روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

هانی فیصلی مطرح کرد

مکانیزم فعالیت‌های تجاری در شلمچه را اصلاح کنیم

فیصلی، رئیس اتاق خرمشهر می‌گوید: بسیاری از مشکلات موجود در صادرات از مرز شلمچه به عملکرد عراقی‌ها برمی‎گردد اما باید بپذیریم که برخی از این مشکلات به روش کاری ما در تجارت از این مرز نیز مربوط است. مکانیزم صادرات از مرز شلمچه سنتی و نادرست است.

23 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13324
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصادی خرمشهر با نماینده‌های فعالان اقتصادی شلمچه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر برگزار شد. موضوع این نشست، بررسی موانع موجود در مسیر مراودات تجاری در مرز شلمچه بود.

فعالان اقتصادی در این نشست که به ریاست هانی فیصلی، رئیس اتاق خرمشهر برگزار شد، عمده‌ترین مشکلات و موانع موجود در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی از مرز شلمچه را مطرح و خواستار بررسی راهکارهای برون‌رفت از مشکلات موجود و رایزنی جهت رفع آن‌ها شدند.

فیصلی در این نشست ضمن اشاره به ناامنی موجود در بارانداز تجاری شلمچه از سوی برخی اوباش و همچنین عدم نظم و هماهنگی رانندگان خودروهای عراقی در ورود به محدوده تجاری شلمچه گفت: با مکاتبه با سازمان منطقه آزاد اروند و دیگر دستگاه‌های مرتبط پیگیر رفع معضلات و مشکلات موجود در سایت تجاری شلمچه هستیم.

او با اشاره به مکانیزم نادرست موجود در صادرات کالا از مرز شلمچه گفت: بسیاری از مشکلات موجود در صادرات از مرز شلمچه از سوی عراقی‌ها ایجاد می‌شود اما باید بپذیریم که برخی از این مشکلات به روش کاری ما در تجارت از این مرز برمی‌گردد.

به گفته فیصلی پس از وصول گزارش‌هایی مبنی بر اعمال هزینه‌های صادرات در مرزهای مختلف، در سفر به بصره متوجه شدیم که تعرفه‌های گمرکی طی بخشنامهٔ جامع و به‌صورت یکسان به کلیه گمرک‌های عراق ابلاغ می‌شود. عمده‌ترین مسئله در تفاوت هزینه‌های صادرات از مرز شلمچه نسبت به سایر مرزها به انحصار ترخیص کنندگان عراقی فعال در این مرز و اتخاذ سیاست‌های کاری و شگردهای نادرست به‌کاررفته از سوی آن‌هاست.

فیصلی افزود: مکانیزم صادرات از مرز شلمچه سنتی و نادرست است، که باید با تغییر نگرش و روش کاری، به استاندارهای فعالیت‌های تجاری نزدیک شود. انحصار ترخیص کنندگان عراقی را تنها با قانونمند ساختن مراودات تجاری و اصلاح شیوه‌های تجاری از شکل سنتی به شکل مدرن می‌توان از پیش رو برداشت.

رئیس اتاق خرمشهر با اشاره به موانع موجود در مسیر فعالیت اتحادیه صادرکنندگان شلمچه گفت: بهترین و سریع‌ترین راه برای رفع این معضل تشکیل مجمع صادرکنندگان شلمچه و فعالیت قانونمند آن زیر نظر کنفدراسیون صادرات اتاق ایران است که پیشنهاد می‌شود این مورد پیگیری شود و درزمینهٔ نظم‌بخشی به فعالیت‌های تجاری در مرز شلمچه از سوی این مجمع قابل حصول باشد.

عمده‌ترین کالاهای صادراتی از خرمشهر کدام است؟

هانی فیصلی، رئیس اتاق خرمشهر صادرات مواد معدنی را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین کالاهای صادراتی از خرمشهر دانسته و گفت: در جهت افزایش درآمد ملی و ارز آوری بیشتر باید به‌سوی صادرات کالاهای فرآوری شده، پیش رفته و از خام فروشی اجتناب کنیم.

فیصلی با اعلام اینکه در سال 1396، قریب به 100 میلیون دلار صادرات کالاها در شاخه‌های مواد آلی و معدنی از بندر خرمشهر صورت گرفته، افزود: عمده این کالاها در شاخه‌های کالاهای مواد معدنی خام و مصالح ساختمانی بوده و این آمار حکایت از رشد 75 درصدی صادرات این گروه کالاها در بندر خرمشهر نسبت به سال گذشته دارد.

او افزود: عمده کالاهای صادراتی بندر خرمشهر و شلمچه درزمینهٔ مواد معدنی شامل کلینکر، خاک‌آهن، سنگ‌آهن و فرمستون است.

او ادامه داد: در حال حاضر خاک‌آهن و سنگ‌آهن از مرز شلمچه صادر می‌شود و از هفته آینده نیز مجوز صادرات کلینکر از این مرز صادر خواهد شد.

فیصلی در بخش دیگری از گفته‌های خود اظهار کرد: بعد از اعمال تعرفه‌های سنگین بر سیمان ایران از سوی کشور عراق، صادرات کارخانه‌های منطقه به تعطیلی کشیده شده که اعمال این‌گونه سیاست‌ها از سوی کشورهای همسایه دلیلی برای روی آوردن بازرگانان به خام فروشی و صدور مواد معدنی فرآوری نشده به شمار می‌آید.

رئیس اتاق خرمشهر تاکید نمود: سیاست‌های عراق به سمتی پیش می‌رود که در جهت حمایت از تولید کالاهای داخلی این کشور، کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی را تأسیس کرده و در پی آن و با اعمال تعرفه‌های سنگین بر کالاهای مشابه خارجی میزان صادرات کاهش خواهد یافت.

به گفته رئیس اتاق خرمشهر، اعمال سیاست‌ها حمایتی از فعالان بخش خصوصی و رایزنی‌های مکرر در جهت تسهیل تجارت در منطقه و گسترش سرمایه‌گذاری‌های داخلی و بین‌المللی گام مهمی در توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی و حمایت از کالای ایرانی است.

موضوعات :
در همین رابطه