رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

فولاد و آلومینیوم اروپا از تعرفه گمرکی ترامپ مستثنی نشد

از امروز تعرفه‌های گمرکی آمریکا روی فولاد و آلومینیوم اروپا اعمال می‌شود. برای واردات فولاد ۲۵ درصد و آلومینیوم ۱۰ درصد عوارض کمرگی دریافت خواهد شد. اروپا و مکزیک به این تصمیم آمریکا واکنش نشان داده‌اند.

11 خرداد 1397
کد خبر : 13738
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تعرفه‌های گمرکی آمریکا روی فولاد و آلومینیوم اروپا اعمال شد. ساعت 24 پنج‌شنبه به وقت واشنگتن، وزیر بازرگانی آمریکا از اعمال تعرفه‌ روی واردات فلزات از اروپا، کانادا و مکزیک خبر داد. به گزارش اسپوتنیک، «ویلبور راس» وزیر بازرگانی آمریکا گفت که تعرفه‌های واردات آلومینیوم و فولاد از ساعت ۲۴ پنجشنبه، به وقت واشنگتن اجرایی می‌شود.

اسفندماه بود که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، تعرفه‌هایی ۱۰ درصدی را بر واردات فولاد و تعرفه‌هایی ۲۵ درصدی را بر واردات آلومینیوم اعمال کرد. آن زمان اتحادیه اروپا ، مکزیک و کانادا برای مدتی از این تعرفه‌ها مستثنی شدند؛ اما اعتبار این گفته امروز، به پایان رسید و آنها هم باید تعرفه اعمال شده را بپردازند.

واکنش تند اروپایی‌ها

بعد از اعلام تصمیم ترامپ،  اتحادیه اروپا به افزایش تعرفه‌های گمرکی آمریکا روی آلومینیوم و فولاد، هشدار داد. آنها می‌گویند اروپا تدابیر لازم را برای مقابله با سیاست‌های واشنگتن در نظر می‌گیرد.

«سسیلیا مالم‌استروم» کمیسر تجارت اتحادیه اروپا در واکنش به تعرفه‌های آمریکا روی فولاد و آلومینیوم، گفته که اتحادیه اروپا نیز تدابیر لازم را برای مقابل با آمریکا و حفاظت از بازار این اتحادیه، در نظر می‌گیرد.

به گزارش اسپوتنیک، «ژان کلود یانکر»، رییس شورای اروپا هم تصمیم آمریکا برای اعمال تعرفه‌ها علیه اروپا را غیرقابل قبول خوانده و متعهد شد اتحادیه اروپا نیز طی ساعت‌های اتی تعرفه‌های تلافی‌جویانه خود را اعلام می‌کند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود، تصمیم کاخ سفید برای افزایش تعرفه‌ واردات فلزات را «غیرقانونی» خواند و از تدارک پاسخی تلافی‌جویانه «به شیوه قاطع و مناسب» خبر داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مکرون گفت که از دیدگاه او، این اقدام «اشتباه» بوده است و با دامن زدن به «ملی‌گرایی اقتصادی» در نهایت همه را متضرر می کند.

به گفته مکرون، تصمیم جدید دولت آمریکا به هر صورت اشتباه است؛ چرا که برای رسیدگی به عدم توازن های فعلی در عرصه بین‌المللی، بدترین شیوه یعنی ملی‌گرایی اقتصادی را برگزیده است. او معتقد است: ملی‌گرایی هم یعنی جنگ؛ این همان اتفاقی است که در دهه 30 رخ داد.

سال 1930 زمانی است که کنگره آمریکا در اوج رکود بزرگ اقتصادی، تعرفه‌های وارداتی سنگینی را اعمال کرده بود؛ اقدامی که به عقیده اقتصاددانان، اوضاع اقتصادی این کشور را حتی وخامت بیشتری بخشید.

به دنبال اعلام تصمیم ترامپ، کانادا، مکزیک و کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم از طرح‌هایی مقابله‌جویانه خبر داده و به سمت یک جنگ جهانی تجاری حرکت کرده‌اند.

 اولین اقدام مکزیک

مکزیک تعرفه‌های جدید برای کالاهای آمریکایی معرفی می‌کند؛ دولت مکزیک در واکنش به تعرفه‌های گمرکی آمریکا روی آلومینیوم و فولاد اعلام کرد که تعرفه‌های جدید برای کالاهای ایالات متحده وضع خواهد کرد.

باوجود گمانه‌زنی رسانه‌های بین‌المللی درباره اینکه آمریکا در نهایت اروپا و همسایه‌های خود را از تعرفه‌های آلومینیوم و فولاد معاف می‌کند، اما در نهایت چنین نشد و بعد از تهدید اتحادیه اروپا، مکزیک از اقدام عملی خود خبر داد.

هیجدهم اسفندماه 1396 بود که ترامپ تعرفه فولاد و آلومینیوم را رسما افزایش داد. رئیس‌جمهوری آمریکا در آن تاریخ سند مربوط به افزایش تعرفه گمرکی برای واردات فولاد و آلومینیوم را امضا کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه،  طبق مقررات جدید، واردات فولاد و آلومینیوم از سراسر جهان به آمریکا مشمول عوارض گمرکی معادل ۲۵ درصد برای فولاد و ۱۰ درصد برای آلومینیوم خواهد شد. هدف این مقررات دفاع از تولیدات داخلی این محصولات عنوان شده است.

آمریکا بیشتر نیازهای خود به آهن و آلومینیوم را وارد می‌کند. بیشتر این محصولات از کانادا، برزیل و مکزیک وارد می‌شود. روسیه، ترکیه و آلمان در رده‌های بعدی کشورهایی هستند که به آمریکا فولاد و آلومینیوم صادر می‌کنند.

زمانی که دولت ترامپ تصمیم خود در این‌باره اعلام کرد ، واکنش منفی بسیاری از کشورهای جهان از جمله کانادا، اتحادیه اروپا و چین را برانگیخت. این اعتراض‌ها بعدا منجر به تعدیل حوزه شمول این قانون شده و کانادا و مکزیک فعلا مستثنی شدند، اما این مسئله سه ماه بیشتر دوام نیاورد. دونالد ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود در تراز تجاری آمریکا با سایر کشورها تغییر ایجاد خواهد کرد و دست به بازسازی صنایع فولاد و آلومینیوم بزند.

اما قبلا بسیاری از تحلیل‌گران و فعالان بازار فولاد جهان در گفت‌وگو با رویترز گفته بودند که تأثیرات مصوبه جدید دولت آمریکا برای وضع تعرفه بر واردات فولاد، به حدی است که در نگاه اول تصور می‌شود جدی نخواهد بود.

آمریکا در سال 2017 حدود 36 میلیون تن فولاد از دیگر کشورها وارد کرد که در این میان کشورهای کانادا، برزیل و کره جنوبی بزرگترین صادرکنندگان فولاد به آمریکا بودند. بر اساس آمارهای رویترز، حجم واردات فولاد آمریکا در سال گذشته میلادی تنها 8 درصد از حجم تجارت جهانی این محصول (حدود 473 میلیون تن) برآورد شده است.

در حالی که انتظار می‌رود تعرفه‌های جدید به کاهش چشمگیر فولاد وارداتی در بازار آمریکا منجر شود، تحلیل‌گران مؤسسه وود مکنزی معتقدند واردات فولاد آمریکا حداکثر 18 میلیون تن کاهش خواهد یافت و این رقم که کمتر از 4 درصد از حجم تجارت جهانی فولاد را تشکیل می‌دهد، تأثیر چندانی بر بازار جهانی آن نخواهد داشت. به نظر می‌رسد امروز تولیدکنندگان بزرگ فولاد در جهان بیش از آن‌که نگران تصمیم تعرفه‌ای ترامپ باشند، از این می‌ترسند که مبادا فولادسازان چینی در صورت افت بازار داخلی به فکر افزایش صادرات افتاده و موجبات سقوط قیمت‌ها را فراهم آورند.

در همین رابطه