رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در مجمع عمومی عادی سالانه اتاق مشترک ایران و عمان تاکید شد

موازی‌کاری ممنوع، عمانی‌ها به دنبال صدایی واحدند

مجمع عمومی عادی سالانه اتاق مشترک ایران و عمان با حضور رئیس اتاق ایران و سفیر عمان در تهران برگزار شد. غلامحسین شافعی در این نشست نسبت به موازی‌کاری در اعزام هیات‌های تجاری انتقاد کرد و اتاق‌های مشترک را به عنوان محور مذاکرات اقتصادی با دیگر کشورها دانست.

26 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13509
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مجمع عمومی عادی سالانه اتاق مشترک ایران و عمان با حضور رئیس اتاق ایران و سفیر عمان در تهران برگزار شد.

در این نشست بر لزوم تک‌صدایی و محوریت اتاق مشترک برای اعزام هیئت‌های تجاری به عمان تاکید شد.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران که به دعوت رییس اتاق مشترک ایران و عمان به همراه سفیر کشور سلطنتی عمان در تهران در مجمع عمومی عادی سالانه اتاق مشترک ایران و عمان حضور یافته بود، گفت: اتاق‌های مشترک بازوی توانمند اتاق ایران هستند و اتاق مشترک ایران و عمان به‌رغم مشکلات فراوان و جوانی، توانسته با عملکرد شایسته خود، باعث افتخار اتاق ایران شود و رتبه برترین اتاق در بین دیگر اتاق‌های مشترک را به دست آورد.

غلامحسین شافعی با گلایه از اعزام بی‌برنامه هیئت‌ها برای رایزنی امور تجاری به عمان گفت: تا زمانی که ما اتاق مشترک داریم این اقدامات ناهماهنگ شایسته کشور نیست که هیات هایی درقالب دولتی و غیردولتی به صورت موازی و بدون هدف اقدام به رایزنی با عمان کنند.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس اتاق مشترک ایران و عمان هم با اشاره به اینکه اتاق ایران و اتاق مشترک یک هدف مشترک دارند و همه امور با هماهنگی هم انجام می‌شود، گفت: اتاق‌های مشترک، تنها تشکیلات قانونی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور هستند و به دنبال منافع شخصی نیستند.

محسن ضرابی با انتقاد از کسانی که به دنبال منافع شخصی خود هستند و با ایجاد انجمن‌ها یا نهادهای تحت عنوان انجمن دوستی باعث چندصدایی در عمان شده‌اند، گفت: در کنار اعزام بی‌ضابطه هیئت‌ها که باعث سردرگمی عمانی‌ها شده، شکل‌گیری اینگونه انجمن‌ها نیز غیر از بی‌اعتباری مجموعه تجاری و اقتصادی ایران دستاورد دیگری به همراه نخواهد داشت.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت،‌ ادامه داد: برخی از این انجمن‌ها در کنار بی‌اعتنایی به کانال ارتباطی اتاق مشترک با عمان، حتی برخی از دستاوردهای مهم از جمله صدور ویزای فرودگاهی را که در پی تلاش سفارتخانه‌های دو کشور خصوصا زحمات و پیگیری‌های سفیر کشورمان در عمان و وزارت امور خارجه انجام شده را به نام خود معرفی کرده‌اند که کاری به دور از اخلاق و انصاف است.

 محسن ضرابی گفت: اتاق مشترک، نماینده اتاق ایران است و هرگونه فعالیت اقتصادی بایستی با هماهنگی و زیر نظر اتاق مشترک در عمان انجام شود چراکه چند صدایی تحت هر عنوانی به اعتبار ما لطمه وارد خواهد کرد. وی ادامه داد: اتاق مشترک ایران و عمان با آغوش باز از همه فعالان اقتصادی، اندیشمندان و کسانی که تمایل به کمک در زمینه توسعه روابط اقتصادی دو کشور را دارند استقبال می‌کند و دیگر لزومی به این چند صدایی و حرکت های موازی، اعزام هیئت ها و تشکیل انجمن‌های بی‌هویت نیست.

رییس پارلمان بخش‌خصوصی هم با تاکید بر این نکته که اتاق‌های مشترک پیش‌قراول حرکت فعالان بخش‌خصوصی هستند، گفت: در کشورهایی که اتاق مشترک ایجاد شده است دیگر لزومی به ایجاد نهادهای دیگر تحت عناوین مختلف نیست. غلامحسین شافعی افزود: سابقه اینگونه انجمن‌های دوستی تنها بین پارلمان کشورها است که این انجمن‌ها امور فرهنگی و اجتماعی را پیگیری می‌کنند و امور اقتصادی بایستی  از کانال اتاق مشترک انجام شود.

رییس پارلمان بخش خصوصی با ابراز خرسندی از برقراری ویزای فرودگاهی، از اتاق مشترک خواستار پیگیری لغو ویزای تجاری عمان شد.

 سفیر عمان در ایران هم با تأیید سخنان رئیس اتاق مشترک ایران و عمان گفت: در عمان با حجم بالایی از اعزام هیات‌های ایرانی روبرو هستیم اما اینجا اعلام می‌کنیم امیدواریم تمام هماهنگی فعالان اقتصادی ایرانی در عمان از طریق این اتاق مشترک انجام شود چرا که این اتاق مورد تایید ماست و انجام امور از کانال مشخص از طرف ایران می‌تواند ضمن تسهیل کار، زمینه فعالیت تجاری و سرمایه‌گذاری را فراهم کند.

البروانی با اشاره به برقراری صدور روادید بصورت الکترونیکی و در فرودگاه مسقط گفت: با توجه به مشکلات روابط بانکی دو کمیسیون تخصصی در این زمینه تشکیل شده که وظیفه آن حل و فصل موانع بانکی و تجاری است.

 سفیر عمان با تشکر از اقدامات اتاق مشترک ایران و عمان اعلام کرد: روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی بین دو کشور در حال توسعه است و سفارت عمان در تهران با جدیت از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

ضرابی در این جلسه از حمایت‌ها و پیگیری‌های آقای البروانی تقدیر و تشکر کرد.

در ابتدای این جلسه نیز دبیرکل اتاق مشترک ایران و عمان با بیان اهداف تشکیل اتاق مشترک ایران و عمان به منظور افزایش سطح مبادلات دو کشور و احصای موانع و مشکلات گفت: استراتژی این اتاق مشترک ایجاد بسترهای اقتصادی، توسعه اقتصادی و بهره‌برداری از بسترهای موجود است.

جمالی در ادامه گزارش جامعی از عملکرد اتاق مشترک در زمینه‌های مختلف بخصوص رشد تعداد اعضای اتاق مشترک ارائه کرد و گفت: آخرین قوانین مربوط به ثبت شرکت، بیمه، مالیات و مناطق آزاد و قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی عمان احصا، استخراج و ترجمه شده است که می‌تواند در اختیار فعالان اقتصادی قرار گیرد.

ارایه گزارش کمیسیون گردشگری و کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و بازرگانی اتاق مشترک توسط خدری و شریفی‌پور از دیگر برنامه‌های این مجمع بود و در پایان نیز اعضا به اتفاق آرا موسسه رهیافت حساب تهران را به عنوان حسابرس و بازرس قانونی و خانم زهرا مجلسی را به عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب کردند.

در همین رابطه