رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از حضور زیمنس در ایران

زیمنس به تعهدات خود در ایران پایبند می‌ماند؟

درباره ادامه فعالیت زیمنس در ایران پس از خروج آمریکا از برجام اخبار ضد و نقیضی شنیده می‌شود. ساموئل موریون، رئیس دفتر زیمنس در تهران نیز پس از پیگیری‌های مکرر خبرنگار «پایگاه خبری اتاق ایران»، حاضر نشد درباره ادامه فعالیت این شرکت و پایبندی به تعهداتش در ایران اظهار نظر کند.

02 خرداد 1397
کد خبر : 13616
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
درباره ادامه فعالیت زیمنس در ایران پس از خروج آمریکا از برجام اخبار ضد و نقیضی شنیده می‌شود. ساموئل موریون، رئیس دفتر زیمنس در تهران نیز پس از پیگیری‌های مکرر خبرنگار «پایگاه خبری اتاق ایران»، حاضر نشد درباره ادامه فعالیت این شرکت و پایبندی به تعهداتش در ایران اظهار نظر کند.

دفتر مرکزی زیمنس در تهران. عکس: محمد علی‌مهدی

 زیمنس یکی از نخستین شرکت‌های اروپایی بود که پس از حذف تحریم‌های اقتصادی در مهر ماه 1395 ( ژانویه 2016 ) پس از غیبت چند ساله بار دیگر به ایران بازگشت. بازگشت زیمنس به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های آلمانی، به معنای بازگشت آلمان‌ها به صنعت ایران و از سر گرفتن فعالیت‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور بود.

زیمنس با سابقه 170 ساله در صنعت آلمان از همان ابتداس لغو تحریم‌ها علاقه خود را برای شرکت در پروژه‌های مدرنیزه‌سازی خطوم راه‌آهن ایران اعلام کرد. این شرکت طی قراردادی متعهد شد که ۵۰ لوکوموتیو دیزلی-برقی را برای ایران تأمین کند. طبق تواقف صورت گرفته، قرار شد این لوکوموتیوها در کرج ساخته شده و در مسیر تهران-قم-اصفهان به کار گرفته شوند.

در این زمینه معین شد شرکت «گروه راه‌آهن چین» پروژه برقی کردن این خط راه‌آهن را با ارزش 1.8 میلیارد دلار اجرا کرده و زیمنس میز با تهیه تجهیزات سیگنالینگ و نصب سیستم های مخابراتی در این پروژه همکاری کند.

زیمنس با شرکت‌های دیگری از جمله مپنا در زمینه تولید توربین‌های گازی و ژنراتورهای نیروگاهی، پتروشیمی فن‌آوران به منظور افزایش توان توربین‌های این مجتمع پتروشیمی و شرکت پتروشیمی خلیج فارس به منظور تامین کمپرسورهای پالایشگاه گاز بیدبلند نیز وارد معامله شد و قراردادهایی را با این شرکت ها امضا کرد.

ارزش قرارداد زیمنس با مپنا حدود 1.6 میلیارد دلار تخمین زده شده که طی آن قرار است بیش از 20 توربین گاز و ژنراتور طی چهار تا پنج سال آینده تحویل ایران داده شود.

خروج آمریکا از برجام اما مسئله حضور شرکت‌های بزرگ خارجی در ایران را با اما و اگرهای بسیار روبرو کرده است. برخی شرکت‌‌ها از جمله توتال، ساگا، دنیلی و مرسک بلافاصله با اعلام تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر تحریم شرکت‌های اروپایی فعال در ایران تصمیم به خروج از برجام گرفتند.

اما درباره ادامه فعالیت زیمنس در ایران اخبار ضد و نقیضی شنیده می‌شود. از یک سو جو کایزر، مدیرعامل شرکت زیمنس در توییتی پیش‌دستانه اعلام کرده است: نمی‌توانیم هیچ سفارش جدیدی از ایران بگیریم. باید واقعیت سیاسی را بپذیریم. من نگران نیستم، حجم فعالیت ما در ایران خیلی محدود است. باید بین منافع و ارزش‎هایمان تعادل برقرار کنیم.

پیش‌تر نیز وزیر خارجه آلمان اعلام کرده بود: اگرچه کشورش خواهان کمک به شرکت‌های آلمانی سرگرم تجارت با ایران است، اما محافظت‌کردن از این شرکت‌ها در قبال آسیب ناشی از اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا علیه تهران، دشوار خواهد بود.

طبق اعلام پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان، 120 شرکت آلمانی از جمله زیمنس در ایران حضور دارند و حدود 10 هزار شرکت آلمانی دیگر نیز با ایران مشغول تجارت هستند.

در شهریور ماه 95 شرکت زیمنس نخستین توربین گازی کلاس اف خود را برای استفاده در نیروگاه بندر عباس، به طرف ایرانی تحویل داد. همچنین ححدود شش ماه گذشته بود که ایران دومین توربین گاز F کلاس را نیز از این گروه مهندسی آلمانی برای استفاده در یک نیروگاه برق 600 مگاوات در بندرعباس تحویل گرفت. این در حالی است که پس از خروج آمریکا از برجام زیمنس اعلام کرد که تحویل سه توربین گازی به ایران فعلا متوقف شده است.

این گروه معتقد است تجارت با ایران «سهم بسیار کوچکی» از درآمد کلی زیمنس را دربر می‌گیرد؛ در حالی‌که ۵۰ هزار کارمند این شرکت در آمریکا مشغول به کار هستند و این شرکت از فعالیت خود در آمریکا سالانه ۲۰میلیارد دلار درآمد دارد؛ یعنی معادل تقریبا ۲۰ درصد درآمد سالانه جهانی زیمنس.

مشخص نیست آیا زیمنس به تعهدات خود در زمینه تحویل لوکوموتیو‌های دیزلی-برقی و توربین‌های گازی پایبند می‌ماند یا نه. ساموئل موریون، رئیس دفتر زیمنس در تهران نیز پس از پیگیری‌های مکرر خبرنگار «پایگاه خبری اتاق ایران»، حاضر نشد درباره ادامه فعالیت این شرکت و پایبندی به تعهداتش در ایران اظهار نظر کند.

 

موضوعات :
در همین رابطه