رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق سمنان در نشست شورای گفت‌وگوی این استان

فضای ملتهب اقتصادی برای صاحبان کسب‌و‌کار نفس‌گیر شده است

نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در سمنان با حضور استاندار و دیگر اعضای این شورا تشکیل شد.

14 خرداد 1397
کد خبر : 13779
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سی و هفتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان در محل سالن جلسات این اتاق برگزار شد.

علی‌اصغر جمعه‌ای دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی در سی هفتمین نشست این شورا خطاب به استاندار سمنان گفت: فضای ملتهب اقتصادی برای صاحبان کسب کار بسیار نفس‌گیر شده است.

وی ادامه داد: گشایش‌های که بعد از برجام برای اقتصاد ایران رقم خورده بود متأسفانه در مرز بسته شدن قرارگرفته است.

جمعه‌ای اظهار کرد: عدم استراتژی منظم باعث شده تا نتوانیم در شرایط سخت برنامه‌ریزی صحیح داشته باشیم.

رئیس اتاق سمنان افزود: اعتصاب شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته موجب شد که صاحبان کسب کار با زیان روبرو شوند به‌طوری‌که چرخه تولید با مشکلاتی مواجه شد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تأکید کرد: بخش‌خصوصی با توجه به برنامه جامع اقدام مشترک برای خود برنامه‌ریزی کرده بود اما متأسفانه با اختلال در این روند مراودات تجاری با کشورهای دیگر بسیار سخت شده است.

جمعه‌ای،‌ از مقامات استان درخواست کرد که در شرایط بحرانی، مدیریت مستمر و لازم در جهت رفع بحران را داشته باشد.

استاندار سمنان در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به رویکرد کشورهای اروپایی درباره برجام، گفت: اروپا به‌منظور حفظ امنیت آینده‌اش برای حفظ برجام تلاش دارد.

سید شهاب‌الدین چاوشی افزود: آینده امنیت اروپا برای کشورهای این قاره مهم است زیرا می‌دانند اگر حادثه‌ای در منطقه رخ دهد، سیل مهاجران به اروپا سرازیر می‌شود.

وی اظهار داشت: ورود مهاجران به اروپا، آسیب اقتصادی بزرگی برای آن‌ها خواهد بود و اروپا برای حفظ امنیت آینده خود برای حفظ برجام تلاش دارد.

وی با اشاره به برخی دیگر از انگیزه‌های قدرت‌های اروپایی برای حفظ برجام، تأکید کرد: رفتار آمریکا در مباحث گمرکی با اروپا تحقیرآمیز است و آمریکا در این حوزه اروپا را آزار می‌دهد.

استاندار سمنان تأکید کرد: اروپا درمجموع فارغ از مسئله ایران، با در نظر گرفتن منافع خود به دنبال حفظ برجام است.

چاوشی با اشاره به فعالیت وزارت خارجه ایران پس از خروج آمریکا از برجام، تصریح کرد: دیپلماسی خارجی موفق و فعال کشور تلاش دارد تا از بروز مشکلات برای کشور مانند سال‌های 91 و 92 جلوگیری شود و شرایط نشان می‌دهد نتیجه این فعالیت‌ها موفقیت‌آمیز بوده است.

استاندار سمنان با تأکید بر این‌که مدیریت و دیپلماسی کشور باید برای شرایط مختلف تدابیر جایگزین داشته باشند، گفت: آمریکا که در عمل در برجام حضور نداشت ولی فشاری هم بر موضوع نداشت، اکنون فشار زیادی وارد می‌کند.

وی بابیان این‌که برنامه‌ریزی تحریمی خزانه‌داری آمریکا علیه ایران واقعیتی است که باید امروز به آن توجه داشت، افزود: اگر می‌خواهیم در شرایط مختلف مشکلات، ما را از پا درنیاورد باید به حمایت از تولیدکنندگان پرداخت.

وی بیان داشت: بخش خصوصی و تولیدکنندگان صف مقدم مقابله با مشکلات است که باید باقدرت تمام از سوی بخش دولتی حمایت شود.

استاندار سمنان، بخش خصوصی را پیشتازان تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور دانست و بیان کرد: مبارزه در شرایط و دنیای امروز مبارزه اقتصادی است و باید در مدیریت‌ها هرگونه توسعه تحریم‌ها علیه حوزه اقتصاد ایران پیش‌بینی شود. استاندار سمنان با تأکید بر این‌که شرایط کشور در زمان حاضر شکننده نیست ولی نباید دشمن را حقیر شمرد، بیان کرد: در تمام حوزه‌ها باید با حمایت از بخش خصوصی به تقویت اقتصاد مقاومتی پرداخت.

مشکلات خودتحریمی حوزه تولید بیش از ضربه‌های خارجی است

سید حسن حسینی شاهرودی نماینده شهرستان شاهرود و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسائل مختلف حوزه اقتصاد کشور، گفت: مشکلات و موانع خودتحریمی در حوزه تولید بیش از ضربه‌ها و تحریم‌های خارجی است.

سید حسن حسینی شاهرودی، بابیان اینکه مشکلاتی که برای کشور با خودتحریمی در داخل ایجاد شده بسیار بیشتر از آسیب اقتصادی تحریم های خارجی بوده است، افزود: موانع داخلی تولید بسیار بیشتر از موانعی است که خارجی‌ها برای اقتصاد ایران ایجاد کرده‌اند.

وی مسائل بانکی، مالیات و بیمه را سه معضل اصلی حوزه تولید ذکر و خاطرنشان کرد: فرسوده بودن قوانین بانکداری کشور بانک‌ها را از اثربخشی لازم دور کرده است.

حسینی ادامه داد: مشکلات بانکی کشور به دلیل نبود اختیار و اقتدار بانک مرکزی و مشکل قانون بانک مرکزی ایران است که از سال 1352 تاکنون به‌روز نشده است.

وی اضافه کرد: قانون بانکداری در حال اصلاح و بازنگری در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است زیرا دچار تغییرات زیادی شده‌ایم، درحالی‌که کشورها سالانه آرایش بانکی نوینشان را تغییر می‌دهند هنوز ما نمی‌توانیم مسائل ارز را سامان دهیم.

وی با اشاره به چند اقدام اساسی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد 90 درصد موانع تولید در سه بخش بانک، مالیات و بیمه است که اساس آن مسئله قانون و مقررات و بخشنامه‌هاست. برخی از موانع تولید نیز مربوط به کندی امور است.

حسینی بیان کرد: تنها 30 درصد از قانون رفع موانع تولید در کشور اجرایی شده زیرا دستگاه‌های مربوطه به آن تمکین نمی‌کنند چراکه هنوز تفکر زمان جنگ بر ما حاکم نشده است.

وی به برخی مسائل بانکی در کشور اشاره و اضافه کرد: دائم بر سر بانک‌ها فریاد زده می‌شود غافل از این‌که بانک‌ها در یک چرخه باطلی افتاده‌اند، میزان مطالبات بالایی که بانک‌ها از بخش دولتی و خصوصی دارند ناشی از نظام فرسوده بانکی، فقدان اقتدار در بانک مرکزی و نبود حضور بانک مرکزی در بانک‌های دولتی و مؤسساتی است که به‌غلط غیرمجاز عنوان می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از نظر ما موسسه‌های مالی همه مجاز بودند زیرا در جمهوری اسلامی مجوز فعالیت گرفتند ولی چرا قارچ گونه رشد کردند و با جمع‌کردن سرمایه‌های مردم به بعضی افراد خاص تا 47 درصد سود دادند. چرا دولت باید بیش از 11 هزار میلیارد تومان برای جبران آن هزینه کند؟

وی یادآور شد: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این کمیسیون تصویب و تقدیم مجلس شده است.

حسینی با اشاره به اشکالات اجرای اصل 44 قانون اساسی با موضوع خصوصی‌سازی، تأکید کرد: واگذاری‌های انجام‌شده در کشور واگذاری‌های مدنظر قانون‌گذار نبوده، زیرا واگذاری از نهادهای دولتی به نهادهای غیردولتی، عمومی غیردولتی و خصولتی، بانک‌ها و موسسه‌های اقتصادی عمومی انجام‌شده است یعنی تنها پرده‌ای دراین‌بین کشیده شد.

حسینی به یکی از مشکلات اجرایی قانون گمرکی کشور برای صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: درحالی‌که قانون مهلت دوماه برای ارائه ارزش‌افزوده به تولیدکننده داده است، این مهلت در عمل بیش از یک سال به بهانه‌های مختلف به ضرر صادرکننده طول می‌کشد.

به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، لایحه اصلاح قانون مالیات ارزش‌افزوده در این کمیسیون در مراحل نهایی است که دومین مشکل بخش تولید کشور است.

وی یادآور شد: به فرموده رهبری باید برای حوزه اقتصادی اتاق جنگ ایجاد شود، اکنون ستاد هماهنگی اقتصادی و سران قوا جلساتی دارند. مدیریت مشکلات اقتصادی کشور به تشکیل اتاق جنگ وابسته است.

وی افزود: اکنون در شرایط ویژه و خاصی هستیم که به آن شرایط بحران و جنگی گفته می‌شود، ولی این مسئله هنوز در کشور نه برای بخش خصوصی و نه برای بخش دولتی به باور تبدیل نشده است.

وی اظهار کرد: آمریکا بنا ندارد با جنگ نظامی با ایران روبرو شود و با جنگ اقتصادی به سراغ ایران می‌آید، خروج آمریکا از برجام به همین علت بود که تعهد و پیمانی با ایران برای ماندن در آن نداشته باشد و جنگ اقتصادی خود را داشته باشد.

حسینی با تأکید بر این‌که اتاق جنگ حوزه اقتصادی باید هم‌زمان با پیگیری برجام تشکیل می‌شد، افزود: خود برجام یک جنگ تمام‌عیار دیپلماتیک بود که باید نتیجه اقتصادی می‌داشت اما نتوانستیم هنوز نتیجه اقتصادی آن را به دست بیاوریم.

وی بیان کرد: اگر در زمان برجام اتاق جنگ در داخل کشور تشکیل می‌شد الآن خیلی از شرایط جلو بودیم و حوزه‌های امنیتی و اقتصادی را موکول به برجام نمی‌کردیم، زیرا اقتصاد ربطی به برجام ندارد.

موضوعات :
در همین رابطه