رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

از سوی بانک مرکزی انجام شد

ابلاغ متمم بخشنامه ممنوعیت واردات کالا از چهار کشور بدون انتقال ارز

بانک مرکزی در تکمیل بخشنامه ممنوعیت واردات کالا از کشورهای ترکیه، چین، کره و هند به‌صورت بدون انتقال ارز، موارد سه‌گانه‌ای را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس شبکه بانکی ملزم شد در استفاده از روش پرداخت برات اسنادی با رعایت موارد سه‌گانه و در چارچوب مقررات ارزی اقدام کند.

18 فروردین 1397
کد خبر : 12916
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بانک مرکزی در تکمیل بخشنامه ممنوعیت واردات کالا از کشورهای ترکیه، چین، کره و هند به‌صورت بدون انتقال ارز، موارد سه‌گانه‌ای را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

با توجه به ابلاغیه شماره ۹۶.۲۳۴۵۸ مورخ ۱۳۹۶.۱۱.۱۰ معاون اول رئیس‌جمهور در خصوص ممنوعیت واردات کالا از کشورهای ترکیه ، چین، کره و هند به‌صورت بدون انتقال ارز و تأکید بر استفاده از روش‌های بانکی (گشایش اعتبار/ برات اسنادی و یا حواله) شبکه بانکی لازم است در استفاده از روش پرداخت برات اسنادی با رعایت موارد زیر و در چارچوب مقررات ارزی اقدامات لازم را به عمل آورند.

۱- در مواردی که ثبت سفارش غیر بانکی و پرداخت به فروشنده قبل از ۱۳۹۶.۱۱.۱۶ صورت پذیرفته باشد، استفاده از روش برات اسنادی بدون تعهد پرداخت به‌شرط ارائه اصلاحیه ثبت سفارش مبنی بر تغییر نوع آن به « شیوه‌های متداول بانکی» و ارائه اسناد و مدارک مثبته توسط متقاضی مبین انجام پرداخت و یا تسویه‌حساب با ذینفع و همچنین در مقابل ارائه اسناد حمل مربوطه، صرفاً تا پایان فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷ مجاز خواهد بود.

۲- در مواردی که ثبت سفارش انجام نشده اما پرداخت‌های مربوطه قبل از ۱۳۹۶.۱۱.۱۶ صورت پذیرفته باشد، استفاده از روش برات اسنادی بدون تعهد پرداخت به‌شرط انجام ثبت سفارش با نوع « شیوه‌های متداول بانکی» با ارائه اسناد و مدارک مثبته توسط متقاضی حاکی از انجام پرداخت و یا تسویه‌حساب با ذینفع و ارائه اسناد حمل مربوطه، صرفاً تا پایان فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷ مجاز خواهد بود.

۳- در سایر موارد در صورت انجام ثبت سفارش بعد از ۱۳۹۶.۱۱.۱۶ بابت واردات از ۴ کشور مذکور استفاده از روش برات اسنادی بدون تعهد پرداخت مجاز نبوده و استفاده از سایر ابزارهای بانکی منوط به خرید ارز از این بانک خواهد بود.

ضمناً در خصوص ثبت سفارش‌هایی که قبل از ۱۳۹۶.۱۱.۱۶ به‌صورت بدون انتقال ارز (غیر بانکی) صادر گردیده‌اند، چنانچه مشمول ماده ۱۱ آئین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات باشند، واردکنندگان می‌توانند با هماهنگی گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص ترخیص کالای خود اقدام کنند.

آمارهای تجاری در 11 ماهه سال 96 نشان می‌دهد که سهم این 4 کشور در تأمین کالاهای وارداتی ایران 41 درصد بوده است.

آمار واردات ایران از 4 کشور در 11 ماه 1396

نام کشور

میلیون دلار

سهم از واردات- درصد

چین

11,534

24

کره جنوبی

3,292

7

ترکیه

2,863

6

هند

1,950

4

جمع کل واردات ایران

47,657

100

موضوعات :
در همین رابطه