رادیو مجازی اتاق ایران - 31 اردیبهشت 1403

سلاح‌ورزی در دیدار با وزیر سرمایه‌گذاری و روابط اقتصادی مقدونیه مطرح کرد

ضرورت توجه ایران و مقدونیه به حمل‌ونقل و گردشگری

هیات اقتصادی اتاق ایران که به مقدونیه سفر کرده است، دیداری با عدنان کاهیل، وزیر سرمایه‌گذاری و روابط اقتصادی مقدونیه داشت. در این دیدار هر دو طرف با تشریح قوانین و مشوق‌های خود در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی، بر لزوم تلاش بخش خصوصی دو کشور برای زمینه‌سازی همکاری‌های بیشتر تاکید کردند.

07 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13236
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هیات اقتصادی اتاق ایران، متشکل از اعضای هیات رئیسه و اعضای هیات نمایندگان این تشکل که به مقدونیه سفر کرده است، در ادامه سفر دیداری با عدنان کاهیل، وزیر سرمایه‌گذاری و روابط اقتصادی مقدونیه داشت. در این دیدار هر دو طرف با تشریح قوانین و مشوق‌های خود در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی، بر لزوم تلاش بخش خصوصی دو کشور برای زمینه‌سازی همکاری‌های بیشتر تاکید کردند.

هیات اقتصادی اتاق ایران، در جریان سفر به مقدونیه، با عدنان کاهیل، وزیر سرمایه‌گذاری و روابط اقتصادی مقدونیه دیدار کرد. در این دیدار، قوانین و مشوق‌های حوزه سرمایه‌گذاری خارجی ایران و مقدونیه تشریح شد و طرفین  بر لزوم تلاش بخش خصوصی دو کشور برای زمینه‌سازی همکاری‌های بیشتر تاکید کردند.

در این جلسه، حسین سلاح ورزی، نائب رئیس اتاق ایران با ارائه توضیحاتی در خصوص قوانین و مشوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی کشورمان، گفت: در ایران برای سرمایه‌گذاری خارجی از 5 تا 10 سال معافیت و تسهیلات مالیاتی در نظر گرفته می‌شود و اگر توافقات به‌دست‌آمده در این سفر به نتیجه برسد، مطمئناً سرمایه‌گذاری‌های مناسبی بین دو کشور انجام خواهد شد.

سلاح ورزی با اشاره به اینکه زمینه‌های مساعد زیادی برای همکاری میان ایران و مقدونیه وجود دارد، افزود: با توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور، یقیناً سرمایه‌گذاری‌های خوبی توسط شرکت‌های ایرانی در مقدونیه به انجام خواهد رسید، به‌ویژه که عضویت مقدونیه در اتحادیه اروپا می‌تواند ورود کالاهای ایرانی به بازار اروپا را تسهیل کند.

نائب رئیس اتاق ایران در ادامه با تاکید بر اینکه دو کشور باید در زمینه حمل‌ونقل نیز همکاری‌های خود را گسترش دهند، تصریح کرد: یوگسلاوی در گذشته یکی از نقاط تمرکز ما برای حمل‌ونقل بوده و خصوصاً در زمینه ترانزیت همکاری‌های خوبی با یوگسلاوی و بلغارستان داشته‌ایم که اینک این همکاری‌ها می‌تواند با مقدونیه ادامه پیدا کند.

سلاح ورزی، توجه به صنعت گردشگری را از دیگر مسائل قابل‌توجه بین دو کشور عنوان کرد و اظهار کرد: ایران و مقدونیه در زمینه فرهنگ و آثار تاریخی تشابهات زیادی دارند و این می‌تواند توسعه همکاری‌های فرهنگی و توریستی دو کشور را تسهیل کند.

او بر لزوم توجه به دو نکته برای توسعه صنعت گردشگری میان ایران و مقدونیه تاکید و تصریح کرد: ابتدا باید گشایش سفارت مقدونیه در ایران و تسهیل صدور روادید به سرانجام برسد و در ادامه باید راه‌اندازی خط پروازی مستقیم بین دو کشور در دستور کار قرار گیرد.

نائب رئیس اتاق ایران همچنین درخواست کرد: قانون سرمایه‌گذاری خارجی مقدونیه برای اطلاع‌رسانی به فعالان بخش خصوصی ایران در اختیار هیات ایرانی قرار داده شود و متقابلاً قانون سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نیز در اختیار اتاق مقدونیه قرار گیرد تا آن را به اطلاع بخش خصوصی این کشور برسانند.

سلاح ورزی اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک تفاهم‌های انجام شده در سفر اخیر به نتیجه برسد  و ازآنجاکه امروزه تجارت و اقتصاد جلوتر از سیاست حرکت می‌کند، توسعه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور بتواند به تحکیم روابط سیاسی ایران و مقدونیه نیز کمک کند.

در ادامه این جلسه، عدنان کاهیل، وزیر سرمایه‌گذاری و روابط اقتصادی مقدونیه ضمن اعلام اینکه قانون سرمایه‌گذاری خارجی مقدونیه با امتیازات ویژه به‌زودی تصویب خواهد شد، زمینه‌های مستعد مقدونیه برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی را برشمرد.

کاهیل گفت: ما برای جذب سرمایه‌گذاری مشوق‌های قابل‌توجهی در اختیار شرکت‌ها قرار خواهیم داد و در این مسیر، سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در مقدونیه می‌تواند زمینه‌های گسترش تعاملات اقتصادی فی‌مابین را بیش‌ازپیش فراهم آورد.

او با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های هنگفت ترکیه در مقدونیه، ابراز امیدواری کرد که شرکت‌های معظم ایرانی نیز با بررسی ظرفیت‌های مقدونیه نسبت به سرمایه‌گذاری در این کشور اقدام کنند.

وزیر سرمایه‌گذاری و روابط اقتصادی مقدونیه در ادامه با استقبال از پیشنهاد نائب رئیس اتاق ایران برای توسعه صنعت گردشگری میان ایران و مقدونیه، از راه‌اندازی خط پرواز مستقیم میان استقبال و تاکید کرد: برای تحقق این مهم باید همت کنیم و زمینه برای صدور رواید بین دو کشور فراهم آوریم.

به عقیده کاهیل، هم‌اکنون وظیفه بخش خصوصی دو کشور این است که بخش‌های سیاسی کشور متبوع خود را برای انجام درخواست‌های مورد نیاز به حرکت درآوردند.

در پایان این دیدار، هیات اقتصادی اتاق ایران از وزیر سرمایه‌گذاری و روابط اقتصادی مقدونیه دعوت کرد در آینده نزدیک به همراه یک هیات اقتصادی به ایران سفر کند و این درخواست مورد استقبال کاهیل قرار گرفت.

در همین رابطه