رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران در گزارش کوتاهی بررسی کرد

چرا رابطه با کرواسی سودمند است؟

رئیس اتاق ایران فردا میزبان رئیس جمهوری کرواسی و هیات اقتصادی همراه است. هیات اقتصادی کرواسی امروز میهمان اتاق البرز خواهد بود.

28 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1304
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رئیس اتاق ایران فردا میزبان رئیس جمهوری کرواسی و هیات اقتصادی همراه است. هیات اقتصادی کرواسی امروز میهمان اتاق البرز خواهد بود.

کیتاروویچ، رئیس جمهور کرواسی

ساختمان ده طبقه اتاق ایران در مرکز شهر تهران، فردا میزبان رئیس جمهور کرواسی است. جمهوری کرواسی در سال ۱۹۹۱ مستقل شد و از همان موقع، مذاکرات این کشور با اتحادیه اروپا برای پیوستن به این پیمان سیاسی، اقتصادی شروع شد. این کشور یک بازار 4.2 میلیون نفری کوچک اما بسیار مطلوب برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

پیش از این یک بار در سال 83، رئیس جمهوری وقت ایران به کرواسی سفر کرده و با رئیس جمهور این کشور دیدار کرده بود. 

حاصل این سفر در آن سال، امضای 3 یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری بین تهران و زاگرب برای توسعه روابط دو کشور بود. این موافقتنامه ها و یادداشت تفاهم ها عبارت بودند از:
1- موافقتنامه همکاری بین صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و رادیو و تلویزیون جمهوری کرواسی
2- توافقنامه همکاری علمی بین فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و آکادمی علوم و هنر کرواسی
3- یادداشت تفاهم همکاری میان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و اتاق اقتصاد زاگرب
«وچرنی» یکی از پر تیراژترین روزنامه‌های کرواسی درباره سفر رئیس‌جمهور این کشور به ایران می نویسد: بعد از برداشته شدن تحریم‌های ایران، مقام‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاران کشورهای بسیاری با ایران ملاقات داشته‌اند. مطمئنا دیدار خانم کلیندا گرابار کیتاروویچ و هیات همراه بزرگ اقتصادی او که با برنامه‌ریزی و هماهنگی اتاق بازرگانی کرواسی (HGK) انجام می‌شود، موفقیت آمیز خواهد بود و نتایج مطلوبی در پی خواهد داشت. علاوه بر روابط سیاسی بسیار خوب، دو کشور به دنبال افزایش روابط اقتصادی نیز هستند.

بر اساس گزارش روزنامه قانون، حدود ۵۰ شرکت کروات از بخش‌های انرژی، عمرانی و همچنین شرکت‌های دارویی و ۷۰ نماینده از این بخش‌ها امروز به ایران سفر می‌کنند. بعضی از این شرکت‌ها سابقه حضور قبلی در بازار ایران را دارند و تعدادی از آنها برای برقراری ارتباط اولیه به ایران سفر خواهند کرد.
در میان این شرکت ها می توان به نام هایی چون شرکت نفت کرواسی (INA) ، شرکت گاز کرواسی (PPD)، نصب خطوط انتقال برق، شرکت دارویی JGL، انستیتو عمرانی IGH و شرکت PRO INTEGRIES اشاره کرد. در زمان تحریم ها، سران دولت‌های قبلی کرواسی یعنی «وسنا پوسیچ» و «دارکو لورنسین» و همچنین رئیس سابق مجلس کرواسی «یوسیپ لکو» از ایران بازدید کرده و به اهمیت روابط و همکاری بین ایران و کرواسی تأکید کرده بودند.
با توجه به اینکه کرواسی از لحاظ ژئوپلتیکی موقعیت خاصی دارد، می‌تواند توزیع کننده گاز ایران برای بسیاری از کشورهای اروپایی باشد و همان طور که مقام‌های ایرانی اعلام کرده‌اند این موضوع یکی از اهداف استراتژیک در همکاری با کرواسی است و تمایل خوبی برای عملی شدن این پروژه در هر دو طرف وجود دارد.
ایرانی‌ها برای سرمایه گذاری در پایانه‌های LNG، کشتی‌سازی، صنایع پتروشیمی، صنعت توریست و … بسیار علاقه مند هستند و شرکت‌های داخلی کرواسی نیز در زمینه پروژه‌های زیربنایی و بخش‌های انرژی علاقه مند به سرمایه‌‌گذاری در ایران هستند.

موضوعات :
در همین رابطه