رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در دیدار کرباسی با رایزن بازرگانی سفارت ویتنام در تهران مطرح شد

لزوم برقراری پروازهای مستقیم میان ایران و ویتنام

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در دیدار با رایزن بازرگانی جدید سفارت ویتنام در تهران گفت: باید پروازهای مستقیم از هانوی به تهران اختصاص دهیم که در این زمینه می‌توان با خطوط هوایی مختلف مذاکره کرد.

02 خرداد 1397
کد خبر : 13623
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اتاق بازرگانی ویتنام-ایران در هانوی تاسیس می‌شود

محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با لی، رایزن بازرگانی جدید سفارت ویتنام در تهران دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در این دیدار ضمن تأکید بر روابط خوب میان اتاق ایران و سفارت ویتنام در تهران نسبت به حفظ این روابط ابراز امیدواری کرد.

کرباسی با اشاره به روابط سیاسی قوی بین دو کشور گفت: بعد از سفر مقامات ویتنامی به تهران، سفر ریاست جمهور ایران به این کشور و همچنین دیدار هیأت تجاری اتاق ایران به سرپرستی رئیس اتاق ایران کانال‌ها و مسیرهای تازه‌ای برای توسعه روابط دو کشور باز شده است.

به گفته او اعضای شرکت‌کننده در هیأت اتاق ایران از آغاز به کار با ویتنام خشنود هستند، اما در این میان موانعی نیز بر سر راه تجارت دو کشور وجود دارد که باید از میان برداشته شود.

کرباسی اعلام کرد: بر اساس تصمیم دولت‌ها میزان تجارت دو کشور باید به دو میلیارد دلار برسد. مسئولیت کمک به تحقق این امر بر دوش رایزن تجاری و سفارت ویتنام در تهران و اتاق ایران است که بهترین راه را برای تحکیم روابط دو کشور پیدا کنند.

 معاون امور بین‌الملل اتاق ایران اظهار کرد: بخش‌های زیادی برای همکاری دو کشور وجود دارد اما سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید و عرضه کالا در دو کشور و کشورهای ثالث تحت نام یک برند جدید سکوی جدیدی برای توسعه روابط طولانی مدت میان دو کشور خواهد بود.

او معتقد است عضویت ویتنام در آسه آن و عضویت ایران در اکور با جمعیتی معادل 550 میلیون نفر به معنای وجود یک بازار بزرگ برای هر دو کشور جهت سرمایه‌گذاری مشترک، تولید کالای مشترک و صدور آن به منطقه و کشورهای ثالث است.

کرباسی بر اهمیت ارائه اطلاعات درست در خصوص سرمایه‌گذاری میان دو کشور تأکید کرد و گفت: قانون حمایت از سرمایه‌گذاری تضمین‌کننده سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان دو کشور است و اتاق ایران نیز زمینه‌های لازم برای همکاری را فراهم می‌کند.

معاون امور بین‌الملل با اشاره به مشکلات موجود در صدور روادید تجاری ادامه داد: سفارت ویتنام تسهیلاتی را در خصوص صدور روادید توریستی ارائه داده است، اما تجار ایرانی برای اخذ روادید تجاری باید پروسه  طولانی را طی کنند. این در حالی است که تجار ویتنامی با مراجعه به فرودگاه ایران می‌توانند به راحتی روادید اخذ کنند.

او با اشاره به مغفول ماندن بخش گردشگری در همکاری‌های دوجانبه گفت: باید پروازهای مستقیم از هانوی به تهران اختصاص دهیم که در این زمینه می‌توان با خطوط هوایی مختلف مذاکره کرد. می‌توان ترتیبی داد تا شرکت‌های هوایی دو کشور در این خصوص گرد هم آمده و با هم مذاکره کنند.

کرباسی اعلام کرد: اتاق ایران آماده است تا از این مورد حمایت کرده و آن را مورد بررسی قرار دهد.

 معاون امور بین‌الملل اتاق ایران به تأسیس اتاق بازرگانی ویتنام-ایران در هانوی اشاره کرد و گفت: کارهای مربوط به تأسیس اتاق مشترک ایران و ویتنام در اتاق ایران در حال انجام است.

 لی، رایزن بازرگانی جدید ویتنام در تهران نیز با اشاره به سابقه فعالیت خود به عنوان رایزن بازرگانی ویتنام در کشور کویت گفت: روابط اقتصادی و تجاری دو کشور به حرکت‌های دو طرف بستگی دارد و در این میان ارائه اطلاعات در خصوص بازرگانی و صنایع و کشاورزی و قوانین مربوطه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

او اعلام کرد: سفارت ویتنام نیز آمادگی دارد تا اطلاعات مورد نیاز اتاق ایران را در اختیار این سازمان قرار دهد. سفارت ویتنام همچنین آمادگی دارد تا استعلام شرکت‌های ویتنامی را برای اتاق ایران انجام داده و از همین خدمات در اتاق ایران نیز بهره گیرد.

 لی درباره سیاست ویتنام در خصوص صدور روادید گفت: برای اخذ روادید تجاری به دعوت‌نامه شرکت ویتنامی نیاز است. تاجر ایرانی که برای نخستین بار و برای بررسی بازار به ویتنام سفر می‌کند و شریک تجاری ویتنامی ندارد، نمی‌تواند روادید تجاری اخذ کند. در این میان شرکت ویتنامی باید دعوت‌نامه صادر کرده و به اداره امنیت ویتنام در این خصوص درخواست دهد که پروسه آن نیز طولانی تر از اخذ روادید توریستی است.

رایزن بازرگانی ویتنام درباره پروازهای مستقیم میان دو کشور عنوان کرد: این امر یکی از اولویت‌های کاری من است و یکی از شرکت‌های هوایی خصوصی ویتنام آمادگی همکاری با ایران را دارد اما مشکلاتی بر سر راه وجود دارد.

لی همچنین از علاقه‌مندی تجار ویتنامی برای صادرات برنج و قهوه و میوه به ایران خبر داد.

 کرباسی در پاسخ به پرسش رایزن بازرگانی ویتنام در خصوص الزام اخذ کارت بازرگانی گفت: هر شرکتی که به کار صادرات و واردات مبادرت کند، باید کارت بازرگانی داشته و عضو اتاق ایران باشد.

او همچنین برای موفقیت رایزن بازرگانی ویتنام در تهران توصیه کرد: همکاری و ارتباط نزدیک سفارت ویتنام و بخصوص رایزن بازرگانی با اتاق ایران، تلاش برای مذاکره رو در رو با تجار ایرانی فعال در ویتنام و علاقه‌مندان به ورود به بازار این کشور و تلاش برای تسهیل صدور روادید تجاری برای تجار ایرانی جزو الزامات است.

موضوعات :
در همین رابطه