رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس دانشگاه کارآفرینی سوئد در اتاق خرم‌آباد

متکی به اقتصاد اجاره‌ای نباشیم

پروفسور توماس اندرسون در نخستین جشنواره بهره‌وری استان لرستان: نباید به تحریم‌ها اهمیت داد بلکه باید خودکفا شد. تکیه کردن به منابع نفتی سال‌ها پیش به پایان رسیده و باید پیشرفت و ‌توسعه را در راه‌های دیگری جست‌و‌جو کرد.

22 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13435
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پروفسور توماس اندرسون در نخستین جشنواره بهره‌وری استان لرستان که در اتاق خرم‌آباد برگزار شد با اشاره به توسعه منطقه‌ای، اظهار کرد: ایران کشور بزرگی است که دارای منابع طبیعی زیادی بوده و‌ مهد تعاون است.

وی ادامه داد: وجود منابع طبیعی زیاد در هر کشوری باعث پیشرفت آن نشده و ظاهرا هر کشوری منابع طبیعی بیشتری دارد با رشد کمتری مواجه است که این موضوع ریشه در علل مختلفی دارد.

پروفسور اندرسون ادامه داد: نباید به تحریم‌ها اهمیت داد بلکه باید خودکفا شد. تکیه کردن به منابع نفتی سال‌ها پیش به پایان رسیده و باید پیشرفت و ‌توسعه را در راه‌های دیگری جست‌و‌جو کرد.

رئیس دانشگاه کارآفرینی سوئد اضافه کرد: برای پیشرفت نیاز به آموزش است و باید بین آموزش‌ها و هدفی که در پیش داریم، تطابق وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت تحقیق، افزود: نباید خود را متکی به اقتصاد اجاره‌ای کنیم و باید به تحقیق و فناوری اهمیت زیادی داد.

اندرسون یادآور شد: بخش‌خصوصی بخش مهمی است که باید به آن پرداخته شود و در این راستا باید دانش‌مان را عملی کنیم.

رئیس دانشگاه کارآفرینی سوئد با اشاره به جایگاه ایران در شاخص بهره‌وری خاطر نشان کرد: ایران در رتبه ۶۹ است که نسبت به بقیه کشورها پیشرفت کرده و رشد خوبی داشته است. البته در برخی شاخص‌ها رتبه ایران بالاتر از ۱۳۰ است که باید علل آن را پیدا کرد و درصدد رفع آنها برآمد.

وی عنوان کرد: در شاخص‌هایی مانند آموزش رتبه ایران ۹۴ و در مدیریت آموزش رتبه ۹۷ را دارد که باید این موضوع را بررسی و واکاوی کرد.

اندرسون با اشاره به چاپ مقالات ایران که دارای رتبه ۵۵ جهانی است، گفت: با این حال رتبه این کشور در فناوری پایین است.

رئیس دانشگاه کارآفرینی سوئد با بیان اینکه ایران تلاش دارد بخش خصوصی را تقویت کند، خاطرنشان کرد: به‌رغم تلاش‌های زیاد تاکنون به خاطر برخی موانع، بخش‌خصوصی ایران چندان پیشرفت نداشته است.

وی گفت: موسسات اقتصادی باید از ایده‌هایی که در بخش‌های مختلف است، کمک بگیرند همچنین اتاق بازرگانی و دولت نیز بابد با تعامل با یکدیگر این حوزه را توسعه دهند.

اندرسون با تاکید بر اهمیت نیروی انسانی اظهار کرد: برای پیشرفت در هر حوزه‌ای باید نیروی انسانی متخصص داشت، البته وجود منابع به تنهایی کافی نیست. همه عوامل باید در کنار یکدیگر باشند تا بتوان اقتصادی پویا داشت.

عدم رقابت پذیری مانع پیشرفت صنایع و بخش خصوصی در کشور شده است
حسین سلاح‌ورزی رئیس اتاق خرم آباد در آغاز نخستین جشنواره بهره‌وری استان لرستان که برای اولین بار در اتاق خرم‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: سابقه این جشنواره به همایش تعامل صنعت و دانشگاه برمی‌گردد و یکی از نتایج و خروجی‌های این همایش موضوع رقابت‌پذیری و ایجاد مراکز رقابت‌پذیری در سطح استان‌ها شد.
وی با بیان اینکه اولین مرکز توسعه رقابت‌پذیری سال گذشته در استان راه‌اندازی شد، افزود: یکی از اهداف این مرکز مقایسه بین سایر بخش‌های خصوصی و رتبه‌بندی در این خصوص است.
نایب رئیس اتاق ایران اضافه کرد: با راه‌اندازی این مرکز، تعدادی از بنگاه‌های استان در طرح ارزیابی مشارکت کردند و امروز قرار است در قالب این جشنواره از آنها تجلیل شود.
سلاح‌ورزی خاطر نشان کرد: در کشور و استان لرستان در کنار موانع و ابهامات موجود در فضای کسب و کار، بحث عدم شفافیت و عدم عرضه اطلاعات شفاف اقتصادی، بخش خصوصی را با مشکل مواجه کرده است.
وی عنوان کرد: امسال مقایسه بین بخش‌های مختلف بخش خصوصی انجام می‌شود تا شاهد اطلاعات و رتبه‌بندی در حوزه‌های مختلف باشیم.
سلاح‌ورزی با اشاره به شعار سال ۹۷، تصریح کرد: در ۴۰ سال گذشته در شعارهای هر ساله روی بحث خودکفایی برنامه و‌ سند چشم انداز داشتیم ولی این اتفاق نیفتاده و بعد از این همه سال به توفیقاتی چندانی نرسیدیم.
نائب رئیس اتاق ایران افزود: بعد از ۴۰ سال به اندازه ذره‌ای در صنعت خودروسازی پیشرفت نداشتیم و دلیل آن را در بحث رقابت‌پذیری می‌بینیم.
وی گفت: در سال‌های گذشته یا به دنبال محدودیت در واردات یا به دنبال اجبار در مصرف از کالای داخلی بودیم و هیچ وقت به فکر رقابت‌پذیری صنایع و کیفیت محصولات نبودیم.
سلاح‌ورزی افزود: امیدوارم شعار امسال منجر به راهبرد واقعی برای حمایت از تولیدات داخلی شود و با کارهایی از جنس مسابقات رقابت‌پذیری، شاهد افزایش در کیفیت محصولات باشیم.

موضوعات :
در همین رابطه