رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته چهارم خرداد 1397

رکورد منفی لیره ترک، جریمه هنگفت برای شرکت خودروسازی فولکس‌واگن، ارقام جدید نرخ بهره در آمریکا و منطقه یورو، سطح تولید نفت در آمریکا طی ماه گذشته میلادی و نرخ تورم منطقه یورو را می‌توان جزو مهم‌ترین اعداد و ارقام هفته گذشته جهان در حوزه اقتصاد و کسب‌وکار دانست.

27 خرداد 1397
کد خبر : 13906
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هفته‌ای که گذشت اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه نمود:

46 درصد

بانک جهانی: مجموعاً 46 درصد از کل افراد فاقد حساب بانکی در جهان، ساکن کشورهای چین (13 درصد)، هند (11 درصد)، اندونزی (6 درصد)، پاکستان (6 درصد)، نیجریه (4 درصد)، بنگلادش (3 درصد) و مکزیک (3 درصد) هستند.

160.2 تریلیون دلار

بانک جهانی: زیان بالقوه واردشده به سرمایه انسانی کشورهای جهان بر اثر تبعیض جنسیتی، مجموعاً 160.2 تریلیون دلار برآورد می‌شود.

192 میلیون نفر

سازمان بین‌المللی کار: در سال جاری میلادی نرخ بیکاری در جهان احتمالاً تغییر نخواهد کرد و 192 میلیون نفر از افراد جویای کار در کشورهای مختلف همچنان بیکار خواهند ماند.

1.2 میلیارد دلار

سی‌ان‌ان مانی (CNN Money): دولت آلمان شرکت خودروسازی فولکس‌واگن را به دلیل تقلب در تنظیمات موتورهای دیزلی (در راستای پایین نشان دادن آلودگی زیست‌محیطی) رقمی معادل 1.2 میلیارد دلار جریمه کرد.

100 میلیون دلار

سی‌ان‌ان مانی (CNN Money): با حکم دادستان‌های 42 ایالت آمریکا، بانک آمریکایی سیتی‌بانک به دلیل دستکاری نرخ بهره استقراض بین بانکی، مجموعاً حدود 100 میلیون دلار جریمه شد.

34 و 50 میلیارد دلار

سی‌ان‌ان مانی (CNN Money): در واکنش به تصمیم دولت آمریکا برای وضع تعرفه 25 درصد بر اقلام وارداتی از چین به ارزش 50 میلیارد دلار، دولت چین نیز 545 قلم از کالاهای وارداتی از آمریکا به ارزش 34 میلیارد دلار را مشمول افزایش تعرفه کرد.

6 درصد

فایننشال تایمز: در معاملات ارزی هفته گذشته میلادی، ارزش لیره ترک در برابر ارزهای معتبر حدود 6 درصد کاهش یافت تا پول ملی ترکیه شدیدترین افت هفتگی خود را طی 10 سال اخیر تجربه کند.

300 هزار شغل

بلومبرگ: اگر دولت ترامپ از تأسیس شرکت توسط کارآفرینان خارجی در آمریکا جلوگیری کند، این کشور 300 هزار شغل را از دست خواهد داد.

0 درصد

فایننشال تایمز: بانک مرکزی اروپا نرخ بهره در منطقه یورو را همچنان در سطح 0 (صفر) درصد نگاه داشت، اما اعلام کرد برنامه خرید اوراق قرضه را در پایان سال متوقف خواهد ساخت.

2 میلیارد دلار

رویترز: شرکت آلمانی زیمنس در مناقصه ساخت قطارهای متروی لندن به ارزش 2 میلیارد یورو برنده شد.

1.75 الی 2 درصد

رویترز: بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) نرخ بهره در این کشور را رقمی بین 1.75 الی 2 درصد اعلام کرد و از افزایش مجدد این نرخ طی دو مرحله در نیمه دوم سال جاری میلادی خبر داد.

100 میلیون دلار

رویترز: مقامات استان کبک کانادا از پرداخت وام 100 میلیون دلاری به تولیدکنندگان فولاد و آلومینیوم این استان که از تعرفه‌های جدید دولت آمریکا بر محصولاتشان زیان می‌بینند، خبر دادند.

12 تریلیون دلار

صندوق بین‌المللی پول: نتایج یک پژوهش کاربردی نشان می‌دهد که ارزش سرمایه‌گذاری‌های غیرواقعی (با هدف فرار از مالیات) در جهان به 12 تریلیون دلار رسیده است.

34 درصد

اداره اطلاعات انرژی آمریکا: انتظار می‌رود در سال جاری میلادی نسبت مصرف گاز طبیعی به کل منابع انرژی مصرف‌شده برای تولید برق در آمریکا به 34 درصد برسد که نسبت به سال گذشته 2 درصد افزایش نشان می‌دهد.

10.7 میلیون بشکه

اداره اطلاعات انرژی آمریکا: تولید نفت خام آمریکا در ماه می (11 اردیبهشت تا 10 خرداد) روزانه 10.7 میلیون بشکه بوده است که نسبت به ماه قبل از آن 80 هزار بشکه در روز افزایش نشان می‌دهد.

95 درصد

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD): در سال 2016 بیش از 95 درصد از افراد 16 تا 24 ساله در کشورهای عضو OECD حداقل یک بار از اینترنت استفاده کرده‌اند.

5.3 درصد

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD): نرخ بیکاری در کشورهای عضو OECD در ماه آوریل (11 فروردین تا 10 اردیبهشت)، 5.3 درصد بوده است.

2 درصد

یورو استات: نرخ تورم منطقه یورو در دوره 12 ماهه منتهی به پایان ماه می (10 خرداد)، 1.9 درصد تخمین زده شده است.

14.3 درصد

یورو استات: 14.3 درصد از جوانان 16 تا 24 ساله در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، نه در حال تحصیل هستند و نه به کاری اشتغال دارند.

0.9 درصد

یورو استات: شاخص تولیدات صنعتی کشورهای منطقه یورو در ماه آوریل (11 فروردین تا 10 اردیبهشت)، 0.9 درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافته است، اما در قیاس با ماه مشابه سال قبل 1.7 درصد افزایش نشان می‌دهد.

در همین رابطه