رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

جزئیات تشکیل کمیته دائمی ارز از زبان فریال مستوفی

تشکیل کمیته دائمی ارز در اتاق ایران؛ بخش خصوصی به دنبال راهکار برای بازار ارز

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری با بیان اینکه در کمیته ارز دو هدف عمده پیگیری می‌شود، گفت: اولین هدف بررسی مسائل فعلی ارزی و ارائه راهکار کوتاه‌مدت برای رفع بحران پیش‌آمده و دومین هدف نیز ارائه راهکار بلندمدت ارزی برای آینده است.

09 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13268
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تصمیمات ارزی دولت و بخشنامه‌های اخیر بانک مرکزی مشکلاتی را برای بخش خصوصی و به ویژه صادرات کشور به وجود آورده و این مساله همواره یکی از موضوعات مورد بحث در جلسات و نشست‌های اتاق‌ ایران و اتاق‌های سراسر کشور بوده است.

در واپسین روزهای فروردین‌ماه درست هم‌زمان با التهاب بازار ارز و سردرگمی فعالان اقتصادی، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در نخستین نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور پیشنهاد داد که کمیته دائمی ارز در اتاق ایران شکل بگیرد و به صورت مستمر مسائل ارزی را دنبال کند.

ایجاد این کمیته به تصویب هیات رئیسه اتاق ایران رسید و به ریاست محمدرضا انصاری، نایب رئیس اتاق ایران آغاز به کار کرد.

فریال مستوفی، یکی از اعضای کمیته دائمی ارز در این باره به «پایگاه خبری اتاق ایران» توضیح داد: کمیسیون سرمایه‌گذاری و کمیسیون پول و سرمایه در جلسه مشترک خود پیشنهاد تشکیل کمیته ارزی اتاق را به رئیس اتاق ایران دادند تا از این طریق بتوانیم نظرات بخش خصوصی را در این زمینه دنبال کرده و برای حل مشکلات موجود راهکار ارائه دهیم. نهایتاً این راهکارها برای اجرایی شدن به دولت و مجلس ارائه می‌شود.

مستوفی خبر داد: تاکنون سه جلسه تشکیل شده و فردا (دوشنبه) نیز چهارمین جلسه کمیته ارزی تشکیل می‌شود. در این جلسات برحسب نیاز از ارگان‌ها و نهادهایی که نظرات آن‌ها بتواند به ما کمک کند، دعوت می‌کنیم.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری با بیان اینکه در کمیته ارز دو هدف عمده پیگیری می‌شود، گفت: اولین هدف بررسی مسائل فعلی ارزی و ارائه راهکار کوتاه‌مدت برای رفع بحران پیش‌آمده و دومین هدف نیز ارائه راهکار بلندمدت ارزی برای آینده است.

مستوفی تصریح کرد: تاکنون بخشنامه‌های بانک مرکزی را بررسی کرده و اشکالات آن‌ها را در‌آورده‌ایم. اکنون در حال مذاکره برای رفع اشکالات و ارائه راه‌حل هستیم، اما هنوز راه‌حلی که اعضا روی آن توافق داشته باشند ارائه نشده است. باید تمام بخش‌های اقتصادی نظراتشان را ارائه دهند و در راهکار نهایی منافع دولت و بخش خصوصی در نظر گرفته شود.

او با تأکید بر اینکه جمع‌بندی نهایی باید مورد توافق هر دو طرف دولت و بخش خصوصی باشد، اعلام کرد که قرار است تا آخر این هفته راه‌حل کوتاه‌مدت و نظر کل کمیته ارائه شود.

مستوفی همچنین معتقد است نظر دولت نسبت به تشکیل این کمیته مثبت بوده و از آن استقبال کرده است.

اسامی اعضای کمیته دائمی ارز از این قرار است:

  • محمدرضا انصاری، نایب رئیس اتاق ایران
  • مرتضی اله داد، معاون اقتصادی اتاق ایران
  • کوروش پرویزیان، رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق ایران
  • فریال مستوفی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران
  • ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران
  • محمدرضا جعفری، رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران
  • عدنان موسی پور، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران
  • محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات
  • فرهاد احتشام زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو
  • سیامک پیربابایی، عضو هیات رئیسه فدراسیون واردات ایران
  • سیدرضا زیتون نژاد ، نایب رئیس کمیسیون پول و سرمایه

در جلسات پیشین این کمیته افرادی همچون فاطمه حسینی نماینده مجلس، مصطفی بهشتی روی عضو هیات مدیره بانک پاسارگاد و محمدرضا رمضانی معاون امور مجلس اتاق ایران حضور داشته‌اند.

در همین رابطه