رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

محمود تولایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

امسال سال رشد بنگاه‌های کوچک و متوسط هم باشد

تولایی، رئیس اتاق کاشان معتقد است: اگر اقتصاد ایران در سالی که گذشت در برخی حوزه شاهد رشد 4 درصدی بود ولی در برخی از حوزه‌ها چون کسب‌وکارهای کوچک و متوسط رکود شدیدی را تجربه کرد. سهم امروز رشد اقتصادی سهم بنگاه‌های بزرگ و است نه بنگاه‌های کوچک و متوسط.

19 فروردین 1397
کد خبر : 12936
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
تولایی، رئیس اتاق کاشان معتقد است: اگر اقتصاد ایران در سالی که گذشت در برخی حوزه شاهد رشد 4 درصدی بود ولی در برخی از حوزه‌ها چون کسب‌وکارهای کوچک و متوسط رکود شدیدی را تجربه کرد. سهم امروز رشد اقتصادی سهم بنگاه‌های بزرگ و است نه بنگاه‌های کوچک و متوسط.

محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان - عکس: محمد علی‌مهدی

 

اگرچه اقتصاد ایران با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم کرده است و دهه سختی را پشت سر گذاشته ولی در سال 1396 رشد بالای 4 درصدی را تجربه کرده است. اما باید پرسید آیا این رشد می‌تواند پایدار بماند و در سال 97 تکرار می‌شود یا نه؟ محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان، در گفت‌وگو به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: سال گذشته رشد بالای 4 درصد در اقتصاد ایران اتفاق افتاد اما این رشد همه اقتصاد را شامل نمی‌شد و در بخش‌هایی از اقتصاد قابل‌مشاهده بود.

رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران به وضعیت بازار ارز در کشور اشاره‌کرده و آن را آشفته‌بازاری می‌خواند که برخی از صادرکننده‌ها به دلیل بالا رفتن نرخ ارز از آن دفاع می‌کنند. اما او این وضعیت بازار ارز را نامناسب می‌داند که بر روند رشد اقتصادی در سال 1397 تأثیر منفی خواهد گذاشت. تولایی تأکید می‌کند باید دولت به فکر سامان دادن این بازار بیفتد و اجازه ندهد بازار ارز به‌صورت لجام‌گسیخته در حرکت باشد.

او معتقد است: تحقق رشد 4 درصدی برای اقتصاد ایران در سال 97 موفقیت بزرگی است و می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کمک کند. اما باید دولت قبل از هر کاری به بازار ارز سامان دهد.

تولایی راهکار دیگری را پیشنهاد می‌دهد: او به ارز جایگزین دلار اشاره دارد که فعالان اقتصادی بتوانند از این طریق معاملات خود را سامان دهند و هر بار به بهانه‌ای نوسانات، تحریم‌ها و محدودیت‌های بانکی بر روند و شیوه فعالیت آن‌ها اثرگذار نباشد.

او در ادامه گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از رکود در بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌گوید و معتقد است: اگر اقتصاد ایران در سالی که گذشت در برخی حوزه شاهد رشد 4 درصدی بود ولی در برخی از حوزه‌ها چون کسب‌وکارهای کوچک و متوسط رکود شدیدی را تجربه کرد.

 به‌گفته تولایی دولت باید تلاش کند با برنامه‌ریزی منسجم به این بخش از مشکلات اقتصادی رسیدگی کند. به گفته تولایی رونق اقتصادی باید همه حوزه‌های اقتصادی را درگیر کند و مختص اقتصاد بخش دولتی نباشد. سهم امروز رشد اقتصادی سهم بنگاه‌های بزرگ و است نه بنگاه‌های کوچک و متوسط.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تأکید می‌کند باید در سال 1397 همه بخش‌های اقتصادی درگیر رشد اقتصادی باشند. اما این سامان دادن این مسئله نیاز به برنامه‌ریزی جدی دارد.

در همین رابطه