رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رایزن بازرگانی پاکستان در نشست با مسئولان اتاق اردبیل مطرح کرد

بازار 220 میلیون نفری پاکستان، آماده پذیرش محصولات ایرانی

رایزن بازرگانی پاکستان گفت: در سال گذشته مبادلات تجاری ایران – پاکستان به بیش از یک میلیارد و 300 میلیون دلار رسیده که این میزان نسبت به سال‌های گذشته افزایش مناسبی را داشته است.

20 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13418
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نذر محمد رانجها در نشست با بازرگانان و تجار استان اردبیل در اتاق اردبیل  اظهار کرد: ما مشتاق افزایش مبادلات تجاری ایران و پاکستان هستیم و تلاش می‌کنیم تا روابط تجاری بین این دو کشور را فارغ از نگاه‌های سیاسی و جغرافیایی ارتقا دهیم.

وی علاقمندی و مشترکات دو کشور ایران و پاکستان را یادآور شد و خاطرنشان کرد: در بخش صنعتی و بازرگانی و تجارت ما خواستار گسترش بیش از پیش روابط هستیم که امیداریم این علاقمندی در کشور دوست و همسایه ایران نیز ایجاد شود.

رایزن بازرگانی پاکستان با اشاره به مسایل مطرح شده از سوی تجار و بازرگانان اردبیل در راستای حل مشکلات و موانع تجاری بین دو کشور بیان کرد: ما در راستای گسترش این روابط در کنار تجار ایرانی هستیم و از دولتمردان دو کشور نیز می‌خواهیم تا زمینه تسهیل روابط تجاری بین ایران و پاکستان را فراهم آورند.

نذر محمد رانجها تصریح کرد: با وجود مشکلات و موانع ایجاد شده بر سر راه مبادلات تجاری دو کشور سال گذشته ما شاهد افزایش میزان مبادلات ایران و پاکستان به بیش از یک میلیارد و 300 میلیون دلار هستیم که این رقم نسبت به سال‌های قبل از افزایش قابل قبولی برخودار است.

وی سهم ایران را از این تجارت 930 میلیون دلار و سهم پاکستان را نیز 370 میلبون دلار اعلام کرد و گفت: بازار 220 میلیون نفری کشور پاکستان مقصد خوبی برای صادرات محصولات ایرانی است که این می‌طلبد تا تجار و بازرگانان ایرانی و اردبیلی با نیازهای این بازار به خوبی آشنا شوند.

رایزن بازرگانی پاکستان با بیان اینکه دولت‌ ایران و پاکستان محدودیت‌هایی را برای تجار و بازرگانان دو کشور فراهم آورده است، افزود: در این بین بازرگانان باید با اعمال فشار و گذر از این محدودیت‌ها زمینه حضور در این بازارها را فراهم کرده و با شناخت کامل از نیازهای همدیگر وارد تجارت شوند.

نذر محمد رانجها از صادرات محصولات متنوع غذایی، لبنیات، کاشی و سرامیک، فرش، لاستیک و ... از ایران به پاکستان خبر داد و اظهار کرد: در مقابل از پاکستان نیز محصولات نساجی، لباس، لوازم دندانپزشکی و جراحی وارد ایران می‌شود اما متاسفانه به دلیل نبود تسهیلات و مشوق‌ها علیرغم قیمت پائین این محصولات تجار ما به راحتی نمی‌توانند محصولات خود را در ایران عرضه کنند.

رایزن بازرگانی پاکستان ادامه داد: امیدواریم با تسهیل روابط تجاری ایران و پاکستان از سوی دولتمردان در سال‌های آتی شاهد گسترش این مبادلات بین دو کشور باشیم.

ظرفیت‌های تجاری اردبیل باید در جهان شناخته شود

دبیرکل اتاق اردبیل گفت: ضروری است تا ظرفیت‌های تجاری و بازرگانی اردبیل در جهان و بین ملت‌ها شناخته شود.

  حسین وثوقی ایرانی در نشست بازرگانان و تجار اردبیلی با رایزن بازرگانی پاکستان اظهار کرد: استان اردبیل با داشتن مرزهای مشترک با جمهوری آذربایجان دروازه ورود به منطقه است که این ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان باید به دنیا معرفی شود.

وی با اشاره به اینکه اردبیل از نظر ظرفیت‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری منطقه‌ای بکر برای سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی است، خاطرنشان کرد: وجود 380 کیلومتر مرز مشترک ایران با جمهوری آذربایجان سبب شده است تا سالانه شاهد 100 میلیون دلار صادرات از اردبیل به این کشور باشیم.

دبیر کل اتاق ادامه داد: دو گمرک اردبیل و بیله‌سوار زمینه 1 میلیارد و 400 میلیون دلار ترانزیت کالاها را منجر شده است که در کنار آن امکانات فرودگاه اردبیل نیز زمینه مناسبی را برای ترانزیت کالاهای متنوع از این استان فراهم آورده است.

وثوقی ایرانی از ورود سالانه 8 میلیون و 500 هزار نفر گردشگر به اردبیل خبر داد و گفت: در سال گذشته 400 هزار نفر گردشگر خارجی وارد اردبیل شدند که در این میان حضور گردشگرانی از کشور پاکستان برای ما مایه مباهات است.

در این نشست نائب رئیس اتاق  اردبیل نیز در سخنانی با اشاره به اینکه زمینه مبادلات تجاری ایران و پاکستان باید بیش از پیش تقویت شود، اظهار کرد: از آذرماه سال گذشته اتاق مشترک ایران و پاکستان در سفارت ایران ایجاد شده که این کار زمینه مناسبی را برای افزایش مراودات تجاری ما ایجاد کرده است.

بهروز پورسلیمان خاطرنشان کرد: تمرکز بر روی بازار جمهوری آذربایجان نباید ما را از توجه به سایر بازارهای جهانی غافل کند و نیاز است تا تجار و بازرگانان ما با حضور در بازار پاکستان زمینه تجارت گسترده را ایجاد کنند.

موضوعات :
در همین رابطه