رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

امیر عابدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

عوامل بازدارنده سرمایه‌گذاری برطرف شود

امیر عابدی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان، گفت: باید در دوره پسابرجام بنگاه‌های اقتصادی از فرصت‌های پیش‌آمده استفاده کنند. اما در این راه موانع زیادی وجود دارد. دولت و مجلس باید این موانع را برطرف کنند.

27 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1271
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
امیر عابدی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان، گفت: باید در دوره پسابرجام بنگاه‌های اقتصادی از فرصت‌های پیش‌آمده استفاده کنند. اما در این راه موانع زیادی وجود دارد. دولت و مجلس باید این موانع را برطرف کنند.

امیر عابدی، عضو هیات رئیس اتاق گرگان

امیر عابدی عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، درباره فرصت‌های پیش‌آمده برای اقتصاد در دوران پسابرجام گفت: «در فضای پسابرجام باید از فرصت‌های پیش آمده به بهترین نحو استفاده کنیم؛ اگر به این فرصت‌ها توجه نکنیم، فرصت‎‌ها به تهدید تبدیل می‌شود.»

عضو اتاق ایران اظهار کرد: «در این دوره ما با شرکت‌های خارجی تعامل خوبی برقرار کرده‌ایم . همین رفت‌وآمدها در تصورات ذهنی طرفین از همدیگر خیلی تاثیرگذار است. اما علاوه بر تعامل ما در حوزه اقتصاد با دو مشکل عمده مواجه هستیم.»

عابدی درباره این مشکلات گفت: «اولین مشکل و مانع بخش خصوصی، موانع بانکی است. رفع این مانع در اختیار دولت نیست. متاسفانه سیاست‌های ایران‌هراسی که دولت‌های بزرگ در پی آن هستند باعث شده که گردش پولی منظم نباشد و این مشکلات با تمام تلاش‌ها، هنوز مرتفع نشده است. اما مشکل دیگر سیاست حاکمیتی در حوزه سیاست خارجی اقتصادی است.»

وی اظهار کرد: «دخالت دولت در حوزه ارتباط شرکت‌ها با همتای خارجی از موانعی است که باید به آن توجه شود. رفع این مشکل اولا در گسترش دیپلماسی اقتصادی است ومساله دیگر این است که باید خود شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی باید بتوانند این تعامل را با زبان خاص خودشان انجام بدهند.»

رئیس شورای بازرگانی ایران و قزاقستان تاکید کرد: «ما باید در تمام این تعاملات به رابطه برد-برد تاکید کنیم و سیاست اقتصادی ما در داخل باهم دیگر تناقض نداشته باشد. باید در داخل موانع و مشکلات را مرتفع کرد.» او این مشکلات را حجم و انباشت قوانین، قوانین مالیاتی، فضای کسب و کار، خصوصی‌سازی، رقابت واقعی، اصلاح نظام بانکی، حذف قوانین دست و پا گیر، گمرک، قانون تجارت عنوان کرد.

عابدی اظهار کرد: «در این دوره از مجلس شورای اسلامی، ما باید مطالبه‌گر باشیم نه مشاور؛ و اگر مطالبه داشته باشیم در آن صورت از مجلس و دولت می‌خواهیم که موانع و مشکلات اجرایی، تقنینی و نظارتی را برطرف کنند.»

رئیس شورای بازرگانی ایران و قزاقستان گفت: «ما باید در این دوره نگاه به غرب و شرق-به غیر از کشورهای متخاصم- را باهمدیگر داشته باشیم؛ در دوره تحریم نگاه فقط به شرق بود ولی الان هیئت‌های اروپایی اقبال خوبی به ایران نشان می‌دهند؛ ولی هنوز ظرفیت کشورهای منطقه را به خوبی نمی‌شناسیم. اما سرمایه‎‌گذار خارجی باید از امنیت و آینده سرمایه خودش مطمئن بشود و این را باید از دولت و مجلس دهم مطالبه کنیم. ما باید شرایط را برای سرمایه‌گذاری آماده کنیم.»

او سرمای‌هگذاری را دو نوع دانست: «سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور در ایران و سرمایه‌گذاری خارجی‎ها در ایران. اما برای هر دو این سرمایه‌گذاری باید بازدارنده‌ها را برطرف کرد.»

 

در همین رابطه