شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

احمد پورفلاح در گفت‌و‌گو با «پایگاه خبری اتاق ایران» تشریح کرد

جزئیات نخستین رویداد تجاری فن‌آوری‌های پیشرفته ایران؛ از ایده تا عمل

این نخستین بار است که رویداد تجاری فن‌آوری‌های پیشرفته ایران در اتاق ایران برگزار می‌شود. شاید نام همایش متقاضیان را اندکی سردرگم کند، اما هدف از برگزاری آن به زبان ساده ایجاد ارتباط بین دارندگان ایده‌های نو و بنگاه‌داران طالب ایده است.

05 خرداد 1397
کد خبر : 13654
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نخستین رویداد تجاری فن‌آوری‌های پیشرفته ایران به همت اتاق ایران سه‌شنبه، پنجم تیرماه برگزار می‌شود. این نخستین بار است که رویداد تجاری فن‌آوری‌های پیشرفته ایران در اتاق ایران برگزار می‌شود. شاید نام همایش متقاضیان را اندکی سردرگم کند، اما هدف از برگزاری آن به زبان ساده ایجاد ارتباط بین دارندگان ایده‌های نو و بنگاه‌داران طالب ایده است.

از آنجا که این رویداد با همکاری اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا و کمیته‌های مشورتی ریاست اتاق ایران برگزار می‌شود، احمد پورفلاح به عنوان رئیس اتاق ایران و ایتالیا و همچنین مشاور عالی رئیس اتاق ایران توضیحات کاملی درباره چرایی و چگونگی آن به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌دهد که در ادامه آن را می‌خوانید:

 انگیزه برگزاری رویداد تجاری فن‌آوری‌های پیشرفته ایران چه بوده است؟

یکی از مشکلات اساسی در طول سالیان گذشته این بوده که فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مختلف به خصوص در رشته‌های مولد ماند صنعت و معدن، آموزش ندیده‌اند که در معادن و بازارهای تخصصی خود فعالیت کنند. فاصله بین دانشگاه که تولیدکننده این فارغ‌التحصیلان است و بنگاه‌ها که مصرف‌کننده آن هستند بسیار زیاد شده است. گاهی فارغ‌التحصیلان عملاً نه تنها به رشته خودشان در بازار هدایت نمی‌شوند بلکه وارد مشاغلی می‌شوند که برای آن سرشکستگی به همراه می‌آورد.

در این بین گاهی مواجه می‌شویم با فارغ‌التحصیلان رشته‌های بسیار ارزشمند در دانشگاه‌های خوب دنیا که با طرح‌ها و پروژه‌های خوب به ایران آمده‌اند، اما به دلایل مختلف از جمله عدم تخصیص بودجه کافی راه به جایی نمی‌برند.

برگزاری این رویداد چه کمکی به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌کند؟ سازوکار برگزاری این همایش چگونه است؟

در گروه کمیته‌های مشورتی اتاق ایران برای حمایت از استارت‌آپ‌ها و صنایع دانش‌بنیان تصمیم به برگزاری این همایش گرفته شد. طی اطلاعیه‌ای به دانشگاه‌های مطرح کشور از آن‌ها خواستیم افراد صاحب ایده و طرح را به ما معرفی کنند. این افراد مقاله‌ای از طرح خود را بدون ذکر جزئیات به ما ارائه می‌دهند.

تعدادی از مقاله‌ها توسط تیم داوری که شامل اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و بخش‌های مولد هستند، انتخاب خواهند شد. صاحب مقالات منتخب روز سه‌شنبه پنجم تیرماه طرح خود را در 5 دقیقه معرفی می‌کنند. سپس پرسشنامه‌ای در سالن توزیع می‌شود که علاقه‌مندان به همکاری با دارندگان این ایده اعلام آمادگی می‌کنند تا پس از همایش به صورت رو در رو با یکدیگر وارد مذاکره شوند.

از اعضای هیات نمایندگان و هیات رئیسه اتاق ایران نیز دعوت می‌شود در این همایش حضور داشته باشند تا اگر طرحی توجه آن‌ها را جلب کرد از آن حمایت کنند. در واقع اتاق ایران به عنوان پل ارتباطی دارندگان طرح‌ها و پروژه‌ها را به بنگاه‌داران متصل می‌کند. چنین کاری باید زودتر از این در اتاق ایران انجام می‌شد و ما حتی پیشنهاد تأسیس دبیرخانه دائمی برای استارتاپ‌ها را داشته‌ایم.

مقاله‌ها برای انتخاب شدن باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

طرح‌ها باید ‌از نمونه خارجی برداشت نشده و صرفاً جنبه داخلی داشته باشند. همچنین طرح‌هایی که فکر می‌کنیم زمینه سرمایه‌گذاری روی آن فراهم است و برای پیشبرد مباحث توسعه‌ای به آن نیاز داریم در اولویت هستند.

اتاق ایران نظارتی بر چگونگی همکاری صاحب ایده و بنگاه خواهد داشت؟

کمیته نظارتی برای این کار در نظر گرفته‌ایم؛ چنانچه بخش حقوقی اتاق بر تمامی گفتگوها نظارت کرده و ضمانت می‌کند که حقی از طرفین ضایع نشود. مثلاً اگر فردی ایده تقلبی ارائه دهد اسم او وارد لیست سیاه شده  و راه پیشرفت او در آینده مسدود خواهد شد.

 آیا زمان‌بندی برای اجرای پروژه در نظر گرفته می‌شود؟

متأسفانه اغلب پروژه‌ها با تأخیر زمانی بالا انجام می‌شوند. گاهی اجرای آن‌ها به حدی طولانی می‌شود که اگر این طرح امروز بکر است، دو سال دیگر در دیگر کشورها اجرایی شده است. روی مشخصات مربوط به هر پروژه زمان‌بندی آن نوشته شده و باید گروه نظارتی از اتاق ایران و کمیته‌های مشورتی بر پیشرفت کار نظارت کند.

 آیا از سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها دعوت خواهد شد؟

اعتقاد داریم هر سال 1 بار این رویداد باید تجدید شود تا شاید بتوانیم در آینده به کمک اتاق‌های مشترک از سرمایه‌گذاران خارجی دعوت کرده و سرمایه جذب کنیم. این کار علاوه بر اینکه می‌تواند بخش مولد داخلی را به دانش‌های نو هدایت کند، از سوی دیگر می‌توانیم از نظر بین‌المللی جایگاه خود را عملاً ارتقا دهیم.

آمارها نشان می‌دهد ایران رتبه 4 در تولید علم و رتبه 3 در نانوتکنولوژی در دنیا را دارد. این مقام عمدتاً نشات گرفته از انتشار مقاله است و باید روزی بتوانیم ایده‌ها و طرح‌های روی کاغذ را به محصول و تولید نهایی تبدیل کنیم. امیدواریم در دوره دوم از کشورهایی مانند کره که در زمینه دانش‌های نو فعالیت کرده‌اند برای عضویت در هیات علمی انتخاب مقالات دعوت کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه