رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

از سوی مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران

چکیده آمارهای اقتصادی اردیبهشت‌ماه منتشر شد

مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران، چکیده آمارهای اقتصادی شماره 58، مربوط به اردیبهشت‌ماه 1397 را منتشر کرد. در این گزارش، وضع مالی دولت، تسهیلات پرداختی بانک‌ها، شاخص قیمت تولیدکننده، قیمت جهانی طلا و نفت، نرخ خریدوفروش ارز، شاخص بورس و نوسانات این بازارها، بررسی شده است.

28 خرداد 1397
کد خبر : 13935
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شماره 58 چکیده آمارهای اقتصادی مربوط به اردیبهشت‌ماه 1397 از سوی مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران منتشر شد.

با توجه به نقش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در راستای ارائه خدمات به فعالان اقتصادی بخش خصوصی و همچنین با توجه به اهمیت داده‌های آماری به منظور تحلیل روند تاریخی و وضعیت موجود و پیش‌بینی آینده، و نیز امکان برنامه‌ریزی صحیح اقتصادی، مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران بر آن شد تا چکیده آمارهای اقتصادی را که متشکل از برخی آمارهای اقتصادی روزانه، ماهانه، فصلی و سالیانه کشور و برگرفته از منابع آماری معتبر همچون بانک مرکزی، مرکز آمار ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و ... می‌باشد، بر اساس درجه اهمیت و استفاده آنها توسط فعالان بخش خصوصی و به منظور دسترسی سریع و راحت به این اطلاعات هر ماه بر روی سایت اتاق ایران درج نماید.

از آن‌جا که آمارهای بخش روزانه، ماهانه و فصلی به‌صورت مستمر به‌روزرسانی می‌شوند، این آمارها در هر شماره از گزارش‌های "چکیده آمارهای اقتصادی" ارائه می‌گردند، ولیکن در خصوص آمارهای بخش سایر آمار (که غالباً آمارهای سالیانه می‌باشند)، به دلیل آن‌که فواصل انتشار آنها نامنظم و یا به‌صورت موردی است، به منظور اجتناب از تکرار، صرفاً در زمان به روزرسانی در گزارش قرار خواهند گرفت.

گزارش شماره 58 متشکل از برخی آمارهای اقتصادی روزانه، ماهانه، فصلی و سالیانه کشور و برگرفته از منابع آماری معتبر همچون بانک مرکزی، مرکز آمار ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و ... است که بر اساس درجه اهمیت و استفاده آنها توسط فعالان بخش خصوصی، و به‌منظور دسترسی سریع و راحت به این اطلاعات هرماه بر روی سایت اتاق ایران درج می‌شود.

در این گزارش، مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران در گزارش اردیبهشت‌ماه، به بررسی قیمت‌های جهانی طلا، نقره و نفت خام و همچنین قیمت ارز در بازار آزاد پرداخته است.

علاوه بر این تغییرات حوزه‌های مختلف اعم از نرخ تورم در همه حوزه‌ها، نرخ ارز آزاد و سکه بانک مرکزی،  وضعیت بازرگانی خارجی کشور، در حوزه‌های صادرات و واردات و همچنین تراز بازرگانی و مبادلات تجاری ماهانه نیز بررسی شده است.

آمارهای روزانه

در بخش اول این گزارش آمارهای روزانه، قیمت جهانی طلا، نقره و نفت خام، قیمت ارز در بازار آزاد بررسی شده است.

 

آمارهای ماهانه

در بخش آمارهای ماهانه نرخ ارز آزاد، نرخ سکه، نرخ اوراق بهادار، بازارگانی خارجی (صادرات ماهانه، واردات ماهانه)، نرخ تورم، تسهیلات پرداختی بانک و غیره محاسبه می‌شود.

 نرخ ارز آزاد ماهانه بانک مرکزی

 نرخ سکه ماهانه بانک مرکزی

 

بورس اوراق بهادار تهران

بازرگانی خارجی

آمارهای مربوط به صادرات و واردات ایران به صورت آمار مقدماتی، ماهیانه از سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان توسعه تجارت ایران آورده شده است.

صادرات ماهانه

صادرات غیرنفتی به تفکیک بخشهای عمده

ده قلم عمده صادراتی

مهم‌ترین بازارهای هدف صادرات

واردات ماهانه

واردات به تفکیک نوع مصرف

ده قلم عمده وارداتی

مهم‌ترین مبادی واردات

تراز بازرگانی و مبادلات تجاری ماهانه

صادرات خدمات

نرخ تورم

نرخ تورم در ایران، برای شاخصهای مختلفی محاسبه می‌شود که 4 تا از مهمترین‌های آن عبارتند از:

-شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی

-شاخص قیمت تولید کننده

-شاخص قیمت کالاهای صادراتی

-شاخص قیمت عمده‌فروشی

لیکن آنچه که به عنوان "تورم" در هر کشور شناخته می‌شود همان میزان افزایش قیمت در شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی است.

در گزارش‌های چکیده آمارهای اقتصادی، 3 شاخص از چهار شاخص بالا منعکس می‌شود. ارقام مربوط به شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی، شاخص قیمت تولید کننده و شاخص قیمت کالاهای صادراتی در جداول زیر آورده شده است ولی از آنجا که آخرین دادههای مربوط به شاخص بهای عمدهفروشی متعلق به سال 1386 است، از گنجاندن آن در این گزارش صرفنظر شده است. لازم به ذکر است برای هر شاخص، مقصود از تورم 12 ماهه، درصد تغییر شاخص بهای کل در 12 ماهه منتهی به ماه موردنظر نسبت به 12 ماهه منتهی به همان ماه در سال قبل و منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه یا دوره مشابه سال قبل می‌باشد.

تسهیلات پرداختی کل بانکها به تفکیک بخشهای اقتصادی

 

 

آمارهای فصلی

در آمارهای فصلی به تولید ناخالص داخلی و سهم اجزای هزینه نهایی در آن، تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی بر حسب اقلام نهایی، وضع مالی دولت و متغیر پولی و رشد آنها، شاخص بازار کار و غیره بررسی شده است.

فایل کامل این گزارش را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

در همین رابطه