رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران

تولید در اولویت تولید کننده‌ها نیست

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تولید، سرمایه‌گذاری و صادرات را اجزای یک سیستم می‌داند که باید همه این اجزا باهم اصلاح شود. دولت و مجلس باید در اصلاح این اجزا تلاش کند.

29 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1322
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تولید، سرمایه‌گذاری و صادرات را اجزای یک سیستم می‌داند که باید همه این اجزا باهم اصلاح شود. دولت و مجلس باید  در اصلاح این اجزا تلاش کند.

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران

عباس آرگون، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران به تولید، سرمایه‌گذاری و صادرات اشاره داشت. او این سه حوزه را چرخه‌ای متصل به هم می‌داند که در صورت کژکارکردی یکی از آنها، کل سیستم دچار مشکلات اساسی می‌شود.

آرگون می‌گوید: «در دوره پساتحریم و در دروه‌ای که بر اقتصاد مقاومتی تاکید می‌شود تولید اولویت اول اقتصاد است؛ اما تولید بدون سرمایه و سرمایه‌گذاری ممکن نیست.» او این سرمایه‌گذاری را شامل سرمایه داخلی و خارجی می‌داند.

اگر قرار است که طبق برنامه‌ریزی دولت و مجلس، اقتصاد ایران در سال 95، 8درصد رشد کند این هدف بدون سرمایه‌گذاری ممکن نخواهد بود. آرگون درباره آن می‌گوید: «عمل به وعده نیاز به برنامه‌ریزی دارد؛ ما باید بتوانیم جذب سرمایه‌گذاری کنیم. لازمه تولید، سرمایه است و ما باید بتوانیم در فضای پسابرجام از سرمایه خارجی استفاده کنیم. اما در این حوزه ما با مشکلات متعددی دست به گریبان هستیم.»

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره این مشکلات می‌گوید: «ما به همدلی دولت و مجلس نیازمندیم. دولت و مجلس باید بتوانند در جذب سرمایه‌های خارجی باهم همکاری خوبی داشته باشند. اما علاوه بر این الزام، باید قوانین و مقررات هم اصلاح شود.»

او اولین گام را اصلاح قوانین و مقررات حوزه تجارت، فضای کسب و کار، مالیات، بانک، گمرک، وصول مطالبات، سازمان تامین اجتماعی و کارگر می‌داند. اما مهمترین مشکل این حوزه به غیر از موارد اشاره شده مسئله دیگری است و آن این است که تولید در اولویت تولید کننده‌ها نیست.

آرگون درباره علت این مسئله تصریح کرد: «تولید به دلیل ریسک بالای آن در ایران در اولویت تولید کننده‌ها نیست. برای اینکه تولید کننده ایرانی با هزاران مشکل مشخص و نامشخص درگیر هست. به‌عنوان مثال، بانک به تولید کننده‌ها وام با سود 22 درصد می‌دهد که نرخ موثر آن در نهایت به 30 درصد می‌رسد. حالا سوال این است که کدام تولید کننده می‌تواند در ایران کالایی تولید کنند که سود آن 30درصد باشد؟ آیا واقعا در این شرایط، می‌توان تولید کرد؟»

 آرگون افزود: «با توجه به این شرایط، خیلی از تولید کننده‌ها به جای سرمایه‌گذاری در تولید، سرمایه‌های خود را به بانک‌ها منتقل می‌کنند. سرمایه غیرمولد اما سودآور که فرد نه دغدغه مالیات و گمرک دارد و نه با سازمان‌های عریض و طویل و بروکراسی‌های تودرتو درگیر است.»

ما اگر سرمایه نداشته باشیم تولید نداریم و اگر تولید نداشته باشیم صادرات معنا ندارد. صادرات با تولید در ارتباط است و وقتی ما تولید منظم نداریم پس جایگاه ما در بازارهای هدف هم مشخص است. آرگون در ادامه تاکید می‌کند: «این چرخه معیوب یا ناقص است و باید همه اجزای این چرخه و این سیستم با همدیگر اصلاح شود. ما باید اقتصاد تولیدمحور را اصل قرار دهیم و برای همین به جذب سرمایه و صادرات کالای تولید شده فکر کنیم اما همه اینها باهمدیگر به اصلاح سیستم نیازمند است. باید موانع تولید برطرف شود و این موانع را باید دولت و مجلس باهمدیگر انجام دهد. یعنی هم فضای کسب و کار بهبود یابد و هم قوانین اصلاح شود و هم سیستم بانکی از تولید حمایت کند و هم دولت و مجلس برای رفع موانع باهم همراه باشند.»

در همین رابطه