رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس جمهور کرواسی و هیئت اقتصادی همراه به اتاق ایران آمد

جلال‌پور: رقم ناچیز مبادلات اقتصادی ایران و کرواسی شایسته روابط خوب دو کشور نیست

رئیس اتاق ایران از سفر هیاتی ایرانی به کرواسی در آینده‌ای نزدیک خبر داد. رئیس‌جمهور کرواسی خواستار تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور برای افزایش روابط اقتصادی شد.

03 خرداد 1395
کد خبر : 1330
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رئیس اتاق ایران از سفر هیاتی ایرانی به کرواسی در آینده‌ای نزدیک خبر داد. رئیس‌جمهور کرواسی خواستار تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور برای افزایش روابط اقتصادی شد.

کولیندا گرابار کیتاروویچ، رئیس‌جمهور کرواسی در اتاق ایران - عکس: بهاره تقی آبادی

کولیندا گرابار کیتروویچ رئیس‌جمهوری کرواسی به همراه هیئت اقتصادی و تجاری همراه عصر امروز چهارشنبه به  اتاق ایران آمد تا مذاکرات اقتصادی بین فعالان بخش خصوصی ایران و فعالان اقتصادی کرواسی در ساختمان اتاق ایران انجام شود.

در ابتدا همایش تجاری ایران و کرواسی با حضور رئیس جمهور کرواسی، وزرای اقتصادی و روسای اتاق های بازرگانی برگزار شد. پس از آن محسن جلال پور و رئیس اتاق کرواسی در دیداری دو جانبه به گفتگو پرداختند و همزمان نشست رو در رو میان بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد.

سرآغاز فصل جدید همکاری های اقتصادی میان تهران و زاگرب

محسن جلال پور رئیس اتاق ایران در همایش تجاری دو کشور با اشاره به اشتیاق کرواسی طی چند سال اخیر نسبت به گسترش همکاری های اقتصادی دو جانبه با ایران اظهار داشت: ایران و کرواسی در زمان تحریم ها روابط خوبی با یکدیگر داشتند و بدون تردید سفر رئیس جمهور این کشور به ایران برای ادامه همکاری ها و اجرای برنامه های مشترک بسیار موثر خواهد بود.

طبق گزارش روابط عمومی اتاق ایران، رئیس اتاق ایران با بیان اینکه در دوران پساتحریم ظرفیت ها و توانمندی های بالقوه بسیار وسیع و متنوعی برای همکاری های بین دو کشور وجود دارد، گفت: رقم ناچیز مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور شایسته روابط خوب فی ما بین نیست و امیدواریم با تلاش بازرگانان و صاحبان صنایع دو کشور به زودی به سطح قابل قبولی از مبادلات تجاری و صنعتی دست یابیم.

جلال پور ادامه داد: استمرار و توسعه همکاری ها در زمینه های مختلف از جمله اکتشاف و تولید نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، تولید دارو، لوکوموتیوسازی و ساخت کشتی، توریسم و صنایع وابسته به آن با همکاری شرکت های کوچک و متوسط دو کشور زمینه ساز و موتور گسترش روابط تجاری دو کشور خواهد بود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور با تاکید بر اهمیت نقش اتاق های بازرگانی دو کشور تصریح کرد: توسعه همکاری های اتاق های بازرگانی دو کشور در جهت تبادل هیات های تخصصی، برگزاری سمینارهای روز اقتصاد دو کشور و شرکت در نمایشگاه ها از دیگر فرصت هایی است که می تواند موجبات توسعه روابط اقتصادی دو کشور را فراهم کند.

وی ادامه داد: همچنین هیات های تجاری دو کشور به منظور بهره برداری هر چه بیشتر می توانند با سفر به مناطق مختلف تجاری و صنعتی ایران و کرواسی از نزدیک با ظرفیت های موجود در آن مناطق آشنا شوند.

جلال پور اعلام کرد: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک خود در منطقه دارای جایگاه مقتدری است و همچنین با کشورهای همسایه و مشترک المنافع روابط خوبی دارد که می تواند به عنوان پل ارتباطی بین شرق- غرب و شمال – جنوب عامل مهمی برای رشد و توسعه مناسبات تجاری با کرواسی می باشد.

رئیس اتاق ایران با اشاره به فراز و نشیب های موجود در مناسبات کشورها گفت: امروز سرآغاز فصل جدیدی از همکاری های اقتصادی میان تهران و زاگرب است و باید به سرعت زمان های هدر رفته را جبران کنیم.

وی افزود: ایران نمی خواهد در روابط آینده خود با کرواسی صرفا بر مقوله اقتصاد تمرکز داشته باشد بلکه به دنبال توسعه روابط فرهنگی، علمی، تکنولوژی، دانشگاهی و گردشگری نیز هست که می تواند نقش بسزایی در افزایش همکاری ها داشته باشد.

جلال پور تاکید کرد: باید روی آینده روابط متمرکز شد تا بتوان با استفاده بهینه از فرصت های جدید نقشه راه مناسبی را برای همکاری ها که در بردارنده منافع مشترک باشد تعریف و ترسیم کرد. در این راستا سفر رئیس جمهور کرواسی به ایران فرصت مغتنمی خواهد بود و می تواند فصل جدیدی را در روابط دو کشور بگشاید.

تشکیل کمیسیون مشترک ایران و کرواسی

درادامه این همایش، کلیندا گرابار کیتاروویچ رئیس جمهور کرواسی با بیان اینکه افتخار می کنم به عنوان نخستین رئیس جمهوری زن اروپا در اتاق ایران حضور یافته ام گفت: امیدوارم مشوقی برای زنان ایرانی و کرواسی باشم.

کیتاروویچ با اشاره به روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور گفت: همایش تجاری ایران و کرواسی در واقع جمع شدن دو دنیای سیاست و اقتصاد است که لازم است این فرصت را غنیمت بدانیم.

وی ابراز کرد: امیدوارم با توجه به رفع تحریم ها فرصت های سرمایه گذاری و زمینه همکاری های مشترک بین دو کشور بیشتر شود و چشم اندازی برای بهبود روابط اقتصادی باشد.

رئیس جمهوری کرواسی به بخش های مختلف همکاری با ایران اشاره کرد و گفت: در زمینه های حمل و نقل، دارو، غذا، کشتی سازی و زیرساخت های برق می توانیم با یکدیگر همکاری کنیم؛ ضمن آنکه می توانیم با همکاری یکدیگر به هرگونه چالش اقتصادی پاسخ دهیم.

کیتاروویچ ادامه داد: امروز توافق نامه اقتصادی بین وزارتخانه های اقتصادی دو کشور امضا و قرار شد که در بخش های مختلف مذاکرات را ادامه دهیم.

وی با تاکید بر تلاش بیشتر دو کشور برای افزایش روابط تجاری دوجانبه، گفت: سطح روابط تجاری کنونی دو کشور مطلوب نیست و باید افزایش یابد؛ بنابراین تشکیل کمیسیون مشترک بین ایران و کرواسی می تواند به اهداف دو کشور کمک کند.

رئیس جمهور کرواسی تاکید کرد: با تقویت روابط دوجانبه، نه فقط ایران، بلکه می توانیم خاورمیانه را در بخش های مختلف اقتصادی پوشش دهیم.

سرآغاز مناسبات تجاری

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در این همایش با اشاره به سفر رئیس جمهور کرواسی به ایران اظهار داشت: این سفر شروع جدیدی برای افزایش مناسبات تجاری بین دو کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی تجارت روابط بانکی و مالی بین دو کشور است، ادامه داد: با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های دو کشور، امیدوارم تجار، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی دو کشور بتوانند کار خود را هر چه سریع تر شروع کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران اعلام کرد: دولت با تمام توان از تجار و سرمایه گذاران ایرانی برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور حمایت می کند و انتظار می رود که بخش خصوصی هم با اعزام هیات های تجاری و معرفی فرصت های سرمایه گذاری ایران و ارائه اطلاعات اقتصادی به سرمایه گذاران خارجی فعالان اقتصادی را مساعدت کنند.

روابط تاریخی

در این همایش، بوریلوویچ رئیس اتاق اقتصاد کرواسی همچنین با اشاره به روابط تاریخی دو کشور و اینکه نام کرواسی ریشه ایرانی دارد؛ اظهار داشت: ایران اولین کشور خاورمیانه و آسیا بود که کرواسی را به رسمیت شناخت.

وی ادامه داد: در دوران سخت تحریم شرکت های کرواسی روابط تجاری خود را با ایران قطع نکردند و از دهه هفتاد ماشین آلات صنعتی زمینه خوبی برای مناسبات تجاری بین دو کشور بوده است.

رئیس اتاق اقتصاد کرواسی زمینه های همکاری مشترک بین ایران و کرواسی را جاده ها، انرژی، آب، کشتی سازی، ساخت و ساز، فلز کاری، دارو، غذا، مواد شیمیایی و انتقال دانش دانست و گفت: امیدوارم همایش امروز منتج به نتایج اقتصادی خوبی برای طرفین باشد.

شایان ذکر است در پایان این همایش فعالان اقتصادی ایران و کرواسی در زمینه های فعالیت مربوطه به بحث و گفتگو پرداختند.

در همین رابطه