رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از حاشیه‌های یک نشست مشترک

گلایه‌های بخش خصوصی و پاسخ وزیر نیرو

دیدار حمید چیت‌چیان با اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با گلایه‌های بخش خصوصی و پاسخ وزیر نیرو همراه شد.

27 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1280
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«یکی مرد جنگی بِه از صد هزار!» این پاسخی بود که حمید چیت‌چیان وزیر نیرو به اعتراض یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران داد. از همان ابتدای جلسه عدم حضور معاونان وزیر نیرو در این نشست به چشم می‌آمد؛ به استثنای علیرضا دائمی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو که از اواسط جلسه ناگهان جمع را ترک کرد کسی از معاونان وزیر نیرو در برنامه حضور نداشت. در نهایت یکی از اعضای هیات نمایندگان سکوت خود را در این زمینه شکست و به این عدم حضور افراد کلیدی در این جمع شکایت کرد. نشست امروز با حاشیه‌های بسیاری همراه بود. اعضای بخش خصوصی مانند همیشه از عدم مطالبات خود از سوی وزارت نیرو شاکی بودند و سعی داشتند در مدت یک ساعت و نیم صبحانه کاری تمام حرف دل خود را بزنند و حق خود را بگیرند اما زمان کم بود. کار به جایی رسید که محسن جلال‌پور رئیس اتاق ایران در پاسخ به یکی از شاکیان گفت: «من وقتی برای صحبت ندارم وگرنه بخشی از آن را به شما می‌دادم تا حرف‌تان را بزنید.» با وجود همه این گلایه‌ها و حواشی بالاخره نشست به پایان رسید و اکنون امید اتاقی‌ها به کارگاه‌هایی است که وزیر نیرو وعده آن را داد و به این ترتیب نشست ماننده همیشه با گلایه آغاز شد و با وعده به پایان رسید.

شمس اردکانی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران نخستین کسی بود که تریبون بخش خصوصی را در دست گرفت. او با کت‌وشلواری سفید و لحنی کنایه‌آمیز حرف‌هایی را مطرح کرد که تشویق حضار را برانگیخت. او اصرار داشت که «نباید برق و آب به صورت مجانی در اختیار مردم قرار بگیرد و باید عدالت در این زمینه به طور کامل اجرایی شود.» او تأکید کرد: «ارزیابی ریسک سرمایه‌گذاری در ایران خیلی بالاست و دخالت‌های دولتی موجب شده که این ریسک افزایش بیشتری داشته باشد. باید کاری صورت گیرد که این ریسک کاهش پیدا کند.» او در پایان یک گله اساسی را به این شکل مطرح کرد: «وزیر نیرو بدون مشورت با اتاق ایران قیمت انرژی‌های نو را کاهش دادند که این به معنای فرار سرمایه‌گذار است.» دیگر اعضای اتاق نیز هر کدام به شکلی اعتراضات خود را بیان کردند.

وزیر نیرو نیز در پاسخ به صحبت‌های مطرح شده گفت: در حال حاضر متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی در اتحادیه اروپا 37.8 درصد و متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی در ایران 37.5 درصد است، لذا من این اطمینان را می‌دهم که ایران از نظر راندمان نیروگاهی شرایط خوبی را دارد.  حمید چیت‌چیان با بیان این‌که در نیروگاه‌های حرارتی ایران انتشار آلاینده بسیار کمتر از اروپا است، اظهار کرد: با توجه به این‌که در نیروگاه‌های اروپایی از زغال‌سنگ استفاده می‌شود انتشار آلاینده در آنها بسیار زیاد است، اما در ایران با توجه به این‌که بیش از 80 درصد از نیروگاه‌ها از گاز طبیعی استفاده می‌کنند؛ لذا انتشار آلاینده بسیار پایین است.  وی با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو برای ارتقای راندمان افزود: نصب 7500مگاوات بخش بخار نیروگاه‌های گازی موجب ارتقای 1.5 درصدی راندمان و ظرفیت نیروگاه‌ها می‌شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: مجوزهای لازم برای انجام این کار گرفته شده و تنها مشکل این است که بخش خصوصی اقدامات لازم را انجام نمی‌دهد که دلیل این مساله نیز نبود منابع مالی است.  چیت‌چیان یکی‌دیگر از راه‌های ارتقای راندمان نیروگاه‌ها را استفاده از نیروگاه‌های کلاس F دانست و ادامه داد: با سازنده‌های متعددی برای انتقال تکنولوژی کلاس F صحبت شده که این مساله نیز می‌تواند میزان راندمان را به 47 درصد برساند.  وی با بیان این که به زودی این تکنولوژی وارد ایران می‌شود، اظهار کرد: برای ورود تکنولوژی کلاس H محدودیت‌های زیادی وجود دارد، اما در جاههایی که فشار گاز اجازه بدهد از کلاس H نیز استفاده خواهیم کرد، اما فعلا برای انتقال تکنولوژی کلاس F مذاکرات صورت گرفته است.

وزیر نیرو در خصوص نگرانی شرکت‌های داخلی برای ورود شرکت‌های خارجی گفت: هدف اول ما رشد ظرفیت‌های داخلی است و فاینانسی که اخذ می‌کنیم در همین راستا تعریف شده است.  چیت‌چیان با بیان این‌که از اعضای فدراسیون آب در اتاق فکر حضور دارند، اظهار کرد: سعی می‌کنیم در آینده تعداد بیشتری از اعضای بیشتری در جلسات اتاق فکر استفاده کنیم.  وی با بیان این‌که بیش از 40 درصد از وقت مدیران وزارت نیرو صرف حل مساله مطالبات بخش خصوصی می‌شود، ادامه داد: واقعیت این است که وزارت نیرو در این زمینه به تنهایی تصمیم‌گیرنده نیست و سال گذشته بیشترین استفاده از خزانه اسناد اسلامی و انتشار اوراق مشارکت توسط وزارت نیرو صورت گرفت.

وزیر نیرو در خصوص وضعیت کیفیت برق ایران گفت: کیفیت برق کشور در رده بالایی در منطقه قرار دارد، اما برای رسیدن به استاندارد اروپا فاصله داریم که برنامه‌هایی را برای رفع این فاصله نیز در نظر گرفته‌ایم.  چیت‌چیان در خصوص تشکیل سه کارگروه برای مشکلات آبی بیان کرد: حداکثر تا پایان هفته آینده تصمیم‌گیری می‌شود و اعضای این کارگروه مشخص خواهد شد.

در همین رابطه