رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

اسماعیل چمنی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

سرمایه‌گذاران در صنعت گردشگری تبریز بدون مالیات کار می‌کنند

حذف بروکراسی‌های زائد اداری و حذف عوارض برای ساخت هتل در شهر تبریز، از امکاناتی است که اتاق تبریز با همکاری شورای شهر برای جذب هفت هزار میلیارد تومان به صنعت گردشگری این شهر در سال ۹۵ فراهم کرده است.

29 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1320
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
حذف بروکراسی‌های زائد اداری و حذف عوارض برای ساخت هتل در شهر تبریز، از امکاناتی است که اتاق تبریز با همکاری شورای شهر برای جذب هفت هزار میلیارد تومان به صنعت گردشگری این شهر در سال ۹۵ فراهم کرده است.

اسماعیل چمنی، عضو کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران

«استان آذربایجان شرقی بیش از 1730 مرکز گردشگری و تاریخی دارد، بزرگترین بازار سرپوشیده دنیا در تبریز است و این شهر به عنوان مرکز بافت جهانی فرش دستباف سال گذشته انتخاب شد و همچنین برای سال 2018 به عنوان شهر نمونه گردشگری در کشورهای اسلامی انتخاب شده است. این مسئله هم باعث توسعه آذربایجان شرقی می شود و هم در سطح ملی تاثیر می گذارد. تبریز با شهرهای دیگر در حوزه گردشگری با توجه به مراکز تاریخی و ثبت آثار متفاوت است. در بحث صنایعی مانند چرم مزیت نسبی دارد و همین مسئله باعث جذب گردشگر می‌شود.» 

اسماعیل چمنی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تبریز، ظرفیت‌های تبریز را در حوزه صنعت گردشگری این‌طور معرفی می‌کند و در ادامه به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید:«تبریز در حوزه سلامت هم توریست‌پذیر است. آن‌هایی که از کشور آذربایجان برای معالجه به ایران می‌آیند، در شهر تبریز اقامت می‌کنند. این ویژگی‌ها دست به دست هم می‌دهد تا تبریز نسبت به سایر شهرها در حوزه گردشگری متفاوت باشد.» 

چمنی که در شورای شهر تبریز هم عضویت دارد، برنامه‌های مشترک اتاق و شورای شهر تبریز را برای جذب سرمایه‌گذاری این‌چنین توضیح می‌دهد:«در تبریز برنامه اصلی ما در حال حاضر این است که بتوانیم سرمایه‌گذار را برای احداث هتل در این شهر جذب کنیم. در شورای شهر هم مصوبه‌ا‌ی تصویب شده است که از سرمایه‌گذران برای هتل‌سازی عوارض و مالیاتی اخذ نشود. در حال حاضر بحث گردشگری در دنیا به اصلی‌ترین بحث توسعه کشورها تبدیل شده است. حوزه‌های اشتغال و تولید ثروت باید از مسیر گردشگری عبور کنند.کمیته‌های مختلفی هم برای گردشگری در سال 2018 تشکیل شده است و در حال برنامه‌ریزی هستیم.»

عضو کمیسیون اقتصاد گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران درباره حضور دولت و بخش خصوصی در حوزه سرمایه‌گذاری می‌گوید:«در حوزه گردشگری دولت باید نظاره‌گر و سیاست‌گذار باشد. در بخش خصوصی ما امکانات سرمایه‌گذاری را فراهم کرده‌ایم و فکر می‌کنیم در هیچ کدام از شهرهای کشور چنین نباشد. در حوزه خدماتی تجاری هم شرایط بسیار مهم است.در استان ما بخش خصوصی بسیار فعال است. با توجه به تعامل اتاق بازرگانی و اعضای شورای شهر و مجموعه شهرداری، توانسته‌ایم امکانات خوبی را برای توسعه صنعت گردشگری فراهم کنیم. مدیر کل گردشگری استان ما از مجموعه مدیران شهرداری است و تعامل بسیار خوبی است.»

آن‌طور که چمنی روایت می‌کند، بروکراسی‌های اداری که همواره در فعالیت‌های اقتصادی مورد نقد قرار می‌گیرد، در تبریز از بین رفته است:«سرمایه‌گذار همیشه به دنبال سه عامل است؛ امنیت، منفعت سود و تکریم. در تبریز هر سه مورد فراهم است و بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است. ما برای جذب سرمایه‌گذار تلاش‌های زیادی انجام داده‌ایم، بروکراسی‌های زائد اداری را حذف کرده‌ایم و پیچیدگی‌ها کم شده است.»

در کلانشهر تبریز برای جذب بیش از هفت هزار میلیارد تومان در سال ۹۵ پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است. چمتی می‌گوید:«به تازگی پروژه‌ای را افتتاح کرده‌ایم و برای احداث پارک و هتل هزار میلیارد تومان سرمایه جذب کرده‌ایم.سال گذشته در حوزه شهرداری‌ها چهار هزار میلیارد تومان سرمایه جذب شده بود. این رقم سال ۹۳ سه هزار میلیارد بوده و هر سال روند تصاعدی را تجربه کرده‌ایم. با توجه به سرمایه‌گذارهایی که در دوره جدید بعد از رفع تحریم‌ها به ایران می‌آیند، جذب هفت هزار میلیارد تومان سرمایه با امکاناتی که فراهم کرده‌ایم برای امسال میسر خواهد بود.»

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در انتها در خصوص سرمایه‌گذاری می‌گوید:«در خصوص جذب سرمایه‌گذار خارجی فقط باید به چند نکته توجه کنیم، غافل از این نباشیم که در کشور ما بهره بانکی بالای 20 رصد است. همین مسئله باعث می‌شود سرمایه‌گذاران داخلی رغبت نکنند به کارهای تولیدی و خدماتی وارد شوند. چرا که سود بانکی برایشان بدون خطر پول زیادی به همراه می‌آورد.ولی برای سرمایه‌گذاران خارجی که در کشورهایشان سود بانکی زیر پنج درصد است، ورود به ایران و سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ارزش دارد.»

موضوعات :
در همین رابطه