رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

بازار تهران در التهاب اعتراض و اعتصاب

خبرها حاکی از این است که امروز وضع بازار تهران عادی است و اعتراضات کسبه بازار تهران که دو روز پیش از بازار موبایل آغاز شد و دیروز بازار تهران را نیز در بر گرفت، فروکش کرده است. به دستور وزیر صنعت مقرر شد 4 کمیته برای بررسی و رفع مشکلات بازاریان تشکیل شود و اتحادیه‌ها نیز می‌گویند مطالبات را از راه قانونی پیگیری می‌کنند.

05 تیر 1397
کد خبر : 14070
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
خبرها حاکی از این است که امروز وضع بازار تهران عادی است و اعتراضات کسبه بازار تهران که دو روز پیش از بازار موبایل آغاز شد و دیروز بازار تهران را نیز در بر گرفت، فروکش کرده است. به دستور وزیر صنعت مقرر شد 4 کمیته برای بررسی و رفع مشکلات بازاریان تشکیل شود و اتحادیه‌ها نیز می‌گویند مطالبات را از راه قانونی پیگیری می‌کنند.

عکس: فارس

پس از اعتراض عده‌ای از کسبه بازار موبایل تهران در روز یکشنبه هفته جاری، دیروز نیز تجمع‌هایی در اعتراض به گرانی‌های بازار و نوسانات نرخ ارز در بازار تهران و چند خیابان منتهی به آن شکل گرفت.

در ادامه معترضان راه خود را به سمت میدان بهارستان کج کردند تا صدایشان را به گوش نمایندگان مجلس برسانند.

کسبه معترض بازار تهران یکی از دلایل اعتصاب دیروز را افت شدید فروش خود عنوان می‌کردند. همچنین تغییر متناوب قیمت‌ها نیز از جمله مواردی عنوان شده که به اعتصاب کسبه بازار تهران دامن زده و آنها را به خیابان‌ها کشانده است.

دیروز هم‌زمان با اعتراض بازاریان تهران، حضور نیروهای انتظامی و امنیتی نیز با هدف آرام‌سازی اجتماعات و کنترل اوضاع در خیابان‌های محل تجمعات مشهود بود.

دست‌های پشت پرده مسئول آشفتگی بازار

نکته قابل‌توجه در این اعتراضات این است که طبق اظهارنظر برخی مقامات مسئول، دست‌های پشت پرده به‌قصد آشفته کردن بازار وارد عمل شده و بازار نیز که به‌واسطه تنش‌های ارزی و بی‌ثباتی قیمت‌ها مستعد اعتراض بوده، با جو ایجاد شده همراهی کرده است.

رئیس اتاق اصناف ایران رخدادهای اخیر بازار تهران را سازمان‌یافته دانست و اظهار کرد: دست‌های پیدا و پنهانی به دنبال بر هم زدن بازار هستند و سرچشمه این حرکت‌ها در خارج از بازار است.

علی فاضلی، در ارتباط با ناآرامی‌های بازار تهران به ایرنا گفت: تجمع‌های صنفی حق اصناف و بازار است و اصناف می‌توانند چنین تجمع‌هایی در قالب اتحادیه‌ها و با اخذ مجوزهای قانونی، در جهت تأمین مطالبات صنفی خود برگزار کنند.

وی افزود: آنچه در بازار تهران اتفاق افتاده، متفاوت از این روند است؛ عده‌ای خاص وارد بازار می‌شوند و در اصل به بازار حمله می‌کنند، می‌خواهند بازار را تحریک کنند تا بازار تعطیل شود.

رئیس اتاق اصناف ایران اظهار کرد: اینکه با لگد به درب مغازه‌ها حمله کنند و به بازاری‌ها به‌صورت تحکمی بگویند که باید مغازه را ببندید، نشان می‌دهد که این کار سازمان‌یافته است.

فاضلی اضافه کرد: حرکتی که امروز در بازار ایجاد شده، فقط یک شعار اقتصادی دارد و آن مبنی بر این است که «دلار 10 تومانی نمی‌خواهیم» و بقیه شعارها سیاسی است.

وی گفت: من در موضعی نیستم که بگویم این ناآرامی‌ها از چه جریانی خط می‌گیرد، مواضع اتاق اصناف، رنگ و بوی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد و مسئولان دیگر باید این جریان را پیگیری کنند که چه دست‌هایی در این ناآرامی‌ها نقش دارند.

رئیس اتاق اصناف ایران افزود: به‌هیچ‌وجه ما منکر مشکلات پیش رو نیستم اما این نوع حرکت‌ها، حرکت‌هایی سازمان‌یافته در جهت اغراض دشمن است که ما آن را تائید نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه سرچشمه این حرکت‌ها در خارج از بازار است، گفت: این سخن که گفته می‌شود بازار دست به چنین حرکت‌هایی زده است را رد می‌کنم؛ بازار مقاومت می‌کند اما وقتی به بازار حمله می‌شود تنها دفاع بازار این است که ساعتی کرکره را پایین بکشد تا آسیب نبیند.

کمیته‌های چهارگانه مشکلات اصناف را بررسی می‌کنند

در ادامه، عصر دیروز وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با نمایندگان اتحادیه‌های صنفی دستور داد چهار کمیته متشکل از نمایندگان اصناف برای بررسی و حل مشکلات بازاریان تشکیل شود.

کمیته‌های چهارگانه که مقرر شد با هماهنگی معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت تشکیل شود، مهم‌ترین وظیفه‌اش پیگیری مسائل پیش روی اصناف مانند موضوع ترخیص کالا در گمرک و ارز است.

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست تصریح کرد: اتفاق‌های اخیر در بازار با دلسوزی و همراهی نظام و اصناف به حادثه‌ای منجر نمی‌شود و همراهی اصناف می‌تواند جلو این سوءاستفاده‌ها را بگیرد.

شریعتمداری تأکید کرد: در چنین موقعیت‌هایی باید میان نظام و مردم انسجام شکل بگیرد و نگذاریم هزینه‌ای به نظام تحمیل شود.

او با تشبیه فشارهای اقتصادی کنونی به فشارهای زمان جنگ تحمیلی تصریح کرد: لازمه عبور از این فشارها صبر و تحمل است.

مطالبات را از راه قانونی پیگیری می‌کنیم

روسای اتحادیه‌های صنفی در نشستی که شب گذشته در محل اتحادیه صنف آهن و فولاد استان تهران برگزار شد تأکید کردند که بازار تهران امروز(سه‌شنبه) باز است و مطالبات اصناف، از راه‌های قانونی پیگیری می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در این جلسه، راهکارهای اعلام مشکلات و اعتراضات بازاریان در چارچوب قانون و فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد شورای هماهنگی بازاریان و فعالان اقتصادی تهران متشکل از نمایندگانی از اتحادیه‌های صنفی، برای پیگیری مطالبات بازاریان تشکیل شود.

در این نشست تعدادی از رؤسای اتحادیه‌های اتاق اصناف تهران به بیان مشکلات متعدد بازاریان پرداخته و بر لزوم پیگیری جدی شورای هماهنگی بازاریان و فعالان اقتصادی تهران برای حل این مشکلات تأکید کرد.

جلسه غیرعلنی مجلس برای حوادث اخیر کشور

صبح امروز پیش از تشکیل جلسه علنی مجلس، جلسه‌ای غیرعلنی با حضور نمایندگان و بدون مهمان برای بررسی وضعیت اقتصادی، گرانی‌ها، نابسامانی‌های ارزی و بررسی وضعیت بازار تهران به ریاست علی لاریجانی تشکیل شد.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی، رئیس مجلس توضیحاتی درباره نابسامانی‌های بازار ارز و اتفاقات روز گذشته بازار تهران به نمایندگان ارائه کرد و تعدادی از نمایندگان به طرح دیدگاه‌های خود در خصوص حوادث اخیر کشور پرداختند.

در همین رابطه