شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

محسن احتشام، رییس اتاق بیرجند در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

مجلس دهم اقتصادی باشد نه سیاسی

محسن احتشام، رییس اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، درباره مطالبات بخش خصوصی از مجلس دهم می‌گوید: باید مجلس دهم عملگرا باشد و به تولید توجه کند. اما مهمترین مطالبه بخش خصوصی از مجلس اجرایی اصل 44 قانون اساسی است.

03 خرداد 1395
کد خبر : 1382
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
محسن احتشام، رییس اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، درباره مطالبات بخش خصوصی از مجلس دهم می‌گوید: باید مجلس دهم عملگرا باشد و به تولید توجه کند. اما مهمترین مطالبه بخش خصوصی از مجلس اجرایی اصل 44 قانون اساسی است.

محسن احتشام، رییس اتاق بیرجند

شمارش معکوس برای شروع به کار مجلس دهم شروع شد؛ 8 خرداد 1395، تاریخ آغاز به‌کار مجلس دهم است؛ یک‌سال مانده به پایان دولت یازدهم. مجلسی متفاوت با دوره قبل خود هم در گرایش سیاسی اعضا و هم در برنامه؛ همه اعضای لیست امید از تهران وارد بهارستان شد‎ه‌اند، با شعاری که اقتصاد ایران به آن دلبسته است: «امید، آرامش و ورنق اقتصادی». اصلاح‌طلبان و نیروهای اعتدال در این مجلس، جانی دوباره گرفته و مجلس دهم مقدمه‌ای برای خرداد 96 است و شاید مقدمه‌ای برای دولت تا به برنامه‌های خود در اقتصاد ایران عمل کند و بتواند با مجلس تعامل کند. عده‌ای این مجلس را شبیه مجلس پنجم می‌دانند؛ اکثریت نسبی قدرتمند و همگرا در مقابل اقلیتی در حاشیه که در مجلس نهم خود اکثرت بودند و به طیف تندرو شهره شده بود. حالا بخش خصوصی فهرستی از مطالبات خود را از این مجلس آماده کرده و انتظار بهبود اوضاع دارد؛ بوی بهبود که از تعامل دولت و مجلس در فضای پسابرجام انتظار می‌کشند.

محسن احتشام، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند، درباره انتظار بخش خصوصی از مجلس دهم می‌گوید: «اولین و مهمترین تقاضای بخش خصوصی از مجلس، عمل به اصل 44 قانون اساسی است.» او توجه به این اصل را یک باید می‌داند و معتقد است: «مجلس باید به بخش خصوصی توجه کند و باید در راستای اجرایی شدن اصل 44 متعهد باشد.» او درباره اهداف اقتصادی دولت می‌گوید: «اگر قرار است که اقتصاد ایران به رشد 6 تا 8 درصدی برسد هیچ راهی جز بخش خصوصی و اولویت دادن به اقتصاد بخش خصوصی وجود ندارد.»

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران، از اوضاع جهانی اقتصاد می‌گوید و اینکه در این فضا، بنگاه‌ها و نهادهای اقتصاد دولتی توان رقابت با اقتصاد دنیا را ندارد. او مشخصه بنگاه اقتصادی رقابت‌پذیر را چابکی سازمان، کوچکی آن و تخصص محوری می‌داند؛ درحالیکه اقتصاد دولتی توان رقابت ندارد.

احتشام انتظار دوم بخش خصوصی از مجلس دهم را عملگرایی مجلس می‌داند: «مجلس باید موانع اصلی تولید را مطالعه، شناسایی و رفع کند.» او از وعده‌های داده شده به تولید می‌گوید و اینکه این وعده‌ها درمان درد اقتصاد بیمار ایران در بخش تولید نیست. او این وضعیت را در بخش تولید به «زلزله هفت ریشتری» و «سونامی» تعبیر می‌کند و تاکید می‌کند: «استمهال وام بانکی صنعت جوان و ضربه خورده را درمان نمی‌کند. باید همه موانع تقنینی، انبوه قوانین و مشکلات دیگر برطرف شود و فضای کسب و کار با استانداردهای بین‌المللی مطابقت کند.»

 احتشام در نهایت تاکید می‎‌کند: «مجلس دهم باید اقتصادی باشد نه سیاسی و بلاید همه به این نکته توجه کنیم که حال اقتصاد ایران و بخصوص تولید خیلی وخیم است. باید سهم بخش خصوصی در اقتصاد ایران 80 درصد باشد نه زیر 20 درصد.»

در همین رابطه