رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایلام در نشست شورای گفت وگو

مشکل مالیاتی تجار بر طرف شود

شعبان فروتن، رئیس اتاق ایلام معتقد است بالا بودن مالیات ها و ریسک ناشی از صادارت باعث شده اخیرا تجار هیچگونه صادراتی را به نام خودشان ثبت نکرده و این عامل باعث کاهش صادرات می شود.

05 تیر 1397
کد خبر : 14045
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 نشست  شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی استان ایلام با هدف بررسی مشکل مالیاتی تجار با حضور رئیس اتاق و استاندار ایلام در محل این اتاق برگزار شد.

رئیس اتاق  ایلام در این نشست گفت: همه ما معتقدیم یکی از درآمدهای پایدار که در بیشتر جوامع و دولت ها در تامین بودجه و هزینه های عمومی بسیار موثر است، بحث مالیات است.

شعبان فروتن ادامه داد: تجار و بازرگانان با صادرات غیرنفتی نقش موثری در رونق اقتصادی، ارزآوری و بهبود فضای کسب و کار ایجاد می کنند. بالا بودن ریسک ناشی از صادارت و همچنین بالا بودن مالیات ها باعث شده اخیرا تجار هیچگونه صادراتی را به نام خودشان ثبت نکرده و این عامل باعث کاهش صادرات می شود.

فروتن با اشاره به معافیت مالیاتی صادرات گفت: مهم ترین درخواست ما این است که تجار مشمول معافیت صد درصدی شوند. امیدواریم با مساعدت امور مالیاتی مشکل تجار در این حوزه مرتفع شود.

استاندار ایلام نیز در این نشست بر ضرورت همکاری همه جانبه دستگاه های اجرایی با صادرکنندگان در این استان تاکید کرد و گفت: توسعه صادرات غیرنفتی نقش موثری در بهبود فضای کسب و کار و به تناسب آن رونق اقتصادی دارد و باید همه در راستای آسان سازی فرآیند صادرات اهتمام جدی داشته باشند.

قاسم سلیمانی دشتکی ادامه داد: بدون تردید چرخ های توسعه استان ایلام با توسعه صادرات غیرنفتی بیشتر به گردش درمی آید. باید تلاش کنیم مشکلات بخش صادرات در سریع ترین زمان ممکن مرتفع شود.

غلام رضا امیدی، مدیرکل امور مالیاتی استان ایلام نیز در این نشست از آمادگی لازم برای مرتفع شدن مشکلات مالیاتی تجار خبر داد و گفت: مهم ترین رویکرد ما تلاش برای حل شدن مشکلات مالیاتی تجار است و در این بخش از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

در این نشست مصوب شد اداره مالیاتی برای ثبت اطلاعات معاملات فصلی از اطلاعات گمرک اقدام و نسبت به بخشودگی جرائم ماده 169 قانون مالیات ها مساعدت و نسبت به بخشودگی جرائم اقدام کند و در خصوص مالیات عملکرد صادرکنندگان نیز با توجه به ماده 141 مبنی بر معافیت مالیاتی صادرات نسبت به اعمال تعدیل حداکثری و اعطای معافیت مالیاتی اقدام شود.

همچنین مصوب شد در خصوص مالیات ارزش افزوده صادرکنندگان نیز پس از ارائه مدارک و اسناد مثبته به واحد مالیاتی ذیربط، اداره مالیاتی نسبت به استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان اقدام کنند و صادرکنندگان مکلفند برای سال 96 به بعد نسبت به رعایت مقررات وا جرای ماده 146 و 161 قانون مالیات ها مقررات مالیاتی را رعایت کرده و اتاق بازرگانی و اداره مالیاتی استان نیز نسبت به برگزاری دوره های آموزشی برای صادرکنندگان اقدام کنند.

موضوعات :
در همین رابطه