رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق قم در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری اتاق ایران

با همکاری چین می‌توان تحریم‌های آمریکا را خنثی کرد

ابولفضل خاکی رئیس اتاق قم با بیان اینکه قم با یکی از استان‌های چین خواهرخواندگی دارد، گفت: این کشور می‌تواند کمک کند تحریم‌ها را دور زده یا برابر مشکلات احتمالی ایستادگی کنیم.

21 خرداد 1397
کد خبر : 13843
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
ابولفضل خاکی رئیس اتاق قم با بیان اینکه قم با یکی از استان‌های چین خواهرخواندگی دارد، گفت: این کشور می‌تواند کمک کند تحریم‌ها را دور زده یا برابر مشکلات احتمالی ایستادگی کنیم.

ابوالفضل خاکی، رئیس اتاق قم -عکس: محمد علیمهدی

پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، کارشناسان و فعالان اقتصادی به گمانه‌زنی درباره چگونگی ادامه همکاری ایران با شرکت‌های اروپایی و تهدیدهای تحریمی علیه اقتصاد ایران پرداخته‌اند.

مقامات سیاسی معتقدند با خروج آمریکا از برجام خطری متوجه همکاری شرکت‌های اروپایی و ایرانی نخواهد بود. با این حال اعلام خروج شرکت‌های بزرگی همچون توتال آن هم پیش از اتمام فرصت 180 روزه که ترامپ به آن‌ها داده بود، نگرانی برخی فعالان اقتصادی را برانگیخته است.

ابوالفضل خاکی،‌ رئیس اتاق قم در گفت‌و‌گو با «پایگاه خبری اتاق ایران» اعلام کرد که اگر ایران نتواند ارتباط خود را با اتحادیه اروپا حفظ کند، احتمالا بخشی از تولید داخل مانند گذشته دچار مشکل خواهد شد.

او می‌گوید: از آنجا که بخش عمده‌ای از درآمدهای ایران از فروش نفت حاصل می‌شود، اعمال تحریم‌های مجدد آمریکا می‌تواند بر قیمت نفت تأثیرگذار باشد و صادرات آن را کاهش دهد.

خاکی درباره وظایف بخش خصوصی در این برهه زمانی گفت: اتاق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی در این مدت باقی مانده باید جذابیت‌های اقتصادی ایران را به اروپایی‌ها نشان دهد تا آن‌ها را به ماندن در ایران ترغیب کند.

او با اشاره به اعلام نرخ 4200 تومانی از سوی دولت اظهار کرد: اگر دولت این نرخ را با کمی تغییر حفظ کند، بخش خصوصی می‌تواند از این فرصت برای تأمین نیازهای خود و برقراری ارتباط با شرکت‌های اروپایی استفاده کند.

رئیس اتاق قم با اشاره به سفر روحانی به چین و شرکت در اجلاس شانگهای مطرح کرد: در صورتی که تحریم‌ها مجدداً علیه ایران اعمال شود، قطعاً به شرایط گذشته و پیش از تحریم بازنخواهیم گشت. چرا که ایران ارتباطات خوبی با چین و روسیه دارد و همین که چین نخستین مقصد رئیس‌جمهور پس از اعلام خروج ترامپ از برجام بود، خود گواهی بر این موضوع است.

خاکی توضیح داد: در حال حاضر ایران و چین در همه اقلام کالایی می‌توانند همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند. این کشور همچنین برای خرید ماشین‌آلات و مواد اولیه، ال‌سی‌ها را می‌پذیرد.

او برخی سخت‌گیری‌های چین را طبیعی دانست و افزود: بعضاً افرادی که حتی شغل آن‌ها تجارت نبوده است، با  چین ارتباط برقرار کرده و مشکلاتی ایجاد کرده‌اند.

خاکی با بیان اینکه قم نیز با یکی از استان‌های چین خواهرخواندگی دارد، گفت: این کشور می‌تواند کمک کند تحریم‌ها را دور زده یا برابر مشکلات احتمالی ایستادگی کنیم.

رئیس اتاق قم گفت: در حال حاضر نیز مبادلات تجاری با کشورهای اروپایی به دلیل مسائل بانکی و مالی با مشکل مواجه است و هنوز نتوانسته‌ایم از فاینانس‌های آن‌ها استفاده کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه