، زهک شهرستان نیک‌شهر، بادکوب شهرستان قصر قند و گازگز شهرستان قصر قند افتتاح شدند.

19 اسفند 1396
کد خبر : 12621
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

6 مدرسه ابتدایی پویش «ایران من» شامل مدارس «ایران من 38» در روستاهای اسلام آباد کنارک شهرستان چابهار، «ایران من 40» در روستای شوشگیم شهرستان راسک ، «ایران من 47» در شوشگیدر شهرستان سرباز، «ایران من 45» در روستای زهک شهرستان نیک‌شهر، «ایران من 44» در روستای بادکوب شهرستان قصر قند و «ایران من 43» در روستای گازگز شهرستان قصر قند افتتاح شد.

پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در مراسم افتتاح مدرسه اسلام‌آباد کنارک که با حضور مهرالله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد گفت: پویش ایران من از سال 1393 با همت جمعی از اعضای اتاق بازرگانی بنیاد گذاشته شده و در فاز اول فعالیت خود 100 مدرسه ابتدایی را با نام ایران من در مناطق کمتر برخوردار سراسر کشور احداث کرده یا در دست ساخت دارد.

وی درباره دلایل انتخاب نام ایران من برای مدارسی که از سوی این پویش ساخته می‌شوند، گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که از تنوع بسیار بالایی از قومیت‌ها و گرایش‌های مذهبی برخوردار است. تمام مدارس ایران من علی‌رغم تفاوت‌هایی که در زمینه زبان، نژاد، قومیت و سایر عناصر فرهنگی دارند، در یک نکته مشترک هستند و آن اسم ایران است. این وطن متعلق به همه شماست و ما دوست داریم نسل بعدی ما روی مشترکات‌شان با یکدیگر سرمایه‌گذاری کنند نه تفاوت‌هایشان.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره ضرورت تمرکز بخش خصوصی بر توسعه آموزشی اظهار کرد: رویکرد بخش خصوصی به مقوله مدرسه‌سازی این است که آموزش سنگ بنای توسعه است. ما معتقدیم بدون توسعه آموزشی به توسعه اقتصادی نخواهیم رسید، بنابراین برای کارآفرینان هیچ سرمایه‌گذاری‌ای سودی بالاتر از سرمایه‌گذاری در عرصه آموزش ندارد.

پدرام سلطانی با تأکید بر این نکته که پویش ایران من به دنبال افزایش نقش بخش خصوصی در توسعه آموزشی و همراهی بیشتر با جامعه مدنی در این زمینه است، گفت: مدارس برای کارآفرینان بخش خصوصی، کارخانه‌هایی هستند که ارزشمندترین کالاها یعنی انسان‌های فرهیخته و تحصیل‌کرده را تولید می‌کنند؛ بدیهی است که منافع سرمایه‌گذاری در عرصه آموزش می‌تواند در طول صدها سال شامل جامعه به طور کلی، کشور و تمامی جهانیان شود.

پیله محرومیت در سیستان و بلوچستان در حال شکستن است

نایب رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود به تحلیل محرومیت پرداخت و گفت: زیست‌شناسان با مطالعه کرم ابریشم و پیله‌ای که برای پروانه شدن دور خودش می‌تند به این نتیجه رسیدند که اگر سوراخی در پیله ایجاد شود، پروانه به آسانی از آن بیرون می‌آید، اما به دلیل اینکه تلاشی برای خارج شدن از پیله انجام نداده، بال‌هایش توان کافی برای پرواز ندارند. محرومیت هم بحث پیله و پروانه است؛ مادامی که نگاه ما برای شکستن پیله محرومیت معطوف به نیرویی بیرونی باشد، محرومیت پایدار خواهد بود.

مؤسس پویش ایران من با اظهار امیدواری از فعالیت رو به افزایش خیرین بومی در منطقه چابهار تأکید کرد: مردم استان سیستان و بلوچستان در ساخت مدارس مشارکت می‌کنند، حتی با توان اندکی که دارند و به همین دلیل ما معتقدیم این تغییر نگاه می‌تواند طلسم شوم محرومیت را در مدت زمانی کوتاه بشکند. خوشحال هستیم که زمین مدرسه اسلام‌آباد را اهالی روستا اهدا کرده‌اند و بخشی از بودجه ساخت مدرسه را نیز خودشان متقبل شده‌اند.

وی افزود: بدیهی است مشارکت مردم بومی نافی تلاش دولت و بخش خصوصی در این زمینه نخواهد بود، چرا که توسعه آموزشی یک فعالیت گروهی و جمعی است.

ساخت مدرسه توسعه پایدار در روستای سیدبار

پدرام سلطانی همچنین در توضیح فاز دوم فعالیت‌های پویش ایران من برای ساخت مدارس توسعه پایدار گفت: ما به دنبال آن هستیم که با تکیه بر مفهوم مشارکت محلی در ساخت مدارس، مدارسی را در استان سیستان و بلوچستان و سایر استان‌های کشور احداث کنیم که تبدیل به کانون توسعه در روستا شوند. این مدارس که مدارس توسعه پایدار نامیده می‌شوند با مشارکت اهالی روستا چه در مرحله تأمین اعتبار و چه در مرحله ساخت‌وساز احداث می‌گردند، در طراحی آنها از اصول معماری بومی بهره گرفته می‌شود و ساختمان آنها دوستدار محیط زیست است.

وی افزود: مدرسه توسعه پایدار فقط مکانی برای درس خواندن دانش‌آموزان نیست، بلکه اهالی روستا نیز صاحب کانونی برای مهارت‌آموزی اقتصادی، اجتماعی و شهروندی خواهند شد.

نایب رئیس اتاق ایران درباره طرح پایلوت مدرسه توسعه پایدار در روستا سیدبار جدگال در شهرستان چابهار اظهار کرد: ما در حال تهیه مقدمات ساخت مدرسه توسعه پایدار در این منطقه هستیم و جالب این است که در بازدیدی که روز گذشته از این روستا داشتیم شاهد بودیم که با وجود آغاز نشدنِ فرایند ساخت مدرسه، رونق اقتصادی با معرفی سوزن‌دوزی‌های زنانِ سیدبار به این روستا بازگشته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش نیز در مراسم افتتاح مدرسه 6 کلاسه «ایران من 38» در روستای اسلام آباد کنارک گفت: در ارزش فعالیت خیرخواهانه در عرصه مدرسه‌سازی همین بس که نوعی جهاد از طریق صرف اموال به حساب می‌آید. اینکه خداوند به انسان دارایی‌ای بدهد و او بتواند این دارایی را در راه درستی صرف کند، یک نعمت است، بنابراین بدانید که خداوند به شما نعمتی با ارزش عطا کرده است.

رضوان حکیم‌زاده با هم ارز دانستن جایگاه آموزگاران با خیرینِ نیکوکاری که در زمینه مدرسه‌سازی فعالیت دارند، اظهار کرد: اگر جهاد مالی در راه فعالیت خیری همچون علم‌آموزی باشد ثمراتش نسل‌های پی در پی در جامعه باقی خواهد ماند. فعالیت نیکوکارانه‌ای که منجر به ایجاد سقفی روی سر فرزندان این سرزمین شود و فرصت‌های آموزشی برابر را در اختیار آنها قرار دهد، صدقه جاریه‌ای خواهد بود که برای نیکوکاران ره‌توشه‌ای گرانبهاست.

پویش «ایران من» در 18 استان محروم و کمتر توسعه یافته کشور احداث 100 مدرسه ابتدایی را در دستور کار دارد که بیش از 40 مدرسه در این طرح به بهره‌برداری رسیده و باقی آنها تا پایان سال آینده ساخته خواهد شد.

این گروه با اعتقاد به بهره‌وری و ارزشمند بودن سرمایه‌گذاری در آموزش به خصوص در دوره ابتدایی در جهت بالندگی و توسعه کشور، تاسیس مدارس ابتدایی ایران من را در کلیه مناطق محروم و مرزی کشور هدف قرار داده است.

در طرح احداث 100 مدرسه در پویش ایران من تمرکز اولیه بر تکمیل مدارس نیمه‌کاره و پروژه‌های نیمه‌تمام آموزشی به منظور احیا و بهره‌وری سرمایه ملی کشور است. همچنین ساخت مدارس ابتدایی در مناطق مورد نیاز طبق اولویت و تائید وزارت آموزش و پرورش در دستور کار قرار دارد.

در همین رابطه